Lading
Lading
(22 april 1999)
Heeft de enquêtecommissie alle openstaande vragen over de
lading kunnen beantwoorden?
Aanvullend materiaal over vracht boven water
(21 april 1999)
De commissie is er in geslaagd een groot aantal aanvullende documenten
over de lading van het ramptoestel boven water te krijgen. Met deze
papieren in de hand is de hele inhoud van het vrachttoestel verklaarbaar
te noemen. Wel constateert de commissie dat de wijze waarop de lading
van de El Al-vlucht was gedocumenteerd ,,vergissingen in hand werkte''.
El Al: verschillen lading te verklaren
(17 maart 1999)
Na jaren van onduidelijkheid ging El Al
gisteren uitvoerig in op de lading van het ramptoestel uit 1992. Maar
helderheid over wat precies is vervoerd kon ze niet geven.
DMMP-raadsel vergroot
(12 maart 1999)
Tijdens het verhoor van ex-premier Lubbers voor de enquêtecommissie dook de afkorting DMMP op. De onthulling van oud-premier Lubbers dat Israel in anderhalf jaar bijna een ton DMMP geleverd kreeg door het Amerikaanse bedrijf Solkatronic maakt het DMMP-raadsel nog groter dan het al was.
Lading El Al-Boeing dreigt onontwarbaar te blijven
(03 maart 1999)
Het onderzoek naar de lading van de El Al-Boeing dreigt een onontwarbare kluwen te worden. De belangrijkste nog openstaande vragen.
Nog eens vier ton vracht El Al jumbo onbekend
(2 maart 1999)
De parlementaire enquêtecommissie die de
Bijlmerramp onderzoekt is volgens voorzitter Th. Meijer op een ,,nieuw
zeer serieus probleem'' gestuit in het onderzoek naar de
vrachtdocumentatie van de verongelukte El Al-Boeing. Uit een tot nog toe
onbekend vrachtdocument blijkt dat er gegevens over ruim vier ton lading
ontbreken. Deze vier ton staan los van de twintig ton vracht waar de
commissie nu in de Verenigde Staten onderzoek naar doet.
'Gewichtsgat' bij El Al-Boeing
(2 maart 1999)
De enquêtecommissie die de Bijlmerramp
onderzoekt dacht met de vondst van aanvullende papieren over 20 ton
lading de vrachtdocumentatie van de rampvlucht compleet te hebben. Dat
blijkt echter niet zo te zijn.
El Al geeft opheldering over lading Boeing
(18 februari 1999)
De Israelische luchtvaartmaatschappij El Al
heeft gisteren tot haar eigen ,,verbijstering'' na 6,5 jaar opheldering
gekregen over de niet gedocumenteerde 20.000 kilo vracht aan boord van
het op 4 oktober 1992 verongelukte vrachtvliegtuig. Volgens de
maatschappij gaat het om ongevaarlijke goederen.
Getuigen spreken elkaar tegen over papieren van El
Al-toestel
(18 februari 1999)
In de parlementaire enquete naar de ramp in
de Bijlmer gaat het deze week over de lading van de verongelukte El
Al-Boeing. De getuigen spraken elkaar fors tegen.
`Notoc vertelt expert alles'
(18 februari 1999)
De Bijlmerenqueteurs voelde vanmorgen
gevaarlijke-stoffenexpert Van der Maat aan de tand.
`Lading Boeing bekend op Schiphol'
(17 februari 1999)
Direct na de crash van het El
Al-vrachtvliegtuig op 4 oktober 1992 in de Bijlmermeer beschikten de
verantwoordelijke autoriteiten op Schiphol over de belangrijkste
gegevens betreffende de lading in het toestel. Kort daarna werd door een
El Al-medewerker in een telefoongesprek met de verkeersleiding
alarmerende, maar onjuiste informatie verstrekt omtrent de lading.
`Lading bevatte geen giffen en gassen'
(17 februari 1999)
De supervisor cargo van El Al, H. Aaij,
getuigde vanmorgen voor de enquêtecommissie Bijlmerramp dat zijn
verklaring over gevaarlijke stoffen gebaseerd was op een foute lijst.
Informatie lading El Al-Boeing is van groot belang
(17 februari 1999)
Veel inwoners van de Bijlmer die na de ramp
met de El Al-Boeing gezondheidsklachten hebben gekregen zijn pijnlijk
geraakt door het artikel van G.J. Mulder met de kop `Gezondheidsklachten
Bijlmerramp zijn ongeneeslijk' (NRC Handelsblad, 13 februari).
ECD zoekt naar ontbrekende lading El Al
(16 februari 1999)
De parlementaire enquêtecommissie die de
Bijlmerramp onderzoekt heeft de Economische Controle Dienst (ECD)
betrokken in de naspeuringen naar de ontbrekende twintig ton vracht van
het verongelukte El Al-toestel.
Goederen in El Al-rampvliegtuig
(16 februari 1999)
Deze week staat in de vierde week van de
parlementaire enquête naar de Bijlmerramp de lading van het Israelische
vrachtvliegtuig centraal.
