U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


NIEUWS OP HET NET

UITGEVERS

JOURNALISTIEK

ADVERTENTIES

OMROEPEN

NEDERLAND

VERENIGDE STATEN

BUITENLAND

KIJKGEDRAG

NRCWEBSITES

Ook blikschade in Drenthe wordt nu interessant

De omroepen zijn volop aanwezig op internet, maar veel nieuws heeft dat nog niet opgeleverd. Plannen zijn er wel. ,,De mensen willen niet meer wachten op het avondjournaal.''

Dirk Limburg

NIEUWS IS BELANGRIJK. Bijna geen omroep of zender doet het zonder. Internet is belangrijk. Er is geen omroep of zender zonder website. Maar veel nieuws staat daar niet. Zelfs wie niet meer verwacht dan dat tv-zenders hun meest recente journaal op het web aanbieden, wordt in de praktijk teleurgesteld. Maar dat zal snel veranderen, zeggen de omroepen.

Op de website van SBS staat een kopje 'Nieuws' en wie dat spoor volgt, leert al snel de programma's kennen die de commerciële zender in dat genre brengt. Uiterlijk en carrière van presentatrices en presentatoren wordt goed gedocumenteerd, maar het nieuws zelf ontbreekt. Ook de zusterzender Net5 brengt geen nieuws.

De concurrentie bij de Holland Media Groep heeft het iets beter aangepakt. Op de voorpagina van RTL4 staat een nieuwsbericht. Kort, zonder verwijzingen, zonder diepgang. Bij RTL5 staan wat meer berichtjes. Ook daar verder niets.

De gemeenschappelijke startpagina van de publieke omroep heeft een hoekje ingeruimd voor nieuws. Daar staan verwijzingen naar het 'laatste journaal' en andere nieuwspagina's zoals NOS Nieuws. Daar vinden we eindelijk een overzichtelijke hoeveelheid korte nieuwsberichten, soms zelfs voorzien van bijpassend geluid of beeld.

En bij de publieke omroep? Bij Ontbijt TV kun je per dag terugbladeren en zien welke onderwerpen zijn behandeld. De vraag is waarom iemand dat zou doen, want er staat amper informatie, nooit tv-beeld, hoogstens een geluidsfragment.

Bij het NOS Journaal is het laatste bulletin opvraagbaar en tevens de zes dagelijkse uitzendingen tot een week geleden. Ook hier gaat het om de volledige bulletins, zonder verdeling in items. Bij de webpagina's van Nova springen de grote letters in het oog die aankondigen dat dit najaar de site 'flink' zal worden uitgebreid. Voor actuele informatie wijst een link naar een magere teletekstpagina. Wel is er een archief van de uitzendingen van de afgelopen week. Of het handig is de volle 45 minuten klakkeloos zonder verdeling in onderwerpen op het net te zetten, valt te betwijfelen.

Voor het 'cybernieuws' verwijst Omroep.nl naar een website die de TROS inricht in het verlengde van het programma Radio Online. Daar staan korte berichtjes uit de wereld van de nieuwe media, slechts sporadisch aangevuld met een link.

Netwerk, de actualiteitenrubriek van Nederland 1, experimenteerde begin dit jaar enkele dagen met Nederland 4, een omroep die alleen op internet 'uitzond'. Men wilde aantonen hoe makkelijk het is op het nieuwe medium tv te maken. Het resultaat was teleurstellend knullig en de site was sindsdien een tijd spoorloos. Een website bleek misschien moeilijker dan een tv-programma. Sinds 22 juni bestaat Nederland 4 echter weer in een veel ambitieuzere vorm. De AVRO wil er de meningsvorming op velerlei wijzen stimuleren. 2 Vandaag, de dagelijkse nieuwsrubriek op TV2, heeft geen website.

Afgezien van een redelijke nieuwsvoorziening in vijf talen door de Wereldomroep en het al genoemde NOS Nieuws heeft de combinatie internet en nieuws in Hilversum nog weinig vruchten afgeworpen.

De Holland Media Groep, het bedrijf met onder meer de zenders RTL4 en RTL5, wil nog deze zomer aan de slag met nieuws op internet. Volgens woordvoerder Jacqueline Hekkers zal HMG een van de komende maanden een 'portal' openen met veel entertainment, interactie en nieuws. ,,Nieuws is belangrijk voor RTL4 en RTL5 en daarom krijgt het daar een plaats.'' Ook blijkt volgens haar uit onderzoek dat nieuws belangrijk is voor het succes van een portal. ,,Verder is internet het meest actuele medium en in de toekomst willen we nieuws daar zo snel mogelijk laten zien.'' Dat er nu nog vrijwel niets is - zelfs naar HMG's zeer behoorlijke teletekstpagina's op internet is geen verwijzing te vinden - ligt volgens Hekkers niet aan de redacteuren van RTL Nieuws. ,,Die staan te popelen om de site te lanceren.''

SBS6 en Net5 laten de ontwikkelingen over aan Cameo, de huisleverancier van nieuws met programma's als Hart van Nederland en Het Nieuws. Martin Bosma is manager van Cameo Newsbite, dat sinds begin dit jaar nieuws in tekst en bewegend beeld levert aan diverse Nederlandse websites. Vooral internetproviders vinden het volgens hem belangrijk nieuws op hun site te hebben. De tv-zenders hebben nog geen plannen in die richting.

In het begin leek internet volgens Bosma meer een krant op het scherm, een soort diashow. ,,Inmiddels is het een videomedium geworden. Mensen willen niet meer wachten op het avondjournaal, ze willen het nieuws nú. Ze willen even zien wat er gebeurd is.'' De items moeten volgens hem kort zijn. ,,Met een minuut heb je het wel gehad.'' Een 'pan', een horizontale beweging met de camera, werkt niet. Ook een overzichtsbeeld op afstand is niet te volgen voor wie achter de pc zit. ,,Maar een ouderwets pratend hoofd doet het nog prima.''

Cameo is voor Hart van Nederland gewend met veel plaatselijke teams te werken. ,,Tot in het diepst van het land hebben we correspondenten, in elk gat zit wel iemand.'' Dankzij internet verandert de drempel voor nieuws. ,,Een verkeersongeluk ergens in Drenthe met voornamelijk blikschade kan ook voor iemand die elders woont interessant zijn. En anders klik je het gewoon weg.''

Pas sinds begin dit jaar wordt internet door de publieke omroep gezien als een nieuw medium. ,,Het heeft nogal lang geduurd voor men daadwerkelijk actief werd, maar het is soms ook moeilijk om tussen alle humbug en hype de realiteit niet uit het oog te verliezen'', zegt Henk van Hoorn, hoofdredacteur Radio en Nieuwe Media bij de NOS. Met teletekst beschikt de NOS al jaren over de populairste Nederlandse nieuwsbron op internet. Uitbreiding van dat 'eerstelijnsnieuws' beschouwt Van Hoorn als een eerste taak. Hij wil meer beeld en geluid bij NOS Nieuws en deze site beter integreren met teletekst. ,,Verder willen we verdieping met meer dossiers en ook moeten er betere zoekmogelijkheden komen.''

De oude journaals op internet beschouwt Van Hoorn hoogstens als een soort service. ,,Het is niet onze bedoeling tv op internet te zetten. Dat is niet de toekomst.'' Ook het Jeugdjournaal verdient volgens hem een betere website, want de doelgroep daarvan beweegt zich snel in die richting. Toch wil Van Hoorn het rustig aan doen. ,,We willen erbij horen en erbij zijn en iets brengen dat wat voorstelt. Maar we hebben niet de neiging voorop te lopen. Televisie, radio en teletekst kunnen nog jaren mee. De switch van het oude naar het nieuwe zal geleidelijk zijn.''

NRC Webpagina's
29 juni 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad