NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





WEBWINKELEN
MACHT
AANBOD
EIGEN WINKEL
BEDRIJVEN
JARGON
WEBWINKELS
KLACHTEN
ERGERNISSEN
BELASTING
PER OPBOD
GEDRAGSCODE
OPLEIDING
CIJFERS



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Een paar ton voor een winkel

Met een pakket software kan iedereen zelf op Internet een winkel bouwen. Maar ook is het mogelijk gespecialiseerde bedrijven in te huren.

Marie-José Klaver

Op de vraag ‘hoe bouw je een goede webwinkel?' zijn duizend verschillende antwoorden mogelijk. Er zijn een heleboel softwarepakketten in de handel waarmee aankomende webwinkeliers met een paar klikken een winkel kunnen openen. Volgens de leveranciers van de software heb je niet veel meer nodig dan zo'n pakket. Helemaal fout, zeggen ervaren webwinkeliers en websitebouwers. Je hebt een op maat gemaakte winkel nodig.

,,De grootste fout die bedrijven maken, is dat ze een kant-en-klaarpakket kopen en daar dan hun bedrijfsprocessen in willen proppen'', zegt Bram Heerink van het bedrijf Guts. Guts, een snel groeiend Internet-bedrijf in Amsterdam, bouwde twee jaar geleden de virtuele computerwinkel Funprice, die inmiddels de op een na best bezochte e-commerce site van Nederland is. Dat blijkt uit onderzoek van researcher Multiscope van maart dit jaar.

,,We hebben alle software zelf geschreven en de site afgestemd op de behoeften van de verkoper en de klant'', zegt Heerink. Funprice, dat zo'n 15.000 surfers per dag trekt, wordt beter bezocht dan de webwinkels van bekende concerns als Bruna en Wehkamp. Ook het Internetwarenhuis Hot Orange, dat een miljoenenbudget heeft gekregen van investeerders om een plaats op de markt te veroveren, blijft achter bij Funprice. Alleen de virtuele boekwinkel BOL van Bertelsmann trekt meer bezoekers.

De kracht van Funprice is volgens Heerink dat de winkel zelf heel snel nieuwe artikelen en aanbiedingen op de site kan zetten, zodat het voor de klant steeds weer aantrekkelijk is om de site te bezoeken. De navigatie is bewust eenvoudig gehouden om nieuwe klanten zich snel thuis te laten voelen.

Heerink wil niet zeggen wat hij Funprice in rekening heeft gebracht voor het bouwen van de winkel. ,,Een habbekrats, het was een van onze eerste grote opdrachten.'' Inmiddels maakt Funprice al winst met verkoop via de website. De software die Heerink en zijn compagnon Frederik van den Bosch voor dit bedrijf ontwikkelden, gebruiken ze nu voor andere klanten. Voor de eigenaar van Funprice hebben ze een tweede webwinkel gebouwd, Dividence, die DVD's, video's en software verkoopt. ,,Deze keer hebben we wel iets meer gevraagd'', aldus Heerink.


www.funprice.nl

In een vraaggesprek met het Internet-blad Emerce zei hij niet te begrijpen waarom het bouwen van een site een paar ton moet kosten. Een paar ton is echter een gangbare prijs voor een webwinkel. Het is het bedrag dat Martijn Hoogeveen voor zijn webwinkel Take it now heeft betaald. Take it now is net als Funprice een on line computerzaak die vorig jaar winst maakte. ,,Het is misschien calvinistisch, maar een gezond bedrijfsmodel vind ik erg belangrijk'', zegt Hoogeveen. ,,Er zijn al zoveel bedrijven die alleen maar geld verbranden.''


www.takeitnow.nl

Om succesvol te worden als webwinkelier moet je beginnen met het vestigen van je naam, legt Hoogeveen uit. ,,Wij hebben dat gedaan door in het begin te kiezen voor een winstmarge van nul procent. Omdat we zo goedkoop waren, kregen we snel veel klanten. Dankzij die strategie maken we nu wel winst.'' Hoogeveen heeft nog een tip: partners zoeken. ,,Wij adverteren niet, maar stellen andere sites in staat via onze winkel producten te verkopen. Twintig tot vijfentwintig procent van de orders komt via partnersites, bedrijven en particulieren met een homepage binnen.''

De klant is uiteraard het allerbelangrijkst voor webwinkels, zeggen Heerink en Hoogeveen. Als die de site niet bezoekt en niet regelmatig terugkeert, zal de winkel uiteindelijk failliet gaan. Heerink van Guts raadt webwinkeliers ‘relatiemarketing' aan. Door middel van een nieuwsbrief kan een verkoper klanten die daar prijs op stellen op de hoogte houden van nieuwe producten en veranderingen op de site. Hoogeveen onderstreept dat de webwinkel een vertrouwensrelatie met de klant moet opbouwen. ,,Je moet zorgen voor bekende merken, veilige betalingsmethoden en een goede service.''

Hoe belangrijk tevreden klanten op Internet zijn, blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek. Mensen die al drie jaar klant bij een webbedrijf zijn, besteden in het derde jaar 67 procent meer dan in de eerste zes maanden. In Emerce vertelde een woordvoerder van Bruna dat 65 procent van de aankopen wordt gedaan door terugkerende klanten.


www.dividence.nl

NRC Webpagina's
13 APRIL 2000


   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 2000