|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Bier met afkomst
HENK VAN GELDER
Ooit begon de publieksprijs, door het vakblad Adformatie omschreven als 'de Nobelprijs voor Verkoopbevorderend Volksvermaak', als een aardigheidje dat werd afgehandeld tijdens een kopje koffie ten kantore. Maar allengs drong bij de STER het besef door, dat zo'n Gouden Loekie een goede klantenbinder zou kunnen worden. Zo werd er de laatste jaren steeds een middag in een theater aan gewijd, waar reclamemakers zich verzamelden om te horen wie het meest in de gunst bij de kijkers stond. En vrijdagavond organiseerde men voor het eerst zelfs een 'gala' in de Stadsschouwburg in Amsterdam - een populistische versie van het Boekenbal, met een geolied showprogramma waar ook Margreet Dolman, Ivo Niehe en Peer Mascini aan meewerkten. In de wandelgangen werd bij voorbaat al danig gespeculeerd over de uitslag, want de Gouden Loekie is inderdaad een begeerlijk kleinood geworden, naast de overdaad aan andere bekroningen die het reclamevak kent. Pieter van Velsen, art director van het Amsterdamse reclamebureau Lowe Lintas dat het filmpje voor Dommelsch maakte, sprong een gat in de lucht. Eerder werd hij bekroond met werk voor de Melkunie en Fruitjoy, maar hij toonde zich allerminst blasé. Bovendien begon zijn mobieltje meteen na de prijsuitreiking te rinkelen. "Wat we hebben geprobeerd," zegt hij desgevraagd, "is Dommelsch iets van een heritage, een afkomst te geven. En dit is de eerste commercial die iets voor het merk heeft gedaan." De jongen die in de muziek op zijn walkman telkens een plopje hoorde - afkomstig van een geopend bierflesje tijdens de opnamen - heeft ook succes geoogst, maar de archeologen waren een schot in de roos. De vraag is alleen wat er na die opgravingen nog kan worden verzonnen. Van Velzen produceert een pijnlijke grimas en antwoordt: "Dat weet ik niet. We werken niet meer voor Dommelsch." Buiten beeld blijkt zich inmiddels een heuse affaire te hebben afgespeeld, die met de archeologen niets te maken heeft. Een paar maanden geleden liet het grote Heineken weten een nieuw reclamebureau te zoeken. Gretig gingen vier bureaus de strijd aan. Lowe Lintas was daar één van. Dommelsch stelde het echter niet op prijs dat zijn reclamebureau zo openlijk naar de gunsten van een concurrerend biermerk dong, zegde prompt de relatie op en klopte aan bij een ander bureau. Lowe Lintas bleef met lege handen achter, want het verloor ook het gevecht om Heineken. Wat er in de komende maanden voor Dommelsch zal worden gemaakt, is zodoende nog niet bekend. Maar met die archeologen is het voorgoed afgelopen.
|
NRC Webpagina's 20 MAART 2001
Openbaar reclameloket Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|