Deel ruimtestation met reclame de lucht in
Het
kan zijn dat de geslaagde lancering, vanmorgen, vanaf de steppe in
Kazachstan van de ruimtecapsule Zvezda (Ster) de geschiedenis zal ingaan
als de 'Pizzahut-lancering'. De Amerikaanse pizzaketen heeft namelijk
een miljoen dollar neergeteld om het bedrijfslogo op de zijkant van de
Proton-draagraket te mogen schilderen. Ruimtereclame is overigens niet
nieuw - in de Mir zijn spotjes opgenomen voor Pepsi-Cola en Israelische
melk.
CWI wordt couveuse voor ICT-initiatieven
Tot nu toe hield het Amsterdamse CWI zich bezig met fundamenteel
wetenschappelijk onderzoek. Nu werpt het zich ook op als kweekvijver
voor ICT-bedrijven.
Vergeten orgaan
De mediadeskundigen zeiden: Vermijd het woord bacterie, dat vinden de
mensen vies, dat werkt niet. Maar ik zei: wacht even, bacteriën is
precies wat wij verkopen. Flesjes bacteriën. Dus zeggen wij dat
ook.
Japans worsteling met internet
Japan is een inhaalslag begonnen in de Nieuwe Economie. Jonge
internetbedrijven kunnen naar hun eigen beurs. Opmerkelijk is dat de
jonge 'goeroes' die de bedrijven leiden niet in de eerste plaats denken
aan hun eigen portemonee maar het Japanse belang centraal stellen.
Uitstel Letsbuyit op beurs
Het slechte beursklimaat voor internetfondsen heeft het Zweedse bedrijf
letsbuyit.com vanmorgen gedwongen zijn voor vandaag geplande beursgang
naar de Neuer Markt in Frankfurt opnieuw uit te stellen. Waarschijnlijk
zal begin volgende week een volgende poging worden gedaan. beleggers
hebben nu tot komende vrijdag extra tijd gekregen om in te schrijven.
'Deze zender gaat verhuizen'
Als alle computers zo eenvoudig waren in het gebruik als digitale
satellietontvangers, was het leven een hoop prettiger. Menig computer
vertoont immers kuren, menig webpagina vraagt om de software-update van
weer een of ander programmaatje. De software van Seca-
satellietontvangers, de meest gangbare in Nederland, is echter
kinderlijk eenvoudig in de bediening. Zeker, met enige regelmaat krijg
je de mededeling dat er iets veranderd moet worden. , ,Deze zender gaat
verhuizen", zegt het apparaat dan. En spoort je aan om een nieuwe
automatische zenderscan te maken, waarbij de ontvanger de satelliet
afspeurt naar nieuw verschenen zenders en deze ook automatisch in de
lijst van vijfhonderd zenders zet die men bij Canal+ voor je heeft
bedacht.
Vendex in zee met AOL
Vendex KBB gaat internetaansluitingen verkopen voor America Online
Europe. Het concern zal in zo'n 500 vestigingen demonstraties geven en
cd-rom's aanbieden die toegang geven tot internet. Het lidmaatschap van
AOL Europe-dochter Compuserve wordt onder meer aangeboden in filialen
van Dixons, Kijkshop, Vroom & Dreesmann en Hema. In mei maakte Vendex
al bekend met KPN breedbandinternet te introduceren in een aantal
winkels. Het concern wordt door de samenwerking met KPN en AOL naar
eigen zeggen de belangrijkste distributeur van internet en
internetproducten in Nederland.
Kabelkranten naar NMC
Mediaconcern Wegener wil de exploitatie van in totaal elf kabelkranten
van Brabant Pers en TV Krant Gelderland afstoten aan Nieuwe Media
Combinatie (NMC) uit Den Helder. De verwachting is dat de transactie
binnenkort kan worden afgerond. Brabant Pers en TV Krant Gelderland
zijn sinds 14 maart onderdeel van Wegener, toen het mediaconcern de VNU
Dagbladengroep definitief inlijfde.
Yahoo schrijft zwarte cijfers
Het Amerikaanse internetportaal Yahoo heeft in zijn tweede kwartaal een
beter dan verwachte nettowinst geboekt van 65 miljoen dollar (150
miljoen gulden), tegen 263.000 dollar verlies een jaar eerder. De omzet
nam toe met 110 procent tot 270,1 miljoen dollar. Het aantal
opgevraagde webpagina's steeg van 625 miljoen per dag in maart tot 680
miljoen per dag in juni. (AP)
VNU neemt bladen over van Ziff Davis
VNU neemt de Europese uitgeefactiviteiten over van Ziff Davis Media.
Hiermee koopt de Nederlandse uitgever tien titels in Groot-
Brittannië, Frankrijk en Duitsland. De omzet van Ziff Davis Europe
bedroeg in 1999 bijna 179 miljoen gulden. Met de overname versterkt VNU
zich als uitgever van
automatiseringsbladen. Ziff Davis geeft Britse vakbladen zoals IT Week
en PC Magazine uit. In Duitsland koopt VNU bladen waaronder PC
Professionell en PC Direkt. Op de Franse markt geeft Ziff Davis titels
uit als PC Expert en Yahoo! Internet Life. Er werken ongeveer 350
mensen voor Ziff Davis Europe. (ANP)
KPN en Real kopen afdeling Nedcar
KPN-onderdeel Enterprise Solutions Nederland neemt met het Belgische
Real Software de automatiseringsafdeling van Nedcar over. Daarnaast
richten KPN ESN en Real Software een gezamenlijke softwarebedrijf op.
De Nedcar-afdeling wordt in fasen overgedragen. Aan het eind van het
jaar moet het computercentrum onder beheer van KPN staan. Bij de
overname verhuizen zeventig van de negentig vaste medewerkers mee. De
anderen blijft in dienst van Nedcar. (ANP)
De Amerikaanse versie van het tv-programma Big Brother is een
week bezig en de website van het programma is overbelast. Miljoenen
Amerikanen surfen na afloop van de uitzendingen naar de website om de
belevenissen van de tien bewoners te kunnen volgen. De meeste camera's
zijn overigens alleen toegankelijk voor abonnees van America Online,
dat de website onderhoudt.
(www.bigbrother2000.com)