U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Tunnels
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


TUNNELS

VEILIGHEID

ESTHETIEK

ANGST

TECHNIEK

BELEID

PROJECTEN

TRAM EN METRO

INTERNET

Heinenoord


Fietser zakt af via de roltrap van de Tweede Heinenoordtunnel. Foto: Freddy Rikken

De Tweede Heinenoordtunnel is vorig jaar aangelegd als verkeersoplossing voor het fileprobleem van de eerste Heinenoordtunnel. Daar rijden nu alleen nog maar auto's en vrachtwagens, die niet meer gehinderd worden door langzaam verkeer dat met de tweede tunnel zijn eigen verbinding heeft gekregen.

De eerste Heinenoordtunnel was ook al een verkeersoplossing. Door het toenemende scheepvaartverkeer op de Oude Maas stond de Barendrechtse brug (verbinding tussen de eilanden IJsselmonde en de Hoeksche Waard) steeds vaker open. Halverwege de jaren zestig is toen de vaste oeververbinding tot stand gekomen in de vorm van een tunnel.

De Tweede Heinenoordtunnel is ontworpen voor mensen als gebruikers en er is rekening gehouden met de natuur; er zijn vooroevers gecreëerd, met een overgang van een nat naar een droog milieu. Dat biedt alle ruimte aan planten en dieren. Ook krijgt de natuur vrij spel in de waterpartijen die de tunnelingangen omgeven.

NRC Webpagina's
15 juni 2000

Lengte: 965 meter

Open sinds: 1999

Kosten: 250 miljoen gulden, waarvan 180 miljoen specifiek voor de tunnel

HEINENOORD

NOORDTUNNEL

PAARDENTUNNEL

WESTERSCHELDE

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad