Overzicht eerdere
afleveringen
ZEILEN
NEDERLANDSE TOP
KOPEN
TIPS VOOR KOPERS
ZEILTYPEN
BOUWEN
BRUINE VLOOT
ELEKTRONICA
SUCCESSEN
ORGANISATIES
BOEKEN
AGENDA
APPARATEN
INFORMATIE
LINKS
|
Tips voor kopers
Z.C.A. LUYENDIJK
1 Bepaal eerst waarvoor u de boot wilt gebruiken. Het gevaar bestaat dat
u verliefd wordt op een jacht van negen meter met een diepgang van twee
meter en dat u pas na ondertekening van het koopcontract ontdekt dat de
gedroomde oversteek van het Tjeukemeer (gemiddelde diepte een meter) een
fata morgana zal blijven. Anderzijds is het met een zestienkwadraat niet
lekker (en niet veilig) zeilen op de korte golfslag van het IJsselmeer,
zeker niet bij windkracht vijf en meer. Bedenk dat het meeste water in
en rondom Nederland tamelijk ondiep is. Kies een boot die zich zowel op
'groot' als 'klein' water thuisvoelt (als u tenminste, zoals de meeste
Nederlanders, geen zeezeiler bent). Stel het schip te boek in het
kadaster. Koop een plassenzeiler via een watersportvereniging of de
krant.
2 Kies voor een houten boot wanneer u er niet tegenop ziet een
belangrijk deel van het voor-, na- en hoogseizoen met een schuurmachine
aan de gang te zijn, of wanneer u een groot liefhebber bent van oude
ronde- en platbodemjachten. Staal is een stevig materiaal voor een romp
(zeezeilers geven er de voorkeur aan, juist omdat het tegen een stootje
kan en ook de meeste recent gebouwde platbodems zijn ervan gemaakt),
maar het kan ook bewerkelijk zijn. De markt maakt het u echter
gemakkelijk: de meeste schepen zijn van polyester. Dit is een uiterst
gebruiksvriendelijk materiaal. Eén keer per jaar goed poetsen en
klaar. Oudere polyester schepen hebben prachtige, dikke rompen (en zijn
daarom soms zwaar maar dat komt hun gedrag op de golven ten goede).
Jongere schepen hebben soms hele dunne rompjes (,,Goed voor de snelheid
meneer''). Belangrijk is dat de romp goed stijf is.
3 Makelaars roepen tegenwoordig in koor dat het schip gekeurd moet
worden. Als u weinig verstand hebt van schepen is dat niet zo'n heel
slecht idee, maar laat u niet door de soms slechte resultaten van de
wijs brengen. Alle schepen slijten en hebben derhalve gebreken. De vraag
is dus vooral wat het kost om de manco's te verhelpen. Neem in het
contract als ontbindende voorwaarde een maximumbedrag op voor
reparaties. Zorg dat u bij de keuring aanwezig bent en wees kritisch
tegenover 'de expert'. Eis een proefvaart (hiermee zijn makelaars minder
scheutig) zonder voorwaarden (hier zullen ze al helemaal moeilijk doen).
Vraag een 'second opinion' over de zeileigenschappen van het jacht
(bijvoorbeeld via het blad Zeilen of de gelijknamige rubriek in Yachting
Monthly). Die oude dame van dertig met versleten interieur en gebreken
voor 40.000 gulden beantwoordt misschien veel meer aan uw
zeilverwachtingen dan die glanzende 'bijna-nieuwe' met kekke kussens en
handdouche van 90.000 gulden (waarmee u geheid ook voor kosten komt te
staan).
4 Hoe verkoopt u een boot? Een van de grootste problemen is een koper
vinden voor uw schip, vooral als het niet zo'n heel courant type betreft
(de meeste). De makelaar kan dat voor u het beste doen, maar rekent
daarvoor de fikse prijs van (vaak) 8 procent van de koopsom. Zelf doen
is niet onmogelijk, maar kost tijd en vergt het een en ander van uw
zenuwen. Het grote voordeel dat u een potentiële koper kunt bieden,
is dat hij de makelaarskosten in zijn zak houdt. Vraag niet te veel voor
uw schip, pas de prijs aan de markt aan. Sta keuringen toe.
5 'Koop een boot en werk je dood', is een veel gehoorde spreuk onder
watersporters. Zover gaat het niet, maar een schip bezitten is zeker
altijd bezig zijn: met verven, lakken, splitsen, knopen en schroeven. Om
niet helemaal krankjorum te worden van de immer grote hoeveelheid
klusjes en klussen en om uw schip enigszins toonbaar te houden, is het
raadzaam u voor te nemen altijd wat te doen als u aan boord bent, naast
uiteraard heel veel en vaak zeilen. Besteedt grote klussen uit aan een
vakman en stel ze niet uit.
|
NRC
Webpagina's
20 mei 1998
|