NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





WEBWINKELEN
MACHT
AANBOD
EIGEN WINKEL
BEDRIJVEN
JARGON
WEBWINKELS
KLACHTEN
ERGERNISSEN
BELASTING
PER OPBOD
GEDRAGSCODE
OPLEIDING
CIJFERS



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Ergernissen

Een rondje langs de Nederlandse Internet-shops leert dat on line winkelen niet altijd even snel gaat. De lange rijen voor de kassa zijn weliswaar uitgebannen, maar sommige sites zijn zo langzaam dat het winkelplezier al snel verdwijnt.

Lukas Keijser

De uitgebreide site van postorderbedrijf Wehkamp is hier een voorbeeld van. De pagina's bevatten vele plaatjes die de site onnodig vertragen. Zo bevat de cd-rubriek afbeeldingen van de cd-hoezen, terwijl de titels alleen zouden volstaan. De beginpagina is één grote afbeelding die tergend langzaam wordt opgebouwd.


www.wehkamp.nl

Erger nog is dat de navigatie van on line shops nogal eens te wensen overlaat. Zoeken naar Het Bureau van J.J. Voskuil via de zoekmachine van on line boekhandel Boeknet levert bijvoorbeeld niet als resultaat het nieuwste, zesde, deel op, terwijl het er wel te koop is. Enige weken geleden was bestellen van dit boek bovendien onmogelijk. Na inschrijving kwam je steeds weer terecht op de pagina waarop Het Bureau werd aangekondigd.

Bij Boeknet is het verder van groot belang voorzichtig te zijn. Na het aanklikken van ‘Ik wil nu afrekenen', moet er worden betaald. Op de goede commerciële sites is de navigatie dusdanig dat de klant eerst ten minste twee keer bevestigt voordat hij ergens toe wordt verplicht.

Bij het on line postkantoor is het met de navigatie niet veel beter gesteld. Direct naar de speciale postzegelsectie surfen is niet raadzaam. Bestellen is dan onmogelijk. Hiervoor moet de klant terug naar de centrale postkantoorpagina.

Een goede reden om in bepaalde webwinkels niet te kopen zijn de verzendkosten. In de on line versie van telefoonwinkel Primafoon kost het bezorgen van een bestelling 9,95 gulden. De mobiele telefoonkaart van vijftig gulden krijgt zo een onaantrekkelijke prijs. Een andere reden om niet te kopen is een weinig uitgebreid assortiment. Computerwinkel Take it Now biedt de mogelijkheid zelf een pc samen te stellen. Maar voor het geheugen bijvoorbeeld, belangrijk voor computergebruikers, is er slechts één alternatief. De (betere) concurrent Gateway2000 biedt er tien.

Bij Boeknet staat in de voorwaarden: ,,Op het moment dat deze bestelling door een fout uwerzijds toch besteld is, wordt u geacht het boek af te nemen.''

Ruilen of terugsturen ten slotte is niet in iedere webwinkel mogelijk. Een klaagmailtje versturen helpt dan niets: antwoord blijft uit.

Wie weinig van webwinkelen weet, kan voorlopig beter de stad in gaan. Iets overbodigs kopen is dan in elk geval een bewuste keuze.

  • www.wehkamp.nl
  • www.boeknet.nl
  • www.postkantoor.nl
  • www.takeitnow.nl
  • www.gateway2000.nl

  • NRC Webpagina's
    13 APRIL 2000


       Bovenkant pagina


    NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 2000