|
|
|
NIEUWSSELECTIE Technische gegevens Concorde
|
Motorstoring of geklapte band
ROTTERDAM, 29 JULI. Terwijl het wrak van de Concorde van Air France nog smeulde, was voor sommigen de oorzaak al duidelijk: problemen in een van de motoren. Specifieker: de straalomkeerder in die motor. Was die thrust reverser immers niet vlak voor vertrek nog gerepareerd? En had de piloot tijdens de start geen problemen in die motor gerapporteerd? Ruim drie dagen na de crash wordt het waarschijnlijker dat de oorzaak van de ramp niet zozeer te wijten is aan technische problemen in de motor, maar aan een gebeurtenis "van buiten". Minister J.C. Gissot (Transport) zei gistermiddag dat een geklapte band van het linker landingsgestel waarschijnlijk schade aan het vliegtuig heeft veroorzaakt, terwijl de Franse ongevallenraad BEA stelde dat het er op lijkt dat het hevige vuur achter de vleugel van het opstijgende toestel "is ontstaan buiten de motoren". Ook werd bekend dat er naast de startbaan stukken rubber zijn gevonden die afkomstig zijn van het landingsgestel. De gegevens zetten de oorzaak van de ramp in een ander licht. Werd er de eerste dagen nog gespeculeerd over problemen in de verouderde Rolls- Royce/Snecma Olympus-motor, nu ligt het het meest voor de hand dat banden van de Concorde tijdens de start zijn geklapt, waarna het rondvliegend rubber, en misschien zelfs stukken van de velg(en), het vliegtuig hebben beschadigd of zelfs de inlaat van motor 2 zijn binnengezogen. Als dat het geval is geweest, zo zeiden Britse Concorde- deskundigen gisteren, dan hebben de brokstukken waarschijnlijk een kettingreactie veroorzaakt: eerst werd de brandstofleiding beschadigd, waarna er brand ontstond en de motoren bovendien stuwkracht verloren. Ook de BEA sprak gisteren van "een gesprongen band die een reeks van gebeurtenissen in gang zou kunnen hebben gezet". Deze theorie kreeg gisteravond een nieuwe dimensie toen bekend werd dat de Amerikaanse transportveiligheidsraad NTSB al eerder specifiek gewaarschuwd heeft voor problemen met banden van de Concorde tijdens de start. De NTSB gaf een brief van 14 juni 1979 aan de Franse luchtvaartautoriteiten vrij waarin een soortgelijk incident met een Concorde beschreven staat. Destijds ging het om een start vanaf het vliegveld Dulles bij Washington. Ook toen raakten stukken van de band dezelfde motor 2, het hydraulische en elektrische systeem en drie kerosinetanks. Tussen 1979 en 1981 zouden vier van dergelijke incidenten met Concordes van Air France zijn voorgekomen. De Amerikanen bevalen onder andere aan om luchtdruk, temperatuur en conditie van de banden voorafgaand aan iedere start te inspecteren. Of er ook recentere problemen met Concorde-banden waren, is niet bekend. Wel is duidelijk dat het landingsgestel van de Concorde zich relatief vlak vóór de motorinlaat bevindt: een plek waar, zeker tijdens de start, lucht met grote snelheid in de turbine wordt gezogen. Het is een gegeven dat de 'bandentheorie' in ieder geval niet onwaarschijnlijk maakt.
Zie ook:
Concorde rijp voor industriemuseum (28 juli 2000) |
NRC Webpagina's 29 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|