U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
NS

Onrendabel of niet?


NS Reizigers heeft in 1999 volgens het laatste officiële jaarverslag een bedrijfsresultaat behaald van 289 miljoen gulden. Maar uit het onderzoek van OC&C naar diezelfde periode kan afgeleid worden dat op het Hoofd Rail Net (HRN), slechts één van de drie onderdelen van NS Reizigers, alleen al 325 miljoen gulden is verdiend. Hoe is dit met elkaar te rijmen?

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat weet het niet, en de NS wil het niet zeggen. "Concurrentiegevoelige gegevens", aldus het spoorbedrijf. Dat wordt dus puzzelen.

Voor de hand ligt dat ook op de onrendabele lijnen wegens de forse subsidie een kleine winst wordt gemaakt, in elk geval geen verlies. Om uit te komen op de 289 miljoen uit het jaarverslag, zou dat betekenen dat het internationale treinvervoer een verlies boekt van ten minste 36 miljoen gulden.

Maar wellicht is het anders: die 289 miljoen uit het jaarverslag zouden gecorrigeerd kunnen worden voor een aantal bijzondere posten. Vooral de plotselinge afwaardering van stoptreinen die te duur in de boeken stonden (150 miljoen) komen daarvoor in aanmerking. Dat brengt het 'geschoonde' bedrijfsresultaat voor NS Reizigers echter op 429 miljoen gulden. Wetend dat het internationale vervoer verlieslatend is, moeten de onrendabele lijnen dan een winst opleveren van meer dan 114 miljoen gulden. Uiterst merkwaardig voor wie bedenkt dat de overheid voor die lijnen 173,9 miljoen gulden subsidie gaf.


Zie ook:

De cijfermist van de Spoorwegen (6 maart 2001)
Kamer dreigt NS en wil meer inzicht cijfers (6 maart 2001)
Vakbondsleden stemmen tegen akkoord met NS (6 maart 2001)

NRC Webpagina's
6 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad