U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Bloot op Internet stuwt winstgroei Playboy- bedrijf


Hoewel het mannenblad Playboy nog steeds hèt uithangbord is voor Playboy Enterprises haalt de onderneming de winst inmiddels met bloot op Internet en betaaltelevisie.

LOS ANGELES, 4 JAN. Nadat het de seksuele revolutie versnelde, de loopbaan van seksbom Marilyn Monroe stimuleerde en een ware omwenteling bracht in de zogeheten 'volwassen amusementsindustrie' vormt Playboy magazine inmiddels het hart van een omvangrijk mediarijk. Nu dit rijk een nieuwe eeuw ingaat, probeert het eerder internationale dan seksuele grenzen te overschrijden en benut het cyberspace en betaaltelevisie om zijn invloed te verspreiden.

"De kracht van Playboy is zijn wereldwijde aantrekkingskracht", verzekert Christie Hefner in Los Angeles. "Dat is de basis van de blijvende levensvatbaarheid van het blad." Christie is de dochter van de legendarische oprichter Hugh Hefner, die het blad in 1953 aan de keukentafel begon. Nu is ze bestuursvoorzitter van Playboy Enterprises International.

Werd Playboy aanvankelijk door een breed publiek als wat vulgair beschouwd, in de loop van de tijd won het aan respectabiliteit. "Vroeger leefden we in een meer conservatieve wereld en werden we als iets ranzigs beschouwd", aldus hoofdredacteur Stephen Randell van Playboy magazine. "Nu is de wereld bijgedraaid en worden wij als normaal gezien."

Intussen houdt het overkoepelende Playboy Enterprises International zich met veel meer zaken bezig dan het uitgeven van een blad. Het werd een veelzijdige multimedia-onderneming en haar meeste winsten komen nu van electronische divisies als betaal-televisie, video en Internet. Wat niet wegneemt dat Playboy magazine met niet minder dan zestien internationale edities het aansprekende vlaggenschip van het bedrijf blijft. Al leverde het vorig jaar maar 6,3 miljoen dollar winst op bij een omzet van 138 miljoen dollar. Ter vergelijking: De snel groeiende en in Chicago gevestigde entertainment-divisie bracht over dezelfde periode 26,2 miljoen dollar op bij een omzet van 91 miljoen.

Christie Hefner: "Ons huidige succes is een gevolg van eerdere besluiten om niet al onze kaarten op de bladenuitgeverij te zetten en meer aandacht te geven aan sectoren als betaal-televisie, video en Internet die nu sneller blijken te groeien." Analisten beamen dat Playboy's keuze voor multimedia verstandig was en ook het komende decennium z'n vruchten zal afwerpen. Zo vertoont Playboy's betaal-televisie, een joint venture met de Cisneros Television Group, nu behalve in de VS ook in Latijns Amerika, Japan en Groot-Brittannië erotische video's en televisieshows. Dat blijkt een goudmijn.

Playboy Enterprises wil deze activiteiten elders in de wereld en zo mogelijk met meer partners uitbouwen. Volgens analisten zal dat het potentieel van de onderneming vergroten. Verder wordt veel verwacht van Playboy's Internet-activiteiten die dit jaar goed op stoom komen. Volgens analist Robert Routh van adviesbureau Ladenburg Thalmann zal dat bijdragen aan de vergroting van de Playboy's winstgevendheid die tot diep in de jaren negentig afnam omdatde onderneming toen het uitgeven van een blad nog als kernactiviteit beschouwde. (AP)

NRC Webpagina's
4 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)