|
|
De Westerscheldetunnel Dwarsdoorsnede met veiligheidsvoorzieningen Bouwwerkzaamheden in de Westerscheldetunnel. Foto Freddy Rikken
De Westerscheldetunnel heeft zijn diepste punt bereikt: 60 meter beneden NAP. Volgens de aannemerscombinatie NV Westerscheldetunnel
De werkzaamheden hebben plaats vanuit Terneuzen. De tunnel verbindt Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. De twee veerboten die nu nog over de Westerschelde varen (Vlissingen- Breskens en Kruiningen-Perkpolder) worden in 2003 opgeheven.
Over de veiligheid tijdens de bouw van de Westerscheldetunnel zijn de aannemers vorig jaar door de burgemeester van Terneuzen op de vingers getikt. Zo waren er geen bedrijfsnoodplan, geen goede brandblusinstallatie en geen direct beschikbare meetresultaten voor luchtvervuiling.
Over de veiligheid voor de gebruikers van de eerste echt lange verkeerstunnel van Nederland zijn minder twijfels.
Signalering Een hoogtesignaleringssysteem meet de hoogte van vrachtwagens die de tunnel ingaan. Bij een te hoge wagen wordt de tunnel met rode verkeerslichten afgesloten. Lussen in het wegdek meten de verkeersintensiteit en de snelheid. In de controleruimte is het verkeer via schermen te volgen.
Ventilatie Als er een file ontstaat worden de ventilatoren ingeschakeld. Deze blazen rook en uitlaatgassen in de rijrichting de tunnel uit.
Hulpposten en dwarsverbindingen Elke 50 meter is er een hulppost met een intercom en brandblussers. Elke 250 meter is er een dwarsverbinding tussen de twee tunnelbuizen. Bij calamiteiten in de ene buis kunnen gebruikers naar de andere vluchten. Hulpdiensten kunnen via de veilige buis de andere buis bereiken.
|
NRC Webpagina's 15 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|