U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


NIEUWS OP HET NET

UITGEVERS

JOURNALISTIEK

ADVERTENTIES

OMROEPEN

NEDERLAND

VERENIGDE STATEN

BUITENLAND

KIJKGEDRAG

NRCWEBSITES

Buitenland

Spanje / Singapore / Zimbabwe


TOP-5 Buitenland

Wat zijn de beste buitenlandse nieuwssites? De chef van de buitenlandredactie van NRC Handelsblad, Hans Nijenhuis, stelde zijn persoonlijke top-5 samen.

Hans Nijenhuis

DE VERSLAAFDE AAN buitenlandse kranten zag tot voor kort zijn dosis begrensd door drukkerijen en distributeurs. Dankzij internet leggen nu alleen tijd en talenkennis nog beperkingen op. Le Figaro en Die Welt maar bijvoorbeeld ook Le Soir d'Algérie en El Sol de Mexico zijn on line te lezen. Via www.kidon.com/media-link zijn ze eenvoudig per land te vinden. Ikzelf ga aan het begin van elke werkdag een aantal favorieten af en beperk bezoek aan andere tot die momenten dat zich in hun regio nieuws voordoet. Dus naar Izvestia.ru om een Russische analyse over de arrestatie van mediamagnaat Goesinski te lezen en naar Fijivillage.com om te kijken wat de pers ter plekke over de gijzeling aldaar bericht. De top-5:

1. BBC News Online
Terecht veelvuldig onderscheiden en met ruim 1 miljoen bezoekers per dag een van de meest bezochte nieuwssites ter wereld. De Britse omroep blinkt uit in volledigheid, overzichtelijkheid en bondig taalgebruik. De berichten zijn speciaal voor internetgebruik geschreven (dit in tegenstelling tot de wollige kopij die soms op krantensites kan worden aangetroffen). Bij elk bericht worden meteen relevante sites gegeven, bijvoorbeeld van de partijen die in het bericht voorkomen, plus relevante artikelen uit het immense archief. De indeling is helder: links de verschillende rubrieken (politiek, onderwijs, sport enz.) in het midden het nieuws van de dag en rechts actuele dossiers plus wat lichtere onderwerpen. Beeld- en geluidsfragmenten van nieuwsuitzendingen op radio en televisie zijn met één klik op te roepen.

2. The Washington Post
Hoewel concurrent The New York Times vaak voor beter wordt gehouden, heeft The Washington Post twee streepjes voor. Het eerste is Camera Works, waar naar eigen zeggen ,,het beste van de fotojournalistiek'' samen wordt gebracht. In elk geval zijn hier de (in Amerikaanse ogen) belangrijkste nieuwsfoto's van de dag te zien, plus mooie series over landen of thema's. Op het predikaat 'het beste van de fotojournalistiek' mag behalve dit onderdeel van The Washington Post trouwens ook de zelfstandige site digitaljournalist.org aanspraak maken. Het tweede streepje dat The Washington Post op zijn New-Yorkse concurrent voor heeft is de klantvriendelijkheid. Artikelen kunnen met één klik worden ge-e-maild en van elk artikel is ook een 'print-vriendelijke versie' beschikbaar. Voor het overige is het een prima nieuwssite. Vergelijkbaar, inderdaad, met de New York Times.

3. The New York Times
Het standaardvoorbeeld van hoe een krantensite op internet eruit zou moeten zien. Links de rubrieken, in het midden het belangrijkste nieuws, rechts enkele features. Wie een bericht aanklikt krijgt meteen de koppen te zien van een reeks relevante en logisch gerangschikte artikelen uit het archief, die vervolgens weer kunnen worden aangeklikt. Relevante sites ontbreken evenmin. De kwaliteit van de berichtgeving op deze site staat buiten kijf, de Amerikaanse invalshoek uiteraard. Verder: wie de New York Times 's morgens op zijn scherm leest en de informatie vergelijkt met de ogenschijnlijk verse International Herald Tribune op zijn bureau, krijgt meteen een illustratie van de snelheid van internet. Een primeur die vlak voor het verstrijken van de deadline (Amerikaanse tijd) de New York Times haalde, is wel op het scherm te lezen, maar meestal nog niet in de Herald. Met een beetje overdrijving kun je als vuistregel hanteren: in de Herald Tribune staan de beste stukken uit de New York Times en Washington Post van gisteren, op de internetsites die van vandaag.

4. The Moscow Times
Natuurlijk interessant voor wie in Rusland is geïnteresseerd, maar ook een minder bekend voorbeeld hoe een heldere krantensite eruit kan zien. De vormgever is er in geslaagd een overzicht van alle stukken die de hele site biedt, bij elkaar te zetten op één pagina. De hele inhoud van de krant op één computerscherm. Keurig gerubriceerd. Het is voorzover ik weet de enige site die dit doet. Hooguit kan worden tegengeworpen dat deze 'inhoudsopgave' niet de eerste pagina van de site is: bij het zien van de voorpagina moet men eerst even naar beneden scrollen. Klantvriendelijke details als de mogelijkheid een artikel te e-mailen en de mogelijkheid eenvoudig het archief te doorzoeken ontbreken niet.

