|
|
Intermediair De mens wordt anno 2000 overstelpt met informatie. Krant, radio, televisie en internet voorzien ons - gevraagd of ongevraagd - van (nieuws)feiten. Niet alles wat ons ter ore of onder ogen komt, is relevant, laat staan interessant. Hoe die informatie te structureren, dat is de grote vraag. Het Nederlandse bedrijf YourNews kwam in 1997 met een passend antwoord: de verkoop van digital content. 'Digital content' staat voor zowel nieuwsfeiten, columns, cartoons, horoscopen als complete multimedia producties. YourNews fungeert als intermediair tussen de makers en distributeurs van nieuws. Het bedrijf krijgt 'digital content' aangeleverd van bijvoorbeeld het ANP, Business Wire, Agence France Presse, Het Financieele Dagblad en Internet Wire. YourNews ordent die informatie, al naar gelang het interessegebied van de cliënt (vooralsnog alleen bedrijven). De distributeurs stellen de 'content' vervolgens beschikbaar aan de eindgebruikers via hun media. De cliënt krijgt dagelijks 25 tot 50 relevante berichten aangeleverd van YourNews in de categorie(ën) ICT, banken, verzekeringen, uitgeverijen, makelaardij, voedsel en olie, transport, entertainment en overheid. Dat gebeurt via de volgende kanalen: internet, e-mail, intranet, mobiele telefoon en voice mail. Het voordeel voor bedrijven is volgens YourNews dat haar selectie en verwerking van nieuws hun veel tijd - en dus geld - bespaart. YourNews, dat in Nederland weinig tot geen concurrentie heeft, doet vooralsnog alleen aan business to business. Wil het bedrijf in de toekomst ook 'content' aan particulieren leveren? ,,Ja'', zegt een woordvoerder, ,,maar niet op korte termijn''.
|
NRC Webpagina's 29 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|