NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





WEBWINKELEN
MACHT
AANBOD
EIGEN WINKEL
BEDRIJVEN
JARGON
WEBWINKELS
KLACHTEN
ERGERNISSEN
BELASTING
PER OPBOD
GEDRAGSCODE
OPLEIDING
CIJFERS



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Sportwinkel

E-bedrijf: Sportus.nl
Adres: www.sportus.nl
Verkoopt: sportartikelen
Opgericht: november 1999


Gerald Smith, algemeen directeur van Sportus.nl
Foto: Rien Zilvold

Sportus.nl oogt als een site met stevige Hollandse wortels. De voertaal is Nederlands en een groep bekende sport-Nederlanders fungeert als promotieteam. In werkelijkheid maakt de site deel uit van een Europese keten van Internet-sportwinkels.

Het brein achter sportus.nl is de Zweed Ola Ahlvarsson, die met de wereldtitel kickboksen op zak Internet-interpreneur werd. Het idee was om in verschillende Europese landen sportwinkels op Internet te openen, die in principe dezelfde producten verkopen.

Afgezien van de taal, zijn de onderlinge verschillen klein. ,,In Zweden is ijshockey enorm populair, dus staan op de Zweedse site ijshockeyspullen en hier niet'', zegt Gerald Smith (31). Naast algemeen directeur van Sportus.nl is Smith (een ex-topsporter) al langer directeur van een sportnieuwssite (www.sportdreams.nl). ,,Mijn focus lag al bij de combinatie Internet en sport. Toen Ola en ik elkaar tegenkwamen, was het één-tweetje gauw gemaakt.''

Sportus wil het eerste jaar winst maken en verwacht dat het gaat lukken. Smith: ,,Het gaat beter dan we van tevoren hadden gedacht.'' Exacte bezoekersaantal- len en verkoopcijfers kan hij niet geven; Sportus.nl is in gesprek met een nieuwe investeerder.

Winst zou onder meer haalbaar zijn dankzij een eenvoudig navigatiesysteem en door de landelijke opzet van de sites. ,,De voeling met, en afstemming op de lokale markt kan daardoor optimaal zijn.'' In de toekomst wordt het assortiment breder en de productinformatie uitgebreider. Wie wil weten wat de ingrediënten zijn, en het effect van ‘Champion muscle nitro' - één van de aangeboden voedings- supplementen - heeft nu nog pech. Een nieuw paar sportschoenen van het bekende, favoriete merk is echter snel gekocht door de doelgroep: mensen met belangstelling voor sportspullen, met geld, maar zonder tijd.

Rentsje de Gruyter

NRC Webpagina's
13 APRIL 2000


Het warenhuis
De sportwinkel
De verzekeraar

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 2000