|
BIG BROTHER SURROGAAT VOOR HET LEVEN ENQUÊTE BIANCA BIG BUSINESS PRODUCENT RECENSIE KIJKERS KIJKCIJFERS SOAP OF QUIZ ALMERE INTERNET PSYCHOLOGIE LINKS Overzicht eerdere afleveringen Profiel
|
Saaiheid die geen saaiheid is Big Brother wordt een reality-soap genoemd. Ten onrechte. Het programma heeft meer weg van een quiz, met regels, opdrachten en een grote prijs. En terloops leer je de deelnemers kennen.
WANNEER JE VAN het NOS-Journaal beweert dat het een quiz is (redacteuren maken een dagelijkse nieuwsselectie; zullen ze ermee scoren?), is het dan vreemd dat je vervolgens concludeert dat het een behoorlijk saaie quiz is? Nee, want het dagelijkse programma beanwoordt in geen enkel opzicht aan de regels die je aan een spannende quiz mag stellen. Dan kun je ook beweren dat het NOS-Journaal gisteren een behoorlijk beroerde aflevering van z'n dagelijkse Pinterbewerking ten beste gaf, terwijl RTL Nieuws met z'n versoapte Shakespeare dan heel wat sterker scoorde. Zoiets is er ook met dat Big Brother. Er bestaat een grote behoefte aan labelen (de tot grote verwarring leidende menselijke neiging tot ordening) en over het tv-programma Big Brother is iemand ooit gaan beweren dat het een reality-soap is. Vervolgens schreven vele columnisten en tv-recensenten namens het gestudeerde deel der natie dat ze het maar sáái vonden. Ze konden zich niet voorstellen waarom er zoveel naar gekeken werd. Dit moest wel te maken hebben met de eigenschappen van het soap-genre dat immers appelleert aan de laagste en domste emoties van de kijkers. In hoeverre dat laatste zo is zullen onderzoeken moeten uitwijzen. Proberen wij intussen de vraag te beantwoorden: heeft Big Brother iets met het genre soap te maken? Met tv-drama dus? We vinken even een paar kenmerken af.
Is er in Big Brother een groep personages samengesteld, waarvan je boeiende conflicten mag verwachten en dus optimale verhaalontwikkelingen?
Spelen de verhalen in het programma zich af volgens verschillende, door elkaar heen gemonteerde, verhaallijnen (kenmerk van soap, en ook van realitysoap)?
Heeft het programma een spannende dramatische vorm met scenes en cliffs?
Dagelijks tv-drama is toch automatisch soap?
Heeft het programma een of meer verhalen? Goed, Big Brother kun je dus nauwelijks reality drama noemen, al zit er een hoop zogenaamde reality in. Nou en? Saai is het kennelijk niet, anders zouden er niet zoveel mensen kijken. Ze vinden het spannend. En ze hopen steeds dat er echt iets gaat gebeuren. Het is die uitgestelde behoeftebevrediging die dit programma wél gemeen heeft met de constructie van de soap, waar je steeds even stopt met vertellen wanneer het spannend wordt of dreigt te worden. Als je het programma per se wilt categoriseren, kun je Big Brother het best een tv-spelletje noemen, een variant van een quiz. Dat verklaart meer over de populariteit en de saaiheid die geen saaiheid is dan het begrip reality soap. Dankzij de dagelijkse frequentie, de behoefte aan voyeurisme bij de kijker, de simpele identicatiemogelijkheden met de spelers, en vooral het antwoord op de de vraag: wie houdt het 't langst vol en mag tot het einde blijven (en wint een kwart miljoen gulden), is het aantal kijkers flink opgedreven. Het is een tv-spelletje met regels en opdrachten en een grote prijs in het verschiet, de deelnemers aan het spel moeten daarvoor rare dingen doen en we leren in die omstandigheden iets van hun persoonlijkheid kennen, een van de charmes van de tv-quiz. Geven zij zich bloot, laten ze zich kennen? En binnen de kortste tijd zijn zij ook nog eens Bekende Nederlander geworden, iets waar het tv-spel ook niet buiten kan. Je moet ervan houden. Rogier Proper maakt films en tv-drama's. Eerder schreef hij soaps: Goede Tijden Slechte Tijden, Onderweg naar Morgen en Goudkust.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |