NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Nieuwe website Wal-Mart
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 4 JAN. Het
Amerikaanse Wal-Mart, de grootste winkelketen ter wereld, heeft deze
week een vernieuwde en sterk uitgebreide website gelanceerd. De
Internetwinkel heeft een aanbod van 600.000 verschillende artikelen, van
kleding en elektronica tot speelgoed en boeken, en daarnaast een
reisbureau en een autoverhuurder.
De website is de lang verwachte aanval van Wal-Mart op de vele
specialistische Internetwinkels die actief zijn zonder eigen, echte
winkels. Analisten verwachten dat de traditionele winkelketens zoals
Wal-Mart weliswaar wat laat zijn met hun activiteiten op Internet, maar
uiteindelijk wel de meeste omzet zullen maken. Wal-Mart was bijvoorbeeld
in de weken voor Kerstmis een van de grote stijgers op een lijst met
best bezochte Internet-winkels van het onderzoeksbureau MediaMatrix. Het
aantal bezoekers aan de (oude) Wal-Mart website was in november 83
procent hoger dan in oktober. Ook andere winkelketens als Gap (kleding)
en J.C. Penney (warenhuizen) en Barnes and Noble (boekwinkel) scoorden
goed op die lijst.
Wal-Mart, dat via de Internet-winkels voorlopig alleen levert aan
klanten in de Verenigde Staten, is volgens eigen zeggen de afgelopen
jaren voorzichtig geweest met zijn Internet-activiteiten omdat zijn
voornaamste klanten, de gemiddelde Amerikaan, nog nauwelijks actief
waren op het Internet. Dat zal volgens Wal-Mart de komende maanden snel
veranderen door een alliantie met de Internet-aanbieder America Online.
"We gaan een hoop nieuwe mensen toegang tot het net geven", zei een
woordvoerdster.
|
NRC Webpagina's
4 JANUARI 2000
|