U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Deel ruimtestation met reclame de lucht in
Het kan zijn dat de geslaagde lancering, vanmorgen, vanaf de steppe in Kazachstan van de ruimtecapsule Zvezda (Ster) de geschiedenis zal ingaan als de 'Pizzahut-lancering'. De Amerikaanse pizzaketen heeft namelijk een miljoen dollar neergeteld om het bedrijfslogo op de zijkant van de Proton-draagraket te mogen schilderen. Ruimtereclame is overigens niet nieuw - in de Mir zijn spotjes opgenomen voor Pepsi-Cola en Israelische melk.

CWI wordt couveuse voor ICT-initiatieven
Tot nu toe hield het Amsterdamse CWI zich bezig met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Nu werpt het zich ook op als kweekvijver voor ICT-bedrijven.

Vergeten orgaan
De mediadeskundigen zeiden: Vermijd het woord bacterie, dat vinden de mensen vies, dat werkt niet. Maar ik zei: wacht even, bacteriën is precies wat wij verkopen. Flesjes bacteriën. Dus zeggen wij dat ook.

Japans worsteling met internet
Japan is een inhaalslag begonnen in de Nieuwe Economie. Jonge internetbedrijven kunnen naar hun eigen beurs. Opmerkelijk is dat de jonge 'goeroes' die de bedrijven leiden niet in de eerste plaats denken aan hun eigen portemonee maar het Japanse belang centraal stellen.

Uitstel Letsbuyit op beurs
Het slechte beursklimaat voor internetfondsen heeft het Zweedse bedrijf letsbuyit.com vanmorgen gedwongen zijn voor vandaag geplande beursgang naar de Neuer Markt in Frankfurt opnieuw uit te stellen. Waarschijnlijk zal begin volgende week een volgende poging worden gedaan. beleggers hebben nu tot komende vrijdag extra tijd gekregen om in te schrijven.

'Deze zender gaat verhuizen'
Als alle computers zo eenvoudig waren in het gebruik als digitale satellietontvangers, was het leven een hoop prettiger. Menig computer vertoont immers kuren, menig webpagina vraagt om de software-update van weer een of ander programmaatje. De software van Seca- satellietontvangers, de meest gangbare in Nederland, is echter kinderlijk eenvoudig in de bediening. Zeker, met enige regelmaat krijg je de mededeling dat er iets veranderd moet worden. , ,Deze zender gaat verhuizen", zegt het apparaat dan. En spoort je aan om een nieuwe automatische zenderscan te maken, waarbij de ontvanger de satelliet afspeurt naar nieuw verschenen zenders en deze ook automatisch in de lijst van vijfhonderd zenders zet die men bij Canal+ voor je heeft bedacht.

Vendex in zee met AOL
Vendex KBB gaat internetaansluitingen verkopen voor America Online Europe. Het concern zal in zo'n 500 vestigingen demonstraties geven en cd-rom's aanbieden die toegang geven tot internet. Het lidmaatschap van AOL Europe-dochter Compuserve wordt onder meer aangeboden in filialen van Dixons, Kijkshop, Vroom & Dreesmann en Hema. In mei maakte Vendex al bekend met KPN breedbandinternet te introduceren in een aantal winkels. Het concern wordt door de samenwerking met KPN en AOL naar eigen zeggen de belangrijkste distributeur van internet en internetproducten in Nederland.

Kabelkranten naar NMC
Mediaconcern Wegener wil de exploitatie van in totaal elf kabelkranten van Brabant Pers en TV Krant Gelderland afstoten aan Nieuwe Media Combinatie (NMC) uit Den Helder. De verwachting is dat de transactie binnenkort kan worden afgerond. Brabant Pers en TV Krant Gelderland zijn sinds 14 maart onderdeel van Wegener, toen het mediaconcern de VNU Dagbladengroep definitief inlijfde.

Yahoo schrijft zwarte cijfers
Het Amerikaanse internetportaal Yahoo heeft in zijn tweede kwartaal een beter dan verwachte nettowinst geboekt van 65 miljoen dollar (150 miljoen gulden), tegen 263.000 dollar verlies een jaar eerder. De omzet nam toe met 110 procent tot 270,1 miljoen dollar. Het aantal opgevraagde webpagina's steeg van 625 miljoen per dag in maart tot 680 miljoen per dag in juni. (AP)

VNU neemt bladen over van Ziff Davis
VNU neemt de Europese uitgeefactiviteiten over van Ziff Davis Media. Hiermee koopt de Nederlandse uitgever tien titels in Groot- Brittannië, Frankrijk en Duitsland. De omzet van Ziff Davis Europe bedroeg in 1999 bijna 179 miljoen gulden. Met de overname versterkt VNU zich als uitgever van automatiseringsbladen. Ziff Davis geeft Britse vakbladen zoals IT Week en PC Magazine uit. In Duitsland koopt VNU bladen waaronder PC Professionell en PC Direkt. Op de Franse markt geeft Ziff Davis titels uit als PC Expert en Yahoo! Internet Life. Er werken ongeveer 350 mensen voor Ziff Davis Europe. (ANP)

KPN en Real kopen afdeling Nedcar
KPN-onderdeel Enterprise Solutions Nederland neemt met het Belgische Real Software de automatiseringsafdeling van Nedcar over. Daarnaast richten KPN ESN en Real Software een gezamenlijke softwarebedrijf op. De Nedcar-afdeling wordt in fasen overgedragen. Aan het eind van het jaar moet het computercentrum onder beheer van KPN staan. Bij de overname verhuizen zeventig van de negentig vaste medewerkers mee. De anderen blijft in dienst van Nedcar. (ANP)


De Amerikaanse versie van het tv-programma Big Brother is een week bezig en de website van het programma is overbelast. Miljoenen Amerikanen surfen na afloop van de uitzendingen naar de website om de belevenissen van de tien bewoners te kunnen volgen. De meeste camera's zijn overigens alleen toegankelijk voor abonnees van America Online, dat de website onderhoudt.
(www.bigbrother2000.com)

NRC Webpagina's
12 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad