|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Dröge's tussendoortje
HENK VAN GELDER
SBS deed in 1997 de eerste poging dat na te doen. Johnny Kraaykamp jr zat in een lege studio en las voor wat een groepje copywriters aan leuks had bedacht. Maar ook de presentator zelf was ontevreden met het resultaat: "Ik richt me tot een denkbeeldig publiek en dat werkt niet." Een jaar later stond Frans van Deursen voor een vol theaterzaaltje grappen van drie tekstschrijvers te berde te brengen. En ook dat klonk geforceerd. "De presentatie wrikte," zegt Gijs van de Westelaken van Column Producties die de nieuwe serie met Dröge maakt. "Maar toch hadden ze hoge kijkcijfers. Dat kwam natuurlijk vooral door de commercials. Al het andere was storend." De nieuwe opzet vloeit voort uit de overeenkomst die vorig jaar met Gert Jan Dröge werd gesloten bij zijn komst naar Net5. Hij zou niet alleen zijn eigen serie maken, maar ook 'nog wat andere, kleinere dingen'. Net5 bracht daarop het reclameprogramma ter sprake. Men beschikte immers nog steeds over de rechten op de commercial-pakketten, waarmee ook de BBC haar uitzendingen maakt. Zou dat misschien iets voor Dröge zijn? "We hebben vele varianten bekeken," aldus Van de Westelaken, "en tenslotte zijn we uitgekomen op een vorm met heel weinig verbindende tekst en heel veel commercials. Het gáát tenslotte om die reclame, zegt Gert Jan terecht. Samen met de Glamourland- redactie zijn er kleine verhaaltjes geschreven, waarin de commercials passen. Dat betekent dat we heel veel commercials hebben weggegooid, omdat ze niet in het themaatje pasten. Zo zijn we uitgekomen op vier afleveringen, want méér zat er gewoon niet in. En de opmerkingen die Gert Jan tussendoor maakt, zijn echt heel kort. Ze variëren van twee woorden tot anderhalve zin." Vandaag neemt Dröge de serie in één keer op. In een fraai uitgelichte studio en in een groot decor. Dat is geen toeval, beaamt de producent. "We vroegen ons af waarom zulke kleinere programma's er in Nederland altijd zo lullig uitzien, alsof ze in een bezemkast zijn opgenomen. Terwijl dat bij de BBC altijd veel groter en glanzender oogt, met veel mooier licht. Wij hebben dus ook een echte show-regisseur, Guus Verstraete. Als het over reclame gaat, moet het toch ook die uitstraling hebben?" Dröge begint eind maart aan zijn tweede serie flirts met huwbare vrouwen. G.J. Dröge doet boodschappen werd zodoende opgezet als 'een tussendoortje', aldus Van de Westelaken. "Maar alles bij elkaar is het intussen wel uitgegroeid tot een echt programma. Al zal nog moeten blijken of het lukt." Zelf is Dröge in elk geval optimistisch gestemd over de reclamespots die hij te presenteren krijgt. "Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zelf vlug naar een andere zender zap als er commercials komen," bekent hij deze week in Vara TV Magazine, "maar dit zijn echt hilarische spotjes."
G.J. Dröge doet boodschappen, zondag, Net5, 20.30-21.00u.
|
NRC Webpagina's 30 JANUARI 2001
De vlezige bloterik van Adecco Eerder verschenen artikelen in het archief.
|
Bovenkant pagina |
|