5. Slate magazine
Ideaal voor wie zich vanachter zijn bureau correspondent in Amerika wil voelen. En een schoolvoorbeeld van wat een creatieve redactie met nieuws kan doen als het resultaat niet voor veel geld hoeft te worden gedrukt. Dit on line tijdschrift vat samen waar de grote Amerikaanse kranten over schrijven, zet de aardigste spotprenten bij elkaar en combineert dat met scherpe stukken van eigen medewerkers over alles wat Amerika bezighoudt. Koppen als 'Why running mates don't matter' en 'How to lower gas prices' geven de toon wel zo ongeveer aan. Speciale vermelding verdienen de links: met één muisklik zijn Amerika's scherpste columnisten, de best geïnformeerde roddeljournalisten en de meest serieuze opiniepagina's te bereiken.


Spanje

Het dagblad El País lijkt overstag wat betreft internet. Recent is de internetredactie van de gezaghebbende krant in één klap verdubbeld tot twintig medewerkers. De banden met het schrijvende deel van de redactie worden stevig aangehaald, zegt een van de internetredacteuren. ,,Een radicale verandering'', want tot nu toe nam het dagblad, onderdeel van mediaconcern Prisa, een afwachtende houding aan.

De Spaanse internetmarkt is gigantisch. Wereldwijd zijn er 417 miljoen Spaanssprekenden (40 miljoen in Spanje zelf) tegenover 508 miljoen Engelssprekenden. Het internetgebruik onder Spaanstaligen heeft nog weinig om het lijf. In Latijns Amerika (inclusief Brazilië) beschikt minder dan 3 procent van de bevolking over een computer met internetaansluiting. Maar zoveel potentiële klanten doet bedrijven watertanden.

Ook Prisa heeft een ambitieuze internetpolitiek. Zo wil het concern de bladen die het in zijn portefeuille heeft, zoals de zakenkrant Cinco Días en de sportkrant As, met elkaar gaan verbinden. El País Digital, zoals de webeditie van El País heet, vormt de parel in het geheel. De krant is een lichtend voorbeeld voor andere dagbladen die zich in het virtuele wagen. De interneteditie van El País is gebruiksvriendelijk. De verschillende onderdelen van de krant zijn 'dubbel' helder gerangschikt in een balk bovenin beeld. Boven het woord opinie (opinión) staat bijvoorbeeld een tekstballon en naar de cultuurpagina's wordt verwezen met een Grieks-Romeins kapiteel. En het gebruikte lettertype voor het nieuws van de dag is lekker groot.

Bij de concurrent ABC ontbreekt het overzicht. De schier eindeloze doorklikmogelijkheden doen het hoofd duizelen. De massale informatievoorziening is zonder twijfel goed bedoeld, maar overvoert de bezoeker. En ook nog eens veel te kleine letters.

De website van het dagblad El Mundo is soberder dan de ietwat schreeuwerige ABC-site, wat het overzicht ten goede komt, maar kent rare prioriteiten. In de balk bovenin staan thema's als gezondheid, reizen, geld en wijn. De verschillende katernen van de krant zijn wat onduidelijk in een van de zijkolommen gepropt.

Een groot nadeel van El País Digital is de zoekmachine en het daaronder hangende archief. Dat gaat maar een week terug. ABC heeft een soortgelijk systeem. El Mundo heeft daarentegen een archief dat teruggaat tot 1998. Er zijn plannen in de maak om het hele archief van El País te koppelen aan de interneteditie. ,,Het is een kwestie van tijd en van mensen'', zegt een internetredacteur.

www.elpais.es
www.abc.es
www.elmundo.es

STÉPHANE ALONSO


Zimbabwe

Op de okergele muren van Internet Village in Harare zijn lieflijke taferelen geschilderd waarin het simpele Afrikaanse dorpsleven wordt uitgebeeld. Een kraal met ronde hutjes, ossen, aarden potten en graan stampende vrouwen. ,,Eens'', droomt Alex Kautiro (19) hardop, ,,zullen ze in de dorpen van ons land kunnen e-mailen.'' Dat moge nog even duren - grote delen van het Zimbabweaanse platteland kennen elektriciteit noch telefoon en het analfabetisme is er groot - ondenkbaar is het op termijn niet. Menige Afrikaanse stedeling heeft de voordelen van het internet al ontdekt.

Michèle is een van hen. Elke dag loopt de keurige jonge dame, die handelt in snuisterijen, Internet Village even binnen om haar elektronische post te bekijken en berichten te versturen. Voor ruim een dubbeltje per minuut kan men hier op een van de negen terminals on line gaan. ,,Ik heb familie