|
afleveringen ISLAM IN NEDERLAND VROUWEN GEMEENTEN IMAGO ONDERWIJS VLEES INTEGREREN GEBED WETTEN BESNIJDENIS RAMADAN HOOFDDOEK WOORDENLIJST STROMINGEN FEESTDAGEN WOERDEN BOEKEN ZAANDAM WAALWIJK GORNICHEM AMSTERDAM ZUID-OOST ORGANISATIES LINKS GRAFIEKEN |
Koran à la moslima
Danielle Pinedo
,,De mannen zijn zaakwaarnemers voor de vrouwen, omdat God hen boven
haar heeft gesteld (..). Als mannen ongehoorzaamheid vrezen, moeten zij
haar vermanen, haar vermijden in het huwelijksbed en haar slaan. God is
verheven en groot.''
BOVENSTAANDE - vrij vertaalde - verzen uit het heilige boek van de
islam, vormen van oudsher de basis van het islamitisch denken over de
vrouw. Niet voor niets staat de Koran in het Westen bekend als
vrouwonvriendelijk. Vrouwen moeten volgens de Koran ,,in hun huizen
blijven'' en een galabib (omslagdoek) dragen. Bij de dood van een broer
of zus erven zij maar de helft van wat een man erft. Een vrouw mag
hooguit een man huwen, terwijl een man maximaal vier vrouwen mag
trouwen. En vrouwen hebben - anders dan hun echtgenoot - niet het recht
een echtscheiding aan te vragen.
Toch is het juist de Koran die anno 1998 de weg vrijmaakt voor de
emancipatie van moslim-vrouwen. Binnen het kader van de islamitische
wetgeving vechten ze - soms openlijk, soms in stilte - tegen een
eenzijdige, masculiene interpretatie van het heilige boek.
De verhoogde belangstelling van moslimvrouwen voor de Koran valt onder
meer af te leiden uit het toenemend aantal islamitische
vrouwenorganisaties in Nederland die het heilige boek als leidraad
gebruiken. Wat in de jaren tachtig begon als een handjevol politiek
getinte clubs is inmiddels uitgegroeid tot een breed scala aan
religieuze organisaties die zich ten doel stellen ,,de identiteit van
moslimvrouwen te versterken''. Het exacte aantal islamitische
vrouwenorganisaties in Nederland is niet bekend, maar schattingen lopen
uiteen van enkele tientallen tot ruim honderd. Op een vrouwelijke
moslimpopulatie van ongeveer 270.000.
De moslima's organiseren lezingen, theatervoorstellingen, debatten, maar
vooral cursussen waarbij de 'vrouwelijke' visie op de Koran centraal
staat. Emancipatie via de heilige schrift, een grotere tegenstelling
lijkt op het eerste gezicht ondenkbaar. En toch gaan de twee goed samen,
vindt Berna Yilmaz, voorzitster van de in 1996 opgerichte Landelijke
Islamitische Vrouwenorganisatie Nederland (LIVON). ,,Door het
herinterpreteren van de Koran (iytihad) staan vrouwen voor het eerst
stil bij hun rol in de Nederlandse samenleving als geheel en de
islamitische geloofsgemeenschap in het bijzonder. Ze geven aan dat er
niet langer namens hen gesproken hoeft te worden. Dat zij geen
slachtoffers zijn, maar gelijkwaardige burgers met een eigen
identiteit.''
Ook Omaima Korz, voorzitster van Promotie, een stichting die de
emancipatie van Turkse en Arabische vrouwen in Nederland wil bevorderen,
gelooft stellig in positieverbetering van de moslima via de heilige
schrift. De Egyptische geeft sinds 1992 cursussen aan jonge islamitische
vrouwen, waarbij de Koran op een humane manier wordt uitgelegd. Korz:
,,Ik ga uit van een voor moslimvrouwen herkenbare basis, omdat de
ervaring leert dat het hen meer aanspreekt wanneer je zegt 'de islam
geeft je rechten', dan wanneer je de Universele verklaring van de
rechten van de mens erbij haalt. Door een herinterpretatie van de Koran
proberen wij de geschiedenis een nieuwe wending te geven.''
Dat laatste klinkt revolutionair, maar in de praktijk gaat het er braaf
aan toe bij de cursussen van Korz. In het Venlose jongerencentrum De
Maagdenberg ligt de tafel bezaaid met Koranteksten en boeken van
moslima's die pleiten voor een vrouwvriendelijker interpretatie van de
islam, zoals de Marokkaanse sociologe Fatima Mernissi. Fatma (20), Najat
(16), Loubna (23), Miriam (19) en Jamila (23) hebben hun werk of studie
op deze druilerige zaterdagavond onderbroken om, onder leiding van Korz,
een passage te bespreken uit de Koran.
,,God heeft het goed voor met mensen wier beleid onderling beraad is'',
leest Korz voor. ,,Welk beeld roept dit op?'', vraagt ze haar cursisten.
,,Het beeld van een democratische geloofsgemeenschap'', antwoordt Mirjam
zonder aarzelen. Ze werpt haar lange paardenstaart achteloos over haar
frele schouder. Korz knikt.
,,En is de islam democratisch? Wordt er volgens jullie voldoende overleg
gepleegd?'' Loubna veert op. ,,Ik betwijfel het. Soms lijkt het alsof de
imam alles voor het zeggen heeft, zeker binnen de umma
(geloofsgemeenschap).''
,,En wie heeft het in het gezin voor het zeggen'', vraagt Korz. ,,Nemen
ouders gezamenlijk beslissingen over opvoedkundige vraagstukken?'' Najat
onderdrukt een glimlach. ,,In streng-islamitische gezinnen heeft de man
het voor het zeggen. Ik ken weinig gezinnen waar de vrouw de dienst
uitmaakt.''
Loubna valt haar bij: ,,Ik verdien nu mijn eigen geld en ga uit wanneer
ik wil, maar als kind werd mij heel duidelijk gemaakt wie de broek aan
had. Als mijn vader zei 'je mag niet uit', dan was er verder geen
discussie mogelijk.''
De groep is het roerend eens: binnen islamitische gezinnen is de invloed
van de man groter dan die van de vrouw. ,,Maar'', concludeert Korz,
,,een samenleving is constant aan verandering onderhevig. In een land
als Nederland, waar islamieten een minderheid vormen, worden moslims
gedwongen zich aan te passen. Dus hoe pas je je aan, zonder je
moslimhart te verliezen?''
Om die vraag te beantwoorden, zoekt Korz haar heil in de hadieth, de
leer en traditie van Mohammed. ,,Wie de hadieth leest'', legt Korz haar
leerlingen uit, ,,zal tot de conclusie komen dat de profeet Mohammed
zeer geemancipeerd was. Hij lapte zelf zijn schoenen, waste zelf zijn
kleding, hielp in het huishouden en molk de geiten. Zijn eerste vrouw
Chadiedja was vijftien jaar ouder en eigenaresse van een handelshuis.
Zijn tweede vrouw Aisja was leider van een politieke stroming. En dan
nog discussieren radicale moslimgeleerden over de vraag of vrouwen wel
politiek mogen bedrijven!''
Korz zucht. ,,Moslima's zijn vaak slecht op de hoogte van hun rechten.
Ze weten bijvoorbeeld niet dat ze huwelijksvoorwaarden in hun
huwelijkscontract mogen laten opnemen. Dat ze huwelijkspartners mogen
weigeren en een huwelijk kunnen laten ontbinden als hun echtgenoot een
tweede vrouw trouwt. Deze en andere zaken stel ik tijdens mijn lessen
aan de orde.''
Kennis is macht, daar zijn Korz' studenten het over eens. Miriam: ,,Mijn
jongere broertje verwacht dat ik het huishouden doe, omdat ik een vrouw
ben. Tegenwoordig zeg ik: neem een voorbeeld aan Mohammed, die kon wel
zijn eigen boontjes doppen.''
Najat wil, in navolging van Mohammeds tweede vrouw Aisja, de politiek
in. Trots: ,,Ik ben onlangs uitgekozen voor het Europese Jongeren
Parlement. Als alles meezit, ziet u mijn naam over een paar jaar op de
kandidatenlijst voor de Tweede Kamer.'' Fatma volgt een opleiding
gezondheidskunde en gebruikt de lessen om haar positie in de Nederlandse
samenleving te verstevigen. ,,Op school krijg ik regelmatig te maken met
vooroordelen over de islam. De Koran zou voorschrijven dat moslim-mannen
niet bij de bevalling aanwezig mogen zijn en jonge vrouwen bij bosjes
worden uitgehuwelijkt. Nu ik meer weet over mijn eigen geloof en
achtergrond, ben ik beter in staat mijn klasgenoten van repliek te
dienen.''
Ook de in 1993 opgerichte Nederlandse Islamitische Bond voor Ouderen
(NISBO) in Rotterdam neemt de islamitische geloofsleer als uitgangspunt
om de positie van moslimvrouwen te versterken. ,,Oudere moslimvrouwen
vallen vaak tussen de wal en het schip'', zegt Berna Yilmaz, directeur
van de NISBO. ,,Ze zijn niet of laag opgeleid, spreken slecht Nederlands
en voelen zich meestal niet welkom in hun nieuwe thuisland. Kennis van
de islam geeft hen enerzijds status binnen de umma en anderzijds
vergroot het hun deelname aan de Nederlandse samenleving.''
,,Hoe? Vrouwen voelen zich veiliger in die samenleving omdat ze Allah's
richtlijnen beter kennen en begrijpen. In plaats van te zeggen 'wij
horen er niet bij', draaien ze het om: 'om ons kun je niet heen, want
wij weten waar we voor staan'.''
Islamitisch feminisme? Yilmaz zucht. ,,Laten we er vooral geen etiketje
opplakken. Daar proberen wij moslims nu juist vanaf te komen.'
De namen van een aantal geinterviewden zijn om privacyredenen
gefingeerd.
|
NRC
Webpagina's
|