|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Glamour past niet bij de AVRO
HENK VAN GELDER
Het verwarrende is dat er naast het AVRO-blad TeleVizier ook een aparte AVRO-Bode bestaat. Jarenlang behelsde die tweede titel niet veel meer dan de pagina's met programmagegevens. Dat deel was weliswaar als AVRO-Bode los verkrijgbaar, maar diezelfde pagina's werden, zonder het aparte omslag, in TeleVizier opgenomen als programmagids. Nu is dat niet meer het geval. Het zijn twee afzonderlijke bladen met twee afzonderlijke redacties geworden, aldus hoofdredacteur Houben. TeleVizier heeft deze week de laatste vaste AVRO-rubriek uit het blad geschrapt, maar de AVRO-Bode zal des te meer tegen de gelijknamige omroep aanschurken. Het huidige 'speerpuntenbeleid' van de AVRO - met programma's over kunst en cultuur, veiligheid, klassieke muziek, gezondheid en dieren - wordt in de AVRO-Bode begeleid met extra pagina's en columns die bij toerbeurt worden geschreven door de bijpassende presentatoren Pia Dijkstra, Loretta Schrijver, Nelleke van der Krogt, Cees van Drongelen en Roeland Kooijmans. "Daarmee richten we ons op een oudere en in levenservaring rijkere doelgroep", zegt Houben. Voor zijn presentatie aan het AVRO-bestuur, gistermiddag, heeft hij het nog eens nagerekend: minimaal 182 pagina's per jaar over de speerpunten. Maar in TeleVizier zal voor zulke AVRO-pijlers nu geen plaats meer zijn. Hier overheersen, blijkens het vernieuwde blad, het leven van Daan Schuurmans, de genomineerden voor de TMF Awards, de tv-serie die BNN gaat maken op basis van de succesfilm Costa! en de zielenroerselen van Jennifer Lopez, Madonna, Georgina Verbaan, Erik de Zwart en TMF-presentatrice Tooske, de coverbabe van deze week. Zeer vergelijkbaar, kortom, met een gemiddeld nummer van het weekblad Veronica, maar qua vormgeving heel wat geserreerder, strakker en keuriger. Intussen verdedigt AVRO-directeur Frans Maréchal de nieuwe koers met verve. " Ondanks de speerpunten blijft de AVRO een omroep voor een breed publiek," zegt hij. "Maar we hebben een historische achterban die misschien wat minder geïnteresseerd is in de specifieke speerpunten en wat meer in het brede amusement. Die groep zal deze operatie ervaren als een verjonging en zich daarbij ook snel thuisvoelen. De twee bladen zijn nu duidelijker uit elkaar gehaald en dat is een verbetering." En dat de reclamecampagne voor TeleVizier op TMF begint, mag volgens de AVRO-directeur niet worden gezien als een teken aan de wand: "Het is natuurlijk niet zo dat de TMF-kijker nu de primaire doelgroep voor het blad is geworden. "
|
NRC Webpagina's 3 APRIL 2001
Schoenmaker, blijf bij je leest! Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|