Overzicht eerdere
afleveringen
ZEILEN
NEDERLANDSE TOP
KOPEN
TIPS VOOR KOPERS
ZEILTYPEN
BOUWEN
BRUINE VLOOT
ELEKTRONICA
SUCCESSEN
ORGANISATIES
BOEKEN
AGENDA
APPARATEN
INFORMATIE
LINKS
|
Apparaten
Veel gebruikte elektronische apparaten voor
(zeil)schepen:
Acculader De eerste noodzaak voor de hedendaagse watersporter is
ongetwijfeld de acculader. Weliswaar laadt de dynamo van de motor de
accu ook bij, maar echte zeilers varen op de motor alleen de haven uit.
Acculaders zijn er in soorten en prijzen. De eenvoudigste beginnen bij
fl. 30 à fl. 40, maar die zijn niet aan te raden. Beter is een
lader die vanaf een bepaalde spanning afslaat (circa fl. 130) en een die
een lage terugkruipstroom heeft (fl. 400). Voor laders die verscheidene
accu's tegelijk 'bewaken', kan de prijs oplopen tot boven duizend
gulden.
| Kaartplotter |
Omvormer Liefst combineert men de lader tegenwoordig met de omvormer,
een apparaat dat van 12 volt gelijkspanning 230 wisselspanning kan
maken. Wie ook aan boord de wereldkampioenschappen op breedbeeld-TV niet
kan missen, moet meteen een goede aanschaffen: een omvormer die een
sinusspanning afgeeft en niet een blokspanning. Veel elektrische
apparaten (scheerapparaat, boormachine) doen het wel op blokspanning,
maar niet van harte.
| Zonnepanelen |
Zonnepaneel Windmolen Een koelkast aan boord (fl. 1.500) is een
energieverslinder. Wie niet steeds in een haven de accu wil bijladen,
moet voor een koel pilsje en verse vleeswaar op zijn minst een paar
goede zonnepanelen bijplaatsen (fl. 500 tot fl. 2.000) met bijbehorende
regelaars. Een windmolen (fl. 2.000 tot fl. 4.000) kan ook, maar is
minder vaak inzetbaar. Zonnepaneel en windmolen vullen elkaar redelijk
aan.
| Marifoon |
Marifoon De prijs van de marifoon varieert van fl. 900 tot enkele
duizenden guldens voor professionele uitvoeringen. De tweedehands markt
wordt nu overspoeld met marifoons zonder ATIS, een ingebouwd systeem dat
meldt wie er zendt. Dat is sinds kort wettelijk verplicht.
| GPS |
GPS Het meest gekochte apparaat is op dit moment ongetwijfeld de GPS
(Global Positioning System). Een eenvoudige handheld-uitvoering (op
batterijen) kost fl. 279. Duurdere boordsystemen lopen op tot meer dan
fl. 2.000. Ze zijn te koppelen aan kaartplotter (circa fl. 1.200),
elektrische stuurautomaat (fl. 800 tot fl. 3.000) en aan de
elektronische kaarten.
Dieptemeter Onontbeerlijk is de dieptemeter (vanaf circa fl. 600), vaak
gecombineerd met het elektronisch log (fl. 600). Dieptemeters werken met
geluidsgolven. De echo van een geluidspuls wordt opgevangen en
elektronisch verwerkt. De betere dieptemeters kunnen ook scholen vis
detecteren en heten dan fish finders.
Communicatie Voor zeezeilers is een Navtex-ontvanger (fl. 1.000 tot fl.
3.000) aan te raden voor weerberichten, stormwaarschuwingen en
navigatieberichten. Oceaanzeilers krijgen al gauw behoefte aan Inmarsat
C-apparatuur (fl. 9.000) voor het verzenden en ontvangen van berichten
via de satelliet. Per bericht moet betaald worden. Ook geschikt voor
noodberichten.
Voor middengolf- en kortegolfzenders (fl. 11.000) is in Nederland een
zwaar diploma vereist (Marcom-A). Veel wereldzeilers kopen zo'n apparaat
onderweg.
Radar wordt steeds beter betaalbaar. Er zijn al apparaten vanaf fl.
2.650. Maar vergeleken met professionele radar stelt het oplossend
vermogen weinig voor.
|
NRC
Webpagina's
20 mei 1998
|