U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Tunnels
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


TUNNELS

VEILIGHEID

ESTHETIEK

ANGST

TECHNIEK

BELEID

PROJECTEN

TRAM EN METRO

INTERNET

De Westerscheldetunnel

Dwarsdoorsnede met veiligheidsvoorzieningen

Bouwwerkzaamheden in de Westerscheldetunnel. Foto Freddy Rikken

De Westerscheldetunnel heeft zijn diepste punt bereikt: 60 meter beneden NAP. Volgens de aannemerscombinatie NV Westerscheldetunnel die de tunnel ontwerpt, bouwt en in elk geval tien jaar onderhoudt worden de bouwwerkzaamheden op het moment getroffen door tegenslag. De boormachines zijn enigszins ingedeukt waardoor zij niet meer gebruikt kunnen worden. Deze week is men daarom begonnen het boorgat te vergroten door middel van nieuwe tanden op de snijkop van de boormachine. Verwacht wordt dat hierdoor de belasting op het boorschild zodanig zal afnemen, dat de vervorming geleidelijk wordt teruggedrongen.

De werkzaamheden hebben plaats vanuit Terneuzen. De tunnel verbindt Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen. De twee veerboten die nu nog over de Westerschelde varen (Vlissingen- Breskens en Kruiningen-Perkpolder) worden in 2003 opgeheven.

Veiligheid

Over de veiligheid tijdens de bouw van de Westerscheldetunnel zijn de aannemers vorig jaar door de burgemeester van Terneuzen op de vingers getikt. Zo waren er geen bedrijfsnoodplan, geen goede brandblusinstallatie en geen direct beschikbare meetresultaten voor luchtvervuiling.

Over de veiligheid voor de gebruikers van de eerste echt lange verkeerstunnel van Nederland zijn minder twijfels.

Signalering Een hoogtesignaleringssysteem meet de hoogte van vrachtwagens die de tunnel ingaan. Bij een te hoge wagen wordt de tunnel met rode verkeerslichten afgesloten. Lussen in het wegdek meten de verkeersintensiteit en de snelheid. In de controleruimte is het verkeer via schermen te volgen.

Ventilatie Als er een file ontstaat worden de ventilatoren ingeschakeld. Deze blazen rook en uitlaatgassen in de rijrichting de tunnel uit.

Hulpposten en dwarsverbindingen Elke 50 meter is er een hulppost met een intercom en brandblussers. Elke 250 meter is er een dwarsverbinding tussen de twee tunnelbuizen. Bij calamiteiten in de ene buis kunnen gebruikers naar de andere vluchten. Hulpdiensten kunnen via de veilige buis de andere buis bereiken.

NRC Webpagina's
15 juni 2000

Lengte: 6,6 km

Openstelling: maart 2003

Kosten: 1,6 miljard gulden

Tolgeld: gemiddeld 10 gulden (excl. btw) per tunnelgebruiker

HEINENOORD

NOORDTUNNEL

PAARDENTUNNEL

WESTERSCHELDE

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad