|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Van Heijningen jr.
HENK VAN GELDER
Matthijs van Heijningen is dezer dagen de meest gevraagde reclameregisseur van het land. Terwijl de films van zijn gelijknamige vader de laatste tijd geen kassuccessen meer werden, maakt hij filmpjes die een miljoenenpubliek bereiken. Toen hij de reclame als werkkring koos, was senior daar aanvankelijk niet blij mee. Voor iemand die in de jaren zestig en zeventig speelfilms maakte, gold de reclame nu eenmaal als een besmet vak. "Het was alsof ik mijn ziel aan de duivel had verkocht", beaamt de zoon. "Maar natuurlijk was dit ook de beste manier om me aan Matthijs te ontworstelen. Hij dacht dat ik bezig was met Bona-spotjes. Nu valt het hem, geloof ik, wel mee wat ik maak." Ook junior wil trouwens nog wel eens een speelfilm maken, zei hij tegen zijn publiek van reclamemakers, maar hij heeft geen haast. "Als het enigszins kan, wil ik die twee dingen combineren. Ik zou de reclame niet graag los willen laten. Het is niet alleen een goede leerschool voor de speelfilm, maar het is ook een kunst apart, die ik gaandeweg heel erg ben gaan waarderen." Dat bleek ook uit de enthousiaste wijze waarop hij vertelde wat er allemaal bij komt kijken. Hoe lang er, bijvoorbeeld, is gezocht naar een bedrijf dat een geloofwaardige barst in het haaienaquarium kon maken (het effect kostte tenslotte drie ton en werd gemaakt in Parijs) en hoe het filmpje met de kunstschaatser pas tot leven kwam, toen de makers besloten dat hij "een stoere homo" moest worden. De held was afkomstig van Holiday on Ice en de opnamen vonden plaats in een stadion in Tsjechië, omdat ijshockey daar een topsport is. Nu is Van Heijningen in gesprek over zijn eerste internationale opdracht: een filmpje voor Adidas. Hij straalde al bij voorbaat.
|
NRC Webpagina's 24 APRIL 2001
Bier evenementen Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|