Spoorwijzen
TWEE WIJZEN UIT de polder
moeten een oplossing zien te vinden in het slopende conflict tussen de
directie van de Nederlandse Spoorwegen en een groot deel van het
personeel. Minister Netelenbos (Verkeer) heeft oud-werkgeversvoorzitter
Blankert en oud-werknemersvoorman Stekelenburg gevraagd binnen enkele
weken met een zwaarwegend advies te komen om de impasse te doorbreken.
Hun statuur moet garant staan voor succes, want de opdracht zelf is
beperkt. De verhoudingen bij de Spoorwegen zijn dermate verziekt dat
bindende arbitrage voor de bonden al een stap te ver bleek.
Hulp van buiten lijkt inderdaad nog de enige uitweg. Maar het nadeel van
deze formule, waar een vorm van compromis in feite al van tevoren zit
ingebakken, is wel dat een structureel probleem blijft bestaan. Dat
probleem is de onaantastbare positie die een groot deel van het
personeel binnen de NS zich heeft toegeëigend. Een bedrijf dat
vooruit be wegen als belangrijkste opdracht heeft, beschikt over
werknemers die permanent de stilstand prediken. De heersende mentaliteit
wordt het beste gesymboliseerd door het massale verzet van het
spoorwegpersoneel tegen het voorgestelde 'rondje om de kerk'.
Machinisten en conducteurs voelen er niets voor elke dag hetzelfde
traject af te leggen. Afgezien van de vraag of dit nu werkelijk zo'n
probleem is - de Spoorwegen vervoeren dagelijks tienduizenden werknemers
die op kantoor hun 'rondje om de kerk' gaan maken - klopt de
voorstelling van zaken niet. Het treinpersoneel gaat vaker op
één dag hetzelfde traject rijden. Maar vaak zal er ook
sprake zijn van twee trajecten terwijl op andere dagen weer op andere
vaste routes kan worden gereden. Het valt met de gevreesde 'sleur' dus
nogal mee.
DE VOORDELEN die er voor de bedrijfsvoering tegenover staan zijn
daarentegen evident. Doordat in de nieuwe opzet treinen niet meer hoeven
te wachten op het personeel van een andere trein, kunnen de gevolgen van
een vertraging beperkt blijven tot één traject, en raakt
dus niet een groot deel van het spoor ontregeld van een gebroken
bovenleiding. Aan het personeel zijn dit soort noties niet besteed. Daar
heerst het dogma van het verworven recht dat verdedigd kan worden door
middel van een onevenwichtig grote machtspositie.
De verhoudingen bij de Nederlandse Spoorwegen zijn verziekt, is een veel
gehoorde analyse. Daarmee wordt het probleem meteen bij de twee direct
betrokken partijen gelegd. Het is zonder meer waar dat de directie van
de Spoorwegen zich in het verleden niet al te tactisch heeft opgesteld
tegenover het personeel. Maar getuige de naar binnen gekeerde houding
van het NS-personeel, valt te betwijfelen of een directie wel ooit
goed kan doen.
DAAROM IS TE hopen dat Blankert en Stekelenburg zich niet zullen
beperken tot 'middelen' maar tevens de durf tonen om het personeel er op
te wijzen dat ook voor de Spoorwegen de nieuwe tijd is aangebroken en
dat er een achterhaalde strijd gevoerd wordt. Een modern bedrijf vraagt
om een flexibele en open instelling van het personeel. In de vorige eeuw
werden als compromis de stokers nog lange tijd gehandhaafd op de
elektrische treinen. Op een dergelijke oplossing zit nu niemand meer te
wachten.
Zie ook:
'Wat NS'ers bindt is liefde voor treinen' (10 maart 2001)
Retour Den Haag: NS geeft en neemt (10 maart 2001)
Conflict NS na afwijzing FNV 'onbestuurbaar'
(9 maart 2001)
De cijfermist van de Spoorwegen (6 maart 2001)
Kamer dreigt NS en wil meer inzicht cijfers (6 maart 2001)
Onrendabel of niet? (6 maart 2001)
Vakbondsleden stemmen tegen akkoord met NS
(6 maart 2001)