U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Deel ruimtestation met reclame de lucht in

Door onze correspondent
MOSKOU, 12 JULI. Het kan zijn dat de geslaagde lancering, vanmorgen, vanaf de steppe in Kazachstan van de ruimtecapsule Zvezda (Ster) de geschiedenis zal ingaan als de 'Pizzahut-lancering'. De Amerikaanse pizzaketen heeft namelijk een miljoen dollar neergeteld om het bedrijfslogo op de zijkant van de Proton-draagraket te mogen schilderen. Ruimtereclame is overigens niet nieuw - in de Mir zijn spotjes opgenomen voor Pepsi-Cola en Israelische melk.

Dat de lancering van de Zvezda-module een cruciale bijdrage is aan de bouw van het Internationale Ruimtestation ISS (kosten: 60 miljard dollar, op te brengen door de VS, Canada, Europa en Japan) zou door de commotie rond de met ketchup overgoten pizza's bijna worden vergeten. Temeer daar er een rel is ontstaan over de verdeling der inkomsten. Vorige week werd bekend dat slechts vijftien procent ten goede komt aan de noodlijdende Russische ruimtevaartindustrie. En dat terwijl de Russen toch al tandenknarsend moeten aanzien hoe hun ruimteschip wordt ontsierd door een beeldmerk van de vroegere vijand. Alles wijst erop dat zij tegen wil en dank aan ISS meedoen: zelf hebben ze er geen geld meer voor, terwijl de Amerikanen hen om politieke en praktische redenen (hun expertise) aan boord hebben gehaald. De bouw van het wooncompartiment Zvezda in een fabriek bij Moskou is maanden door geldgebrek vertraagd. Des te zuurder dat 850.000 dollar van de Pizzahut-overeenkomst in de zakken van 'bemiddelaars' verdwijnt. Gevraagd om commentaar voer ruimtevaartdirecteur Joeri Koptjev vorige week uit tegen een redacteur van het blad Kommersant: "Wij schrijven ruimtevaartgeschiedenis en u zeurt over een reclamecontract dat nog geen drie kopeke waard is!"

NRC Webpagina's
12 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad