|
WEBWINKELEN MACHT AANBOD EIGEN WINKEL BEDRIJVEN JARGON WEBWINKELS KLACHTEN ERGERNISSEN BELASTING PER OPBOD GEDRAGSCODE OPLEIDING CIJFERS Overzicht eerdere afleveringen Profiel
|
Per opbod
Internet biedt de mogelijkheid om nieuwe manieren van winkelen uit te vinden en oude manieren te herontdekken.
Inkoopcombinaties In navolging van de Verenigde Staten, waar inkoopcombinaties van particulieren al langer bekend zijn, kunnen sinds eind vorig jaar ook Nederlandse consumenten via Internet hun krachten bundelen. Voorbeelden zijn www.nokdown.nl en www.letsbuyit.com. Nokdown en Letsbuyit proberen door de macht van het getal de prijzen omlaag te krijgen: dat betekent dat potentiële kopers op de site aangeven waar ze naar op zoek zijn, vervolgens worden die opdrachten op gezette tijden gebundeld en gaan medewerkers van de sites met de leveranciers onderhandelen. Hoe meer orders, hoe groter het prijsvoordeel, is de achterliggende gedachte. Is een prijs tot stand gekomen, dan krijgt de consument een voorstel waarop hij al dan niet kan ingaan.
Veilingen De werking is vrijwel overal hetzelfde: een product wordt gedurende een bepaalde tijd aangeboden. Voor sommige producten duurt de veiling een paar weken, voor andere een paar uur. Doet iemand een hoger bod dan word je daarvan per e-mail op de hoogte gesteld of je moet zelf op de site kijken hoe het er voor staat. Bieders moeten zich wel realiseren dat een eenmaal gedaan bod meestal niet meer kan worden ingetrokken.
|
NRC Webpagina's |
Bovenkant pagina |