|
|
Heinenoord
De Tweede Heinenoordtunnel is vorig jaar aangelegd als verkeersoplossing voor het fileprobleem van de eerste Heinenoordtunnel. Daar rijden nu alleen nog maar auto's en vrachtwagens, die niet meer gehinderd worden door langzaam verkeer dat met de tweede tunnel zijn eigen verbinding heeft gekregen. De eerste Heinenoordtunnel was ook al een verkeersoplossing. Door het toenemende scheepvaartverkeer op de Oude Maas stond de Barendrechtse brug (verbinding tussen de eilanden IJsselmonde en de Hoeksche Waard) steeds vaker open. Halverwege de jaren zestig is toen de vaste oeververbinding tot stand gekomen in de vorm van een tunnel. De Tweede Heinenoordtunnel is ontworpen voor mensen als gebruikers en er is rekening gehouden met de natuur; er zijn vooroevers gecreëerd, met een overgang van een nat naar een droog milieu. Dat biedt alle ruimte aan planten en dieren. Ook krijgt de natuur vrij spel in de waterpartijen die de tunnelingangen omgeven.
|
NRC Webpagina's 15 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|