Kroatische media hopen op meer armslag
Nu de parlementsverkiezingen in Kroatië zijn gewonnen door de
oppositie, hopen de onafhankelijke media op meer persvrijheid.
Sartre is dood, maar Le Monde des Débats leeft
Le Monde des Débats, nieuw op de bladenmarkt, markeert een
wijziging in de houding van de Franse intellectuele elite: minder
politiek, minder abstract en nieuwsgieriger naar de buitenwereld
Eindafrekening voor Baan dreigt in 2001
Baan reorganiseert zwaar, voor de tweede keer in 15 maanden. De
verliezen houden aan. Het softwarebedrijf hoeft op korte termijn niet
voor een faillissement te vrezen. Maar eind volgend jaar volgt een
enorme rekening.
Bloot op Internet stuwt winstgroei Playboy-
bedrijf
Hoewel het mannenblad Playboy nog steeds hèt
uithangbord is voor Playboy Enterprises haalt de onderneming de winst
inmiddels met bloot op Internet en betaaltelevisie.
Wegener: in 2000 omzet naar 2 mrd
Uitgever Wegener Arcade verwacht in 2000 "nagenoeg zeker" een omzet van twee miljard gulden te halen. Dat zei
bestuursvoorzitter Jan Houwert gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak.
Wegener zette in 1999 1,5 miljard om.
Nieuwe website Wal-Mart
Het Amerikaanse Wal-Mart, de grootste winkelketen ter
wereld, heeft deze week een vernieuwde en sterk uitgebreide website
gelanceerd. De Internetwinkel heeft een aanbod van 600.000 verschillende
artikelen, van kleding en elektronica tot speelgoed en boeken, en
daarnaast een reisbureau en een autoverhuurder.
Naadloos over naar de koffie
Dit is nog niet eerder vertoond op de Nederlandse televisie: de live-
studio commercial. In zijn nieuwe Veronica-show Televisione di
Rolfo, waarvan morgenavond de eerste aflevering wordt uitgezonden,
wandelt presentator Rolf Wouters over de studiovloer van het ene setje
naar het andere en maakt aldaar reclame voor Nescafé. En ook in
de volgende zeven afleveringen komt dit merk telkens aan bod. Het idee,
door Wouters zelf geopperd, is gebaseerd op een verschijnsel dat in
Italiaanse tv-shows al gemeengoed is
Belang Endemol in Spaans internetbedrijf
Amusementsconcern Endemol neemt een belang van 26,4 procent in het
Spaanse internetbedrijf Telepolis.com uit Barcelona. Doel van de
samenwerking is de ontwikkeling van Spaanstalige nieuwe
mediatoepassingen rond de
entertainmentprogramma's van Endemol. Het bedrijf wil zich meer gaan
toeleggen op nieuwe media. Endemol ziet de participatie in Telepolis
dan ook als een belangrijke stap in de opbouw van een Nieuwe Media-
divisie. Telepolis beschikt over een zelfontwikkelde zoekmachine, een
webmailservice en een eigen digitaal dagblad.
Wat zal het volgende millennium brengen? Er is natuurlijk maar
één manier om daar achter te komen: lees je horoscoop.
ZDNet heeft een overzicht met recensies van astrologie-websites, zodat
je zelf de meest gunstige kunt uitzoeken. Hun eigen 'Yastrologer' geeft
elke dag een korte horoscoop en met links naar, bijvoorbeeld, de
Christopher Walken Website, want hij is 'the creepiest Aries of all'.
(www.zdnet.com/yil/content/roundups/astrology.html)
|