Ernst: `Niets onder
pet geschoven'
(12 februari 1999)
De leiding van Schiphol heeft al op de
avond van de ramp met de El AL-Boeing in de Bijlmer in 1992 vastgesteld
dat er geen explosieven en gevaarlijke stoffen aan boord waren van het
verongelukte toestel.
Brandweer geschokt over uranium El Al
(12 februari 1999)
De commandant van de Amsterdamse brandweer
verklaarde vanmorgen voor de parlementaire enquêtecommissie dat hij zich
,,wezenloos was geschrokken'' van de berichten over de aanwezigheid van
verarmd uranium op de plek van de ramp.
Informatie uranium al snel bekend
(12 februari 1999)
De mededelingen van RLD-onderzoeker H.
Pruis gisteren voor de parlementaire enquêtecommissie Bijlmerramp hebben
vice-premier en minister van Economische Zaken Jorritsma in een lastig
parket gebracht.
Binnen en buiten
parlement veel signalen over balansgewicht in Boeing
(10 februari 1999)
Niet alleen met de vrachtbrieven van de
verongelukte Boeing, ook de kwestie met het uranium in het staartstuk
sleepte jaren voort. Toch waren er signalen genoeg, binnen en buiten de
Tweede Kamer.
RLD gaf gegevens uranium niet door: Ook ministers wisten
van niets
(9 februari 1999)
De Rijksluchtvaartdienst (RLD) is al drie
dagen na de Bijlmerramp geattendeerd op de aanwezigheid van verarmd
uranium in de verongelukte El Al-Boeing. Dat blijkt uit een nog niet
eerder openbaar gemaakt dagjournaal van de luchtvaartpolitie.
RLD zweeg ook over uranium
(9 februari 1999)
Na de telefoontapes en de vrachtbrieven
zal de de parlementaire enquêtecommissie die de Bijlmerramp onderzoekt
zich deze week buigen over de kwestie rond het verarmd uranium. Morgen
beginnen de openbare verhoren rond het thema `de berging'.
ICAO: geen garantie voor veilige lading
(8 februari 1999)
De ICAO stelt regels voor het
vrachtvervoer door de lucht. Als het mag van de ICAO, betekent dat niet
dat de lading ongevaarlijk is.
Verwarring over gevaarlijke lading: Topambtenaar Weck op
non-actief
(6 februari 1999)
Verklaringen over de lading van de
neergestorte El Al-Boeing staan diametraal tegenover elkaar. Prangende
vragen dringen zich op.
Wie wisten van de explosieve lading in El Al-toestel
(5 februari 1999)
Tijdens de verhoren deze week voor de parlementaire enquêtecommissie vliegramp Bijlmermeer is duidelijk geworden dat ten minste acht betrokkenen kort na de ramp op de hoogte zijn gesteld van de explosieve lading van het gecrashste El Al-toestel 4X-AXG.
‘Ga even zitten, die cargo bestond uit explosieven'
(5 februari 1999)
Op de avond na de crash van de El Al-Boeing op de Bijlmer werden diverse telefoongesprekken gevoerd over de lading. Hieronder enkele fragmenten uit de conversatie tussen de chef-verkeersleider T. Polman en diens voorlichter G. Knook kort na de ramp. Polman zit op Schiphol, Knook thuis in Almere.
Wie wisten van de explosieve lading in El Al-toestel
(5 februari 1999)
Tijdens de verhoren deze week voor de parlementaire enquêtecommissie vliegramp Bijlmermeer is duidelijk geworden dat ten minste acht betrokkenen kort na de ramp op de hoogte zijn gesteld van de explosieve lading van het gecrashste El Al-toestel 4X-AXG.
‘Ga even zitten, die cargo bestond uit explosieven'
(5 februari 1999)
Op de avond na de crash van de El Al-Boeing op de Bijlmer werden diverse telefoongesprekken gevoerd over de lading. Hieronder enkele fragmenten uit de conversatie tussen de chef-verkeersleider T. Polman en diens voorlichter G. Knook kort na de ramp. Polman zit op Schiphol, Knook thuis in Almere.
Ex-ministers: niet ingelicht over de lading
(4 februari 1999)
Voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Maij-Weggen en haar opvolster Jorritsma zeggen nooit te zijn geïnformeerd over de aanwezigheid van een gevaarlijke lading in de verongelukte El-Al-Boeing.
Lading El Al was na ramp bekend
(3 februari 1999)
De verkeersleiding op Schiphol wist al ongeveer een half uur na de ramp met het El Al-vliegtuig in de Bijlmer dat de lading van het toestel explosieve en giftige stoffen bevatte. Deze informatie was afkomstig van El Al zelf, dat er echter prompt op aandrong om hierover geen mededelingen naar buiten te doen. De verkeersleiding zegde dat toe.
Lading: ‘explosieven, munitie, gif'
(3 februari 1999)
De verkeersleiding van Schiphol beloofde El Al kort na de Bijlmerramp informatie over de lading van het verongelukte toestel geheim te houden, zo blijkt uit een geluidsband die jaren in een kluis zou hebben gelegen.