U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Tunnels
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


TUNNELS

VEILIGHEID

ESTHETIEK

ANGST

TECHNIEK

BELEID

PROJECTEN

TRAM EN METRO

INTERNET

Tram en Metro

Bij de aanleg van de tramtunnel in Den Haag en de Noord-Zuid-metrolijn in Amsterdam zijn technische en financiële problemen ontstaan.

Tramtunnel
Bij de aanleg van de tramtunnel in Den Haag ontstonden in maart 1998 forse problemen door een lek in de waterwerende laag. Een deel van het wegdek zakte onverwachts in bij de Kalvermarkt.

Met de aanleg van de tunnel is in 1996 begonnen. Door drie tramlijnen gedeeltelijk ondergronds te laten rijden, moet het verkeer in de Haagse binnenstad ontlast worden. In de oorspronkelijke planning zou de tunnel dit jaar klaar zijn. De totale kosten zijn geraamd op 282 miljoen gulden.

Voor de bouw werd besloten een experimentele methode te gebruiken, waarbij een extra laag onder de tunnelbodem, een zogenoemde groutboog, tijdens de aanleg moet voorkomen dat het grondwater binnendringt.

Nadat het op 8 maart 1998 mis was gegaan, kwam er flink wat kritiek op de gemeente en op de verantwoordelijke wethouder, H.J. Meijer (Verkeer, VVD), in het bijzonder. In het jaar voorafgaande aan het lek zou de gemeente zesmaal voor de gebruikte methode zijn gewaarschuwd door de verzekeraar, alle aanbiedende aannemers en projectadviseur Berenschot. De lekkage bleek onverzekerd te zijn.

In de afgelopen twee jaar beraadden de gemeente, de ontwerper en de aannemer zich op andere methoden om de tunnel af te bouwen. Verschillende mogelijkheden passeerden de revue. Nu lijkt de gemeente uiteindelijk te kiezen voor een variant van de ‘luchtdrukmethode' waarbij door middel van luchtdruk het grondwater tijdens de bouwwerkzaamheden ‘teruggedrukt' wordt.

De gemeenteraad zal zich op 6 juli uitspreken over het plan. Ook wordt dan bekend wanneer de tunnel af zal zijn (naar verwachting in 2004) en hoeveel het project extra zal kosten (naar schatting tussen de vijftig en negentig miljoen gulden).

Noord-Zuid-metrolijn
De Noord-Zuid-metrolijn die de gemeente Amsterdam wil aanleggen, moet Amsterdam-Noord verbinden met Amsterdam Zuid/WTC. Deze maand moet de gemeenteraad definitief besluiten of de metroverbinding er in 2008 komt te liggen. De meerderheid is voor, controverse bestaat alleen nog over de financiële risico's die het plan met zich meebrengt.

De metrolijn wordt 9,5 kilometer lang en krijgt acht stations. De metro krijgt een gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur en zal om de vijf minuten rijden. De rit van Noord naar Zuid in Amsterdam bedraagt per bus en tram 31 minuten, met de metro wordt dat 16 minuten.

De tunnel wordt gemaakt met behulp van een boor van 6,5 meter doorsnede en een lengte van veertig meter. Deze boor, waarvan de kop bestaat uit een graafwiel, wordt in een bouwput in het water aan het Damrak, vlakbij het Centraal Station, in elkaar gezet. De boor graaft zich vervolgens op twintig tot dertig meter diepte als een mol een weg door de stad.

Telkens als de boor voldoende voortgang heeft gemaakt, plaatst een machine een nieuw deel van de tunnel. Per dag legt de boor zo acht meter tunnel af. In de nieuwe gedeelten worden meteen rails gelegd, zodat die kunnen worden gebruikt door de werktrein die mensen en materieel af- en aanvoert.

Van naar schatting 250 huizen langs het traject van de Noord-Zuid-lijn moeten de funderingen worden verstevigd. De eigenaren van de panden krijgen een subsidie ter hoogte van eenderde van de kosten. Voor de schademanager en het schadebureau die tijdens de aanleg van de Noord-Zuid-lijn claims van bedrijven onderzoeken, trekt het gemeentebestuur tot 2003 bijna twintig miljoen gulden uit. Het project zal in totaal rond de 2,4 miljard gulden kosten.

NRC Webpagina's
15 juni 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad