Artikelen
Twee stichtingen Malevitsj
(19 maart 2001)
Drie internationale musea, waaronder het Stedelijk Museum in Amsterdam,
besloten vorige week tot de oprichting van de Malevitsj Stichting. In New
York gaat intussen de Malevich Society van start, een initiatief van de erfgenamen
van de schilder.
Vierkant Malevitsj is te koop
(2 februari 2001)
Een van de vier Zwarte Vierkanten van de Russische schilder Kazimir Malevitsj (1887-
1935) wordt te koop aangeboden. De huidige eigenaar van het schilderij,
de Inkombank in Moskou, laat het wegens een faillissement veilen door
het veilinghuis Gelos. Malevitsj 'Zwarte Vierkant' is een van de
beroemdste schilderijen uit de twintigste-eeuwse kunstgeschiedenis.
Teruggegeven Malevitsj door erven verkocht
(12 mei 2000)
Het schilderij Suprematistische compositie (1920-'25) van Kasimir
Malevitsj, dat het New-Yorkse Museum of Modern Art (MoMa) vorig jaar na
zes jaar onderhandelen teruggaf aan de 31 erfgenamen van de schilder,
is gisteravond op een veiling van Phillips in New York voor 15,5
miljoen dollar (ruim 38 miljoen gulden) verkocht.
Schilderij Malevitsj in VS geveild
(24 maart 2000)
Het schilderij Suprematistische compositie (1925) van Kasimir
Malevitsj, dat het Newyorkse Museum of Modern Art (MoMa) vorig jaar juni
teruggaf aan de erfgenamen van de schilder, zal op 5 mei in New York
worden geveild bij Phillips.
Hij wilde het Westen veroveren
(4 februari 2000)
De schilder Kasimir Malevitsj droomde ervan te worden opgenomen in de Westerse kunstwereld. Daarom moeten zijn schilderijen daar in openbare collecties blijven.
Verjaring speelt rol bij kwestie-Malevitsj
(29 januari 2000)
De erven van de Russische avant-
gardekunstenaar Kasimir Malevitsj hebben een brief geschreven aan het
Stedelijk Museum. Zij vechten de aankoop van de collectie-Malevitsj in
1957 aan.
Contact in zaak erven Malevitsj
(28 januari 2000)
De 25 erfgenamen van de Russische schilder Kasimir Malevitsj (1879-1935)
hebben via hun New-Yorkse advocaat contact opgenomen met het Stedelijk
Museum in Amsterdam.
Twee keer een Malevitsj-stichting
(17 december 1999)
De erfgenamen van Kasimir Malevitsj maakten in juni bekend een stichting te willen oprichten die wetenschappelijk onderzoek naar de kunst van Malevitsj moet stimuleren. De stichting zal de totstandkoming van een oeuvre-catalogus en een biografie van Malevitsj financieren, maar ook de vele Malevitsj-vervalsingen in kaart brengen.
Die vervloekte kist
(3 december 1999)
Het Stedelijk Museum kocht eind jaren vijftig zijn beroemde Malevitsj-collectie van de Duitse architect Hugo Häring. Maar alles wijst erop dat Hugo Häring niet gerechtigd was tot verkoop van de collectie.
Museum in VS: werk Malevitsj terug naar erven
(1 december 1999)
Het Amerikaanse Busch-Reisinger Museum in Cambridge (Mass.) zal een
schilderij en een tekening van de Russische schilder Kasimir Malevitsj
(1879-1935) teruggeven aan diens erfgenamen
Van wie is Malevitsj
(2 juli 1999)
Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft de grootste collectie werk van de schilder Kasimir
Malevitsj buiten Rusland. Maar is het museum wel de rechtmatige eigenaar?
Stedelijk kan claim op Malevitsjen tegemoet zien
(22 juni 1999)
Nu het Museum of Modern Art (MoMA) in New York onverwacht over de brug is gekomen en toestemt in een schikking met de erfgenamen van de Russische schilder Kazimir Malevitsj, kunnen twee andere Amerikaanse musea en vervolgens ook het Stedelijk Museum in Amsterdam een claim tegemoet zien.
Stedelijk: contact met het MoMA
(21 juni 1999)
Het Stedelijk Museum in Amsterdam zal met het Museum of Modern Art (MoMA) in New York contact opnemen over het akkoord dat het MoMA heeft bereikt met de nazaten van de Russische avant-garde-schilder Kazimir Malevitsj.
MoMA geeft Malevitsj terug
(19 juni 1999)
Het Museum of Modern Art (MoMA) heeft een akkoord bereikt met de nazaten van de Russische avant-garde-schilder Kazimir Malevitsj over de zestien werken van Malevitsj die het museum in bruikleen heeft. De nazaten ontvangen een niet nader bekend gemaakt geldbedrag en het doek `Suprematistische compositie' uit 1923-25. De vijftien andere werken - zes schilderijen en negen werken op papier - blijven in het MoMA, dat de werken sinds 1935 in bruikleen heeft.
De familie Malevitsj en haar strijd tegen de musea
(25 februari 1994)
De affaire doet denken aan een ruzie tussen pleegouders en echte
ouders die touwtrekken over een kind. De pleegouders roepen: wij hebben
het verzorgd en opgevoed; de echte ouders houden vol: dat kan wel wezen,
maar het is toch ons kind. Een schikking is niet te treffen, er is
slechts een keus tussen het een of het ander - een kind is nu eenmaal
niet in stukjes te delen. Een schilderijencollectie is wel te verdelen,
dat is het verschil.