|
|
|
NIEUWSSELECTIE NS
|
Onrendabel of niet?
Voor de hand ligt dat ook op de onrendabele lijnen wegens de forse subsidie een kleine winst wordt gemaakt, in elk geval geen verlies. Om uit te komen op de 289 miljoen uit het jaarverslag, zou dat betekenen dat het internationale treinvervoer een verlies boekt van ten minste 36 miljoen gulden. Maar wellicht is het anders: die 289 miljoen uit het jaarverslag zouden gecorrigeerd kunnen worden voor een aantal bijzondere posten. Vooral de plotselinge afwaardering van stoptreinen die te duur in de boeken stonden (150 miljoen) komen daarvoor in aanmerking. Dat brengt het 'geschoonde' bedrijfsresultaat voor NS Reizigers echter op 429 miljoen gulden. Wetend dat het internationale vervoer verlieslatend is, moeten de onrendabele lijnen dan een winst opleveren van meer dan 114 miljoen gulden. Uiterst merkwaardig voor wie bedenkt dat de overheid voor die lijnen 173,9 miljoen gulden subsidie gaf.
Zie ook:
De cijfermist van de Spoorwegen (6 maart 2001) |
NRC Webpagina's 6 MAART 2001
|
Bovenkant pagina |
|