U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

De revolutie voorbij

MARIE-JOSÉ KLAVER
Wired krijgt een nieuwe kans om te bewijzen dat Internet ook geschikt is voor 'dode bomen'. Vorige week werd het tijdschrift dat in 1993 de digitale revolutie uitriep, voor zo'n 80 miljoen dollar verkocht aan uitgever Condé Nast Publications, die ook glossy tijdschriften als Vogue en Vanity Fair uitgeeft.

Het vijf jaar oude Wired verkeert al bijna twee jaar in een identiteitscrisis over de redactionele koers en de verhouding tussen het papieren tijdschrift en de online publicaties HotWired en Wired News. Wired-oprichter Louis Rossetto legde vorig jaar zijn functies als directeur van Wired Ventures en hoofdredacteur van het tijdschrift neer nadat een investering van enkele tientallen miljoenen om het tijdschrift en de onlinedienst HotWired nieuw leven in te blazen niet de verwachte winst opleverde. In 1996 boekte Wired Ventures, de uitgever van Wired, HotWired, Wired News en de zoekmachine HotBot, ruim 42 miljoen dollar verlies, in 1997 3,3 miljoen dollar. Dit jaar heeft Wired, dat nu een oplage van 425.000 exemplaren per maand heeft, voor het eerst winst gemaakt. Volgens de nieuwe hoofdredacteur van Wired, Katrina Heron, is de digitale revolutie voltooid. ,,In het begin moesten we schreeuwen, tieren en razen omdat niemand wist waar we het over hadden en omdat we op die manier aandacht kregen'', zei Heron, die eerder voor The New Yorker en Vanity Fair werkte, onlangs in de New York Times. ,,Nu hoeven we de revolutie niet meer te prediken.''

In de vijf jaar dat Wired nu bestaat, is Internet main stream geworden en zijn er tientallen Internettijdschriften op de markt gekomen waarmee Wired moet concurreren. Heron wil van Wired, dat bekend staat om zijn bijzondere vormgeving in neonkleuren en een utopische visie op technologische vernieuwing, een blad voor een bredere doelgroep maken. Sinds haar aantreden december vorig jaar vaart het blad een nieuwe koers. De neonkleuren zijn vrijwel verdwenen en de inhoud is algemener geworden om een groter publiek te bereiken. Ondanks de gunstige winstprognoses voor het nieuwe Wired en de hoge verkoopcijfers ligt de toekomst van de Internetjournalistiek eerder online dan offline. De lange productietijden waar maandbladen mee te maken hebben, gaan ten koste van de actualiteit - die op Internet permanent geupdate kan worden. Alles wat in Wired staat kun je al een of twee maanden eerder elders lezen. Terwijl op Internet dagelijks interessante artikelen verschijnen, bij Wired News, Cnet, de CyberTimes (een uitgave van de New York Times) en Salon Magazine om maar een paar kwalitatief hoogwaardige nieuwssites te noemen, worstelt de Wired redactie met de vraag wat volgende maand of over twee maanden nog actueel is. De redactie heeft duidelijk moeite met de weerbastige realiteit van de nieuwe media. Hypes en nieuws laten zich moeilijk regisseren. De ene keer laat Wired zich maanden te vroeg verleiden tot een artikel over het computerspel Riven om de volgende keer pas na maanden een interessant interview over de geschiedenis van het gratis besturingssysteem Linux te publiceren.

Wired News is weliswaar traditioneel vormgegeven maar brengt bijna dagelijks een of twee spetterende primeurs over Internetrechtszaken, hackers en fusies, die het persbureau Reuters vervolgens aan de oude media doorgeeft. Daarnaast bericht Wired News, dat drie keer per dag wordt geactualiseerd, zakelijk en deskundig over de invloed van Internet op de politiek, cultuur en technologie. Een verademing in vergelijking met het eeuwig tobbende Wired dat nu ook nog zijn neonkleuren heeft verloren in de strijd om de lezer.

Wired (www.wired.com)

NRC Webpagina's
16 MEI 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Cultuurbarbaren en dieven
(9 mei 1998)
Nieuwe media, nieuwe grenzen
(2 mei 1998)
Het valt wel mee
(14 april 1998)
Usenet onder 'curatele'
(7 april 1998)
Een beetje samen op internet
(31 maart 1998)
De gaten in Windows
(24 maart 1998)
Het gevaar van zelfregulatie
(17 maart 1998)
Cyberaanval op het Pentagon
(10 maart 1998)
Gemodder met Webkanalen
(3 maart 1998)
Digitale revolutie geeft leraren het nakijken
(24 februari 1998)
Fascinatie en verbijstering
(17 februari 1998)
Niets vragen, niets zeggen
(10 februari 1998)
Op zoek in Nederland
(3 februari 1998)
Van @ tot zwart gat
(27 januari 1998)
Te weinig en te vroeg
(20 januari 1998)
Vieze woorden in de ruimte
(13 januari 1998)
Van boomhut tot grachtenpand
(6 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)