NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





WEBWINKELEN
MACHT
AANBOD
EIGEN WINKEL
BEDRIJVEN
JARGON
WEBWINKELS
KLACHTEN
ERGERNISSEN
BELASTING
PER OPBOD
GEDRAGSCODE
OPLEIDING
CIJFERS



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Per opbod

Internet biedt de mogelijkheid om nieuwe manieren van winkelen uit te vinden en oude manieren te herontdekken.

Arlen Poort

Inkoopcombinaties
Voor ex-Philipsbestuurder Roel Pieper is het helder: Internet geeft consumenten de mogelijkheid om de macht naar zich toe te trekken. De heerschappij van fabrikanten en tussenhandel, die decennialang in alle winkels de prijzen controleerden, loopt volgens hem ten einde. Consumenten hebben nu de mogelijkheid om razendsnel met elkaar informatie uit te wisselen (waardoor bijvoorbeeld internationale prijsverschillen direct worden gesignaleerd) en zelfs gezamenlijk op koopjesjacht te gaan. ,,De consumenten zullen zich organiseren in inkoopcombinaties en worden een machtige factor die prijsverlagingen kan afdwingen'', zei Pieper vorig jaar tijdens een bijeenkomst in de Amsterdamse RAI.

In navolging van de Verenigde Staten, waar inkoopcombinaties van particulieren al langer bekend zijn, kunnen sinds eind vorig jaar ook Nederlandse consumenten via Internet hun krachten bundelen. Voorbeelden zijn www.nokdown.nl en www.letsbuyit.com. Nokdown en Letsbuyit proberen door de macht van het getal de prijzen omlaag te krijgen: dat betekent dat potentiële kopers op de site aangeven waar ze naar op zoek zijn, vervolgens worden die opdrachten op gezette tijden gebundeld en gaan medewerkers van de sites met de leveranciers onderhandelen. Hoe meer orders, hoe groter het prijsvoordeel, is de achterliggende gedachte. Is een prijs tot stand gekomen, dan krijgt de consument een voorstel waarop hij al dan niet kan ingaan.

Veilingen
Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt wel ergens in een digitaal veilinghuis aangeboden: van tweedehandsauto's of vliegtickets tot zeldzame handschriften uit de 18de of 19de eeuw. De belangstelling voor digitaal veilen is immens: het Amerikaanse eBay (www.ebay.com) trekt dagelijks miljoenen belangstellenden voor de 2,5 miljoen producten die er iedere dag worden geveild. Ook in Nederland zijn er nu veilinghuizen actief: www.veiling.com bijvoorbeeld of www.qxl.nl, waar zowel bedrijven als particulieren artikelen te koop kunnen aanbieden. Voor ondernemingen is de veiling een handig instrument om bijvoorbeeld goederen ‘in de uitverkoop' te doen (zoals postorderbedrijf Wehkamp doet) of de bezettingsgraad omhoog te schroeven (zoals KLM doet met niet verkochte plaatsen). Bij www.ibazar.nl zijn alleen particulieren actief.

De werking is vrijwel overal hetzelfde: een product wordt gedurende een bepaalde tijd aangeboden. Voor sommige producten duurt de veiling een paar weken, voor andere een paar uur. Doet iemand een hoger bod dan word je daarvan per e-mail op de hoogte gesteld of je moet zelf op de site kijken hoe het er voor staat.

Bieders moeten zich wel realiseren dat een eenmaal gedaan bod meestal niet meer kan worden ingetrokken.

NRC Webpagina's
13 APRIL 2000


   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 2000