Profiel Big Brother
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





BIG BROTHER
SURROGAAT VOOR HET LEVEN
ENQUÊTE
BIANCA
BIG BUSINESS
PRODUCENT
RECENSIE
KIJKERS
KIJKCIJFERS
SOAP OF QUIZ
ALMERE
INTERNET
PSYCHOLOGIE
LINKS



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Bier en spaghetti

Aranka Klomp

De bewoners van studentenhuis De Petteflet in Scheveningen eten al weken niet meer aan tafel. Sinds de eerste uitzending van Big Brother ligt het bord op schoot, staat het bier binnen handbereik en gaat het geluid van de televisie tegen zevenen op de hoogste stand. Geen minuut willen ze van Big Brother missen, al zeggen ze allemaal ‘niet écht verslaafd te zijn'. Een avondje in De Petteflet met Hogere Hotelschoolstudenten Mark Hoevenaars, Nikolai Kiepe, Duco van Grieken, Martijn Waijers, Geraldine Vis, Evelien Voorwinde, Mark Sluiters, en IT'er Kees van Balen Blanken.

,,Stil nou even jongens, het begint'', overschreeuwt Nikolai de begintune van Big Brother. Het heeft weinig effect. ,,Wie nog bier?''en ,,Waar blijft ons vreten?''lijken voor het moment belangrijker zaken dan de verwikkelingen in het huis in Almere.

,,Wij zijn voor Willem'', zegt Nikolai, als uiteindelijk iedereen zit te kijken. ,,Willem is zichzelf en niet bang kritiek te uiten op anderen.'' Karin mag van de aanwezigen vandaag nog verdwijnen, want ze is ‘a-relaxed' en bovendien ‘zwaar saai'.

,,Eigenlijk is het hele programma erg saai'', concludeert Martijn tussen twee happen door. ,,Maar ja, je wilt toch kunnen meepraten de volgende dag, dus kijk je maar weer'', vult Kees aan. Op school en in de kroeg is Big Brother het gesprek van de dag. De computers op school worden massaal gebruikt om de Big Brother-site op Internet te bekijken en zodra er een nominatieronde is, wordt er onder studenten fanatiek gestemd.

De Pettefletbewoners hebben het telefonisch stemmen opgegeven. ,,Het heeft geen zin, Veronica manipuleert de uitslag toch'', is de mening. Kees gelooft echter niet in een complottheorie: ,,Ik kon de laatste keer niet stemmen - mijn beltegoed was op.''

De commercial biedt gelegenheid tot het verstrekken van nieuwe biertjes en het uitwisselen van filosofieën over de vermeende amoureuze verwikkelingen tussen Karin en Maurice. ,,Ze hebben het gedaan, man, ik weet het zeker.'' ,,Hij is toch homo?'' ,,Hoe weet je of ze het hebben gedaan?'' ,,Echt man: Maurice's vriendin Petra leeft in twijfel, dat stond in de Privé.''

Maar niet alleen de geruchten worden besproken, er is ook aandacht voor de ethische kant. Zo vindt Nikolai het onbegrijpelijk dat een huisvrouw haar kinderen achterlaat om aan een tv-programma mee te doen. ,,Ik zou mijn kinderen niet zo lang kunnen missen. En kijk naar Ruud, zien we niet duidelijk dat hij zijn dochtertje mist? Ik zou als ik hem was, onmiddellijk mijn koffers pakken en terug gaan naar mijn gezin.''

Dat brengt de discussie op ‘zelf meedoen'. Martijn: ,,Een kwart miljoen als prijs is te weinig, dat is zo op.'' Mark Hoevenaars is het daar niet mee eens: ,,Geef mij zo ‘n baan. Honderd dagen niets doen voor 2.500 gulden per dag!'' ,,Als je wint ja'', corrigeert Kees hem. ,,En winnen zal je toch niet. Als student lig je zo uit de groep. Kijk naar ex-bewoonster Anouk. Die werd meteen als kakker bestempeld. Ze had duidelijk een hoger niveau. Dat wordt niet gepikt.''

Na een ‘kansloos slap' tweede deel van de aflevering, klinkt de eindtune luid door de studentenkamer. ,,Wat een stelletje brainloze figuren zijn het eigenlijk'', verzucht Kees. ,,Maarja, morgen kijken we weer vrees ik.''

NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1999

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) DECEMBER 1999