NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





WEBWINKELEN
MACHT
AANBOD
EIGEN WINKEL
BEDRIJVEN
JARGON
WEBWINKELS
KLACHTEN
ERGERNISSEN
BELASTING
PER OPBOD
GEDRAGSCODE
OPLEIDING
CIJFERS



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Duizelingwekkend aanbod

Webwinkelen is het nieuwe toverwoord in de detailhandel. Alles is te koop. Van verse levensmiddelen tot georganiseerde reizen.

Karen Bloemink

Ieder mens moet eten en drinken. Dat kan allemaal via Internet worden besteld en geleverd. De Albert Heijn Thuisservice brengt een kant-en-klare maaltijd met een flesje rode wijn tot aan de voordeur. Maar ook de boodschappen voor een hele week worden in koeltassen en kratten aangevoerd. De uiterst beleefde leverancier sjouwt zonder morren de boodschappen naar drie hoog of juist naar de kelder waar hij alles keurig uitstalt.

Voor de service wordt zes tot negen gulden (afhankelijk van het aflevermoment) gerekend en de artikelprijs ligt gemiddeld 6 procent hoger dan in de winkel. Daar staat tegenover dat bij de eerste keer bestellen een korting van 10 procent wordt gegeven en geen afleveringskosten in rekening worden gebracht. Bij supermarktketen C1000 kunnen klanten een boodschappenmandje vullen op de computer, maar ze moeten de boodschappen zelf ophalen bij een van de verkooppunten in het land. Het lijkt een logische strategie in een land waar ongeveer in elk dorp wel een supermarkt te vinden is en de stap naar de winkel dus niet groot hoeft te zijn.

Afhaalmaaltijden kunnen ook via het net worden besteld. Het is hetzelfde principe als telefonisch bestellen. Bij PizzaWeb verschijnt de gehele menukaart op het scherm. Lastige woorden in de bestelling als kwattrostatsjonie of iensalatamiesta of snelsprekende koks vormen dan niet langer een belemmering om een keuze te maken. Klikken op het gerecht en binnen drie kwartier wordt de pizza thuisbezorgd. Via BelMenu is het ook mogelijk Surinaams, Indiaas, Indonesisch of zelfs typisch Hollands eten te bestellen.

Menige kledingwinkel heeft ook een webversie van de collectie ontwikkeld. Kleren passen is er natuurlijk niet bij, maar alles kan teruggebracht worden naar de winkel of teruggestuurd worden naar het magazijn. In tegenstelling tot postorderbedrijven als Wehkamp of Otto, krijgt de klant bij Amici dan niet al zijn geld terug: de verzendkosten worden altijd ingehouden. De fotootjes op het scherm van de driekwartmouwtjes van kledingbedrijf Amici zien er aantrekkelijk uit, maar werpen meteen vragen op: hoe voelt het truitje, hoe breed is de halslijn, is die kleur in het licht anders? Kleding kopen via Internet is duidelijk voor kenners die ingevoerd zijn in het postorderkopen. Die niet teleurgesteld zijn wanneer het bestelde niet voldoet aan de verwachtingen.

Ongeduldige reislustigen kunnen onder andere terecht op de webpagina van EasyJet, de luchtvaartmaatschappij met goedkope tickets naar bestemmingen als Londen en Madrid. Nooit meer urenlang in een volle reiswinkel staan wachten op een reisconsulente. Gemakkelijker bestaat niet: bestemming intypen, datum van vertrek en datum van terugkomst en direct verschijnt de goedkoopste vlucht op je beeldscherm. De reiziger moet wel in goed vertrouwen zijn creditcardnummer geven, maar dat geldt bij veel aankopen via Internet.

Behalve het boeken van vluchten biedt Internet ook de mogelijkheid om volledige vakanties te vergelijken. Via efresh.nl/reisburolinks/onder.html zijn de websites van de meeste reisbureaus in Nederland bij elkaar gebracht. De arrangementen moeten in de winkel worden geboekt, maar het uitzoeken kan thuis per computer. Overigens blijkt dat de supertarieven die door de diverse organisaties op het net worden geboden, nogal eens te worden overtroffen door de reisbureaus.

Webwinkelen is vooral de eerste keer een belevenis. De hoeveelheid artikelen die worden aangeboden, is duizelingwekkend. Maar het feit dat je niets kunt aanraken, de producten niet werkelijk kunt zien, maakt webwinkelen tot een saaie bezigheid. Ook is het soms lastig bepaalde winkels te vinden. Wie de webadressen niet kent, verdwaalt op het net. Sites als Vinkel.nu en www.DeWinkel.nl vergemakkelijken het zoeken, maar zijn niet altijd volledig. Even de stad in kan zelfs sneller zijn dan via de computer bestellen.

Eigenlijk is webwinkelen vooral geschikt voor de aanschaf van zekerheden; levensmiddelen die niet geruild hoeven te worden of boeken en cd's die soms op Internet goedkoper worden aangeboden. De boeken staan veelal geregistreerd naar titel, auteur en ook vaak naar ISBN-nummer of uitgeverij. Het vinden van een cd gaat op dezelfde manier.

Deze bestelwijze is voor wie een bepaalde titel zoekt en zich niet wil laten verrassen door het aanbod van de boekhandel of de muziekhandel. Wederom een saaie aangelegenheid, want er gaat niets boven het bladeren in onbekende boeken of het opsnuiven van ‘pas verschenen'.

  • www.ah.nl
  • www.c1000.nl
  • www.amici.nl
  • www.pizzaweb.nl
  • www.belmenu.nl
  • www.easyjet.nl
  • www.boeken.nl

  • NRC Webpagina's
    13 APRIL 2000


       Bovenkant pagina


    NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 2000