|
BIG BROTHER SURROGAAT VOOR HET LEVEN ENQUÊTE BIANCA BIG BUSINESS PRODUCENT RECENSIE KIJKERS KIJKCIJFERS SOAP OF QUIZ ALMERE INTERNET PSYCHOLOGIE LINKS Overzicht eerdere afleveringen Profiel
|
Enquête Vrouwen en jongeren. Dat zijn de grootste fans van Big Brother. Om te zien wat hen beweegt een halfjaar het leven van een aantal willekeurige Nederlanders te volgens, heeft NRC Handelsblad een enquête laten uitvoeren onder vijfhonderd televisiekijkers door KLO (NOS Kijk- en Luisteronderzoek). De kijkers zijn vorige week telefonisch ondervraagd. Zestig procent heeft Big Brother wel eens gezien.
Mannen en vrouwen Vrouwen geven ook hogere waarderingscijfers: gemiddeld een 6,8, tegen een 5,9 bij de mannen. Tweederde van de vrouwen zet de televisie er zelfs speciaal voor aan, terwijl van de mannen nog niet eenderde dat doet. Zij zien het programma eerder toevallig, waarschijnlijk omdat hun partner ernaar kijkt. Ongeveer de helft van de kijkende mannen zegt inderdaad mee te kijken met anderen die het willen zien. Kortom: vrouwen zijn meer bij Big Brother betrokken dan mannen. Dat blijkt ook uit de antwoorden die de respondenten gaven op de vraag waaróm zij kijken. ‘Ik ben benieuwd wie er gaat winnen' is een kwestie die 58 procent van de vrouwen bezighoudt, terwijl dat slechts geldt voor eenderde van de mannen. Nog sterker is de interesse bij vrouwen in de sociale interactie van de bewoners in het Big Brother-huis: 73 procent is zeer benieuwd hoe zij met elkaar omgaan, tegen 43 procent van de mannen. Mannen voelen zich ook minder aangesproken door de bewoners in het huis dan vrouwen (16 tegen 29 procent). Bij vrouwen is het programma een deel van hun sociale leven geworden: een kwart kijkt om er daarna met anderen over te kunnen praten, wat bij slechts 9 procent van de mannen het geval is. Mannen nemen Big Brother duidelijk minder serieus. Het programma is oppervlakkig, vinden zij. Eenderde vindt het zelfs ronduit saai, tweemaal zoveel als vrouwen dit vinden. Wat echter wel opmerkelijk is, is dat vrouwen ondanks hun betrokkenheid bij Big Brother toch enige reserves lijken te hebben bij het programma: 15 procent van de vrouwelijke kijkers vindt dat het programma te ver gaat en 21 procent vindt het ‘ongezond om mensen onder deze voorwaarden in een huis te zetten'. Desalniettemin zou eenvijfde van de ondervraagde kijkers (zowel de mannen als de vrouwen) ook zelf in het huis willen zitten.
Jongeren en ouderen Sowieso kijken jongeren vaker en geven ze hogere waarderingscijfers. De 13- tot 19-jarigen zijn uit op spanning: 51 procent van hen kijkt het liefst naar ‘ruzies en problemen tussen de bewoners' (tegen 13 procent voor de kijkers van boven de 20). De respondenten van onder de dertig voelen zich meer verwant met de bewoners (31 procent zegt dat ‘de mensen in het huis mij aanspreken', tegen 15 procent van de 50-plussers). Voor de twintigers geldt vooral dat zij benieuwd zijn hoe de bewoners met elkaar omgaan (75 procent tegen 43 procent van de 40-plussers).
Opleiding Integendeel zelfs: 37 procent is het er helemaal mee eens dat je van de bewoners in het huis kunt leren ‘met mensen om te gaan'. De hoogopgeleiden passen daarvoor (3 procent).
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |