|
|
|
NIEUWSSELECTIE uitspraak van de Raad van State over het vrijgeven van de declaraties van minister Peper
|
Rotterdam reist pas soberder na vertrek
Peper
Door onze redacteuren GEERT VAN ASBECK en TOM-JAN
MEEUS
In een besloten vergadering wist Peper daarop begin 1994 een andere commissie uit de raad er toch van te overtuigen dat eerste klas-vliegen mogelijk moest blijven. Dit blijkt uit een verslag van 23 maart 1994 van de commissie Algemene Bestuurszaken (ABZ). Daarna bleef het, naar nu blijkt tot januari 1999, voor de burgemeester mogelijk zowel op Europese als intercontinentale reizen op basis van eerste klas te vliegen als daar "sociale of protocollaire redenen" voor waren. Dit staat in de toenmalige gemeentelijke richtlijnen. In Den Haag reizen vrijwel alle ministers en staatssecretarissen business-class. Woordvoerders van Buitenlandse Zaken, Defensie, Landbouw en VROM bevestigen dat hun bewindslieden standaard nooit eerste klas reizen. Het prijsverschil tussen eerste klas en business-class is groot. Een ticket naar bij voorbeeld Cuba kost voor business-class op dit moment circa 7.500 gulden, eerste klas circa 11.500 gulden. Onze politieke redactie voegt hieraan toe: Minister Peper moet de declaratieformulieren die hij tijdens zijn ministerschap heeft ingediend bij Binnenlandse Zaken openbaar maken. Hij mag privacy-gevoelige gegevens op de formulieren doorhalen. Dit heeft de bestuursrechter bij de Raad van State vanmorgen bepaald. Minister Peper hoeft vooralsnog niet de bonnetjes van de uitgaven die hij heeft gedaan openbaar te maken. De voorzitter van de afdeling rechtspraak bij de Raad van State zal hierover later een oordeel vellen. Minister Peper moet de 'geschoonde' declaratieformulieren uiterlijk binnen een week openbaar maken.
Opstelten mist eerste klas niet
Hij laat weten dat er destijds drie redenen
waren voor dit besluit: "business-class is alleszins comfortabel", het
lagere tarief past "beter in het politiek-bestuurlijk beeld van
vandaag", en het business class reizen is " logistiek eenvoudiger". Veel
luchtvaartmaatschappijen zoals KLM hebben de eerste klas geschrapt,
waardoor vaak een overstap in Londen nodig is. Burgemeester Opstelten,
die 16 februari 1999 aantrad, laat weten dat hij geen enkel probleem
heeft met het schrappen van de eerste klas. "Dat besluit heeft mijn
volledige steun. Als ik bij die collegevergadering was geweest had ik er
mee ingestemd", aldus zijn woordvoerder.
PvdA'er Simons, die de collegevergadering voorzat waarin het eerste
klas-reizen sneuvelde, heeft nog recentelijk zijn afkeer van de mores
van zijn partijgenoot Peper verwoord. "Dat cultuurtje van je niet
expliciet voor financiële uitgaven hoeven verantwoorden, van zo
royaal mogelijk leven, ligt me niet", aldus Simons in Vrij
Nederland. Een commissie uit de Rotterdamse raad onderzoekt de
declaraties van onder meer Peper in de periode 1986-1998. Het draait
vooral om zijn reizen en zal behalve de rechtmatigheid ook de
doelmatigheid van de declaraties in kaart brengen. Verwacht wordt dat
het rapport op zijn vroegst eind volgende week rijp voor publicatie is.
Zie ook:
Accountantsverklaring zegt niet alles (9 februari 2000)
|
NRC Webpagina's
10 FEBRUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |