|
|
Kijkgedrag Over het algemeen wordt gedacht dat op internet foto's en illustraties de meeste aandacht van een bezoeker trekken, maar uit onderzoek van de Amerikaanse Stanford University en het Poynter Institute blijkt dat wanneer de voorpagina van een nieuwssite in beeld komt, juist tekst de eerste aandacht krijgt. Slechts enkele seconden blijft het oog op zaken rondom de tekst rusten.
Zo'n zeventig Amerikaanse mannen en vrouwen in de leeftijd van 20 tot 70 jaar deden mee aan het onderzoek. De deelnemers droegen een lichtgewicht 'oogvolgsysteem' dat verbonden was aan een computer die alle oogbewegingen registreerde. Ze brachten hun eigen favoriete nieuwssites mee naar het onderzoekslaboratorium. Dit alles om het dagelijkse leesgedrag zo waarheidsgetrouw mogelijk na te bootsen. Uit het onderzoek blijkt voorts dat ook bij het echte lezen weinig aandacht uitgaat naar de foto of andere illustraties. Het oog van de lezer gaat als eerste naar de grootste kop, de kop van de opening van de nieuwssite (blok 1), in dit geval van de St. Petersburg Times. Vervolgens worden de koppen van volgende artikelen gelezen (blok 2). Daarna wordt de inleiding (lead) van berichten gelezen (blok 3) en het foto-onderschrift (blok 4). Pas daarna leest de bezoeker het openingsbericht (blok 5), waarbij hij vaak doorklikt naar het hele artikel elders op de nieuwssite. Pas bij terugkomst op de eerste pagina worden de foto en linker- en rechterbalk met de inhoudsopgaven bekeken. Het onderzoek van Stanford University en het Poynter Institute wees uit dat tijdens een on line leessessie slechts 22 procent van de illustraties en 45 procent van de advertenties op een site worden bekeken. Foto's krijgen meer aandacht: 64 procent werd bekeken. Van de korte berichten en teksten werd respectievelijk 82 en 92 procent gelezen. Onderzoek: www.poynter.org/eyetrack2000
|
NRC Webpagina's 29 juni 2000
|
Bovenkant pagina |
|