NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


 ZEILEN
 NEDERLANDSE TOP
 KOPEN
 TIPS VOOR KOPERS
 ZEILTYPEN
 BOUWEN
 BRUINE VLOOT
 ELEKTRONICA
 SUCCESSEN
 ORGANISATIES
 BOEKEN
 AGENDA
 APPARATEN
 INFORMATIE
 LINKS

Tips voor kopers
Z.C.A. LUYENDIJK

1
Bepaal eerst waarvoor u de boot wilt gebruiken. Het gevaar bestaat dat u verliefd wordt op een jacht van negen meter met een diepgang van twee meter en dat u pas na ondertekening van het koopcontract ontdekt dat de gedroomde oversteek van het Tjeukemeer (gemiddelde diepte een meter) een fata morgana zal blijven. Anderzijds is het met een zestienkwadraat niet lekker (en niet veilig) zeilen op de korte golfslag van het IJsselmeer, zeker niet bij windkracht vijf en meer. Bedenk dat het meeste water in en rondom Nederland tamelijk ondiep is. Kies een boot die zich zowel op 'groot' als 'klein' water thuisvoelt (als u tenminste, zoals de meeste Nederlanders, geen zeezeiler bent). Stel het schip te boek in het kadaster. Koop een plassenzeiler via een watersportvereniging of de krant.

2
Kies voor een houten boot wanneer u er niet tegenop ziet een belangrijk deel van het voor-, na- en hoogseizoen met een schuurmachine aan de gang te zijn, of wanneer u een groot liefhebber bent van oude ronde- en platbodemjachten. Staal is een stevig materiaal voor een romp (zeezeilers geven er de voorkeur aan, juist omdat het tegen een stootje kan en ook de meeste recent gebouwde platbodems zijn ervan gemaakt), maar het kan ook bewerkelijk zijn. De markt maakt het u echter gemakkelijk: de meeste schepen zijn van polyester. Dit is een uiterst gebruiksvriendelijk materiaal. Eén keer per jaar goed poetsen en klaar. Oudere polyester schepen hebben prachtige, dikke rompen (en zijn daarom soms zwaar maar dat komt hun gedrag op de golven ten goede). Jongere schepen hebben soms hele dunne rompjes (,,Goed voor de snelheid meneer''). Belangrijk is dat de romp goed stijf is.

3
Makelaars roepen tegenwoordig in koor dat het schip gekeurd moet worden. Als u weinig verstand hebt van schepen is dat niet zo'n heel slecht idee, maar laat u niet door de soms slechte resultaten van de wijs brengen. Alle schepen slijten en hebben derhalve gebreken. De vraag is dus vooral wat het kost om de manco's te verhelpen. Neem in het contract als ontbindende voorwaarde een maximumbedrag op voor reparaties. Zorg dat u bij de keuring aanwezig bent en wees kritisch tegenover 'de expert'. Eis een proefvaart (hiermee zijn makelaars minder scheutig) zonder voorwaarden (hier zullen ze al helemaal moeilijk doen). Vraag een 'second opinion' over de zeileigenschappen van het jacht (bijvoorbeeld via het blad Zeilen of de gelijknamige rubriek in Yachting Monthly). Die oude dame van dertig met versleten interieur en gebreken voor 40.000 gulden beantwoordt misschien veel meer aan uw zeilverwachtingen dan die glanzende 'bijna-nieuwe' met kekke kussens en handdouche van 90.000 gulden (waarmee u geheid ook voor kosten komt te staan).

4
Hoe verkoopt u een boot? Een van de grootste problemen is een koper vinden voor uw schip, vooral als het niet zo'n heel courant type betreft (de meeste). De makelaar kan dat voor u het beste doen, maar rekent daarvoor de fikse prijs van (vaak) 8 procent van de koopsom. Zelf doen is niet onmogelijk, maar kost tijd en vergt het een en ander van uw zenuwen. Het grote voordeel dat u een potentiële koper kunt bieden, is dat hij de makelaarskosten in zijn zak houdt. Vraag niet te veel voor uw schip, pas de prijs aan de markt aan. Sta keuringen toe.

5
'Koop een boot en werk je dood', is een veel gehoorde spreuk onder watersporters. Zover gaat het niet, maar een schip bezitten is zeker altijd bezig zijn: met verven, lakken, splitsen, knopen en schroeven. Om niet helemaal krankjorum te worden van de immer grote hoeveelheid klusjes en klussen en om uw schip enigszins toonbaar te houden, is het raadzaam u voor te nemen altijd wat te doen als u aan boord bent, naast uiteraard heel veel en vaak zeilen. Besteedt grote klussen uit aan een vakman en stel ze niet uit.

NRC Webpagina's
20 mei 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) MEI 1998