S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de dertiende aflevering.

Roddels ventileren
Matt Drudge
Nu weten we zo langzamerhand wel dat Drudge zich weinig gelegen laat liggen aan journalistieke principes. Drudge is de laatste die een goed verhaal wil bederven met de waarheid. Zijn berichtgeving is naar eigen zeggen voor "80 procent accuraat", en dit betrof kennelijk dan weer eens die andere 20 procent. Het verbaasde dan ook niet dat Drudge zijn roddels niet alleen via Internet ventileerde, maar ook op televisie in zijn eigen programma op het nieuwskanaal Fox.

The New York Post
En het verbaasde ook niet dat de schandaalkrant The New York Post - nooit te beroerd om een anti-Clinton bericht breed op de voorpagina te zetten - de Drudge Report bijna woord voor woord herhaalde (zowel Fox als de Post zijn in eigendom van Rupert Murdoch).

Wat wel verbaasde is dat ook min of meer gerespecteerde media de geruchten overnamen, zonder de feiten te controleren of zelfs maar de uitkomst van het DNA onderzoek af te wachten. Gerenommeerde kranten als The New York Times of The Washington Post hielden zich verre van het verhaal, maar kranten als The Daily News of The Boston Herald smulden van de roddels, en zo ook menig talkshow waarbij vooral David Letterman en Jay Leno excelleerden in ranzige grappen. Het toppunt van hypocrisie werd bereikt door de conservatieve krant The Washington Times. Op de voorpagina opende de krant met de mededeling dat de meeste kranten - ,,waaronder deze" - zich verre hielden van ,,het verhaal waar heel Washington van gonsde". Waarna de krant onder de kop ,,Media Abuzz With Rumors that Clinton Fathered Boy" zich uitputte alle saillante details over de zaak, waar ze dus niets van wilde hebben, op te dissen. En toen het gerucht een echte non-zaak werd - namelijk toen bleek dat het DNA van Clinton en de jongen geen enkele overeenkomst vertoonde - voelde Time zich nog eens genoodzaakt kond te doen van het verhaal en werd het ook via Radio Nederland Wereldomroep wereldkundig gemaakt.

De droevige moraal van dit verhaal is dat media met enige reputatie en gezag zich tot het niveau van de roddeljournalistiek laten verleiden. De invloed die Drudge heeft sinds hij als eerste het Lewinksy schandaal onthulde - door overigens een verhaal van Newsweek te parafraseren dat het tijdschrift niet durfde publiceren - is fenomenaal. En dat baart zorgen. Het feit dat Drudge roddel verspreidt - en wel van een rabiaat rechts soort - is niet het probleem. Het probleem is wel dat serieuze media zijn roddels overnemen. De geloofwaardigheid is daarmee vanzelfsprekend in het geding. Samen met advocaten worden journalisten in Amerika tot de meest verwerpelijke beroepsgroep gezien. Dat zal niet snel veranderen als ze zich aan dit soort praktijken te buiten blijven gaan.

Jeroen van Bergeijk (jvb@ziplink.net)
www.ziplink.net/~jvb


Terug naar begin

NRC Webpagina's
14 januari 1999

Archief:
Internetnieuws van 1998 
(31 december 1998)

Digitale bloemetjeswei in You've Got Mail 
(21 december 1998)

Websites omarmen oude media 
(9 december 1998)

De leukste winkels van Internet 
(2 december 1998)

Kerstkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad? 
(12 november 1998)

Zines 
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)