NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Deel ruimtestation met reclame de lucht in
Door onze correspondent
MOSKOU, 12 JULI. Het kan zijn
dat de geslaagde lancering, vanmorgen, vanaf de steppe in Kazachstan van
de ruimtecapsule Zvezda (Ster) de geschiedenis zal ingaan als de
'Pizzahut-lancering'. De Amerikaanse pizzaketen heeft namelijk een
miljoen dollar neergeteld om het bedrijfslogo op de zijkant van de
Proton-draagraket te mogen schilderen. Ruimtereclame is overigens niet
nieuw - in de Mir zijn spotjes opgenomen voor Pepsi-Cola en Israelische
melk.
Dat de lancering van de Zvezda-module een cruciale bijdrage is aan de
bouw van het Internationale Ruimtestation ISS (kosten: 60 miljard
dollar, op te brengen door de VS, Canada, Europa en Japan) zou door de
commotie rond de met ketchup overgoten pizza's bijna worden vergeten.
Temeer daar er een rel is ontstaan over de verdeling der inkomsten.
Vorige week werd bekend dat slechts vijftien procent ten goede komt aan
de noodlijdende Russische ruimtevaartindustrie. En dat terwijl de Russen
toch al tandenknarsend moeten aanzien hoe hun ruimteschip wordt ontsierd
door een beeldmerk van de vroegere vijand. Alles wijst erop dat zij
tegen wil en dank aan ISS meedoen: zelf hebben ze er geen geld meer
voor, terwijl de Amerikanen hen om politieke en praktische redenen (hun
expertise) aan boord hebben gehaald. De bouw van het wooncompartiment
Zvezda in een fabriek bij Moskou is maanden door geldgebrek vertraagd.
Des te zuurder dat 850.000 dollar van de Pizzahut-overeenkomst in de
zakken van 'bemiddelaars' verdwijnt. Gevraagd om commentaar voer
ruimtevaartdirecteur Joeri Koptjev vorige week uit tegen een redacteur
van het blad Kommersant: "Wij schrijven ruimtevaartgeschiedenis
en u zeurt over een reclamecontract dat nog geen drie kopeke waard is!"
|
NRC Webpagina's
12 JULI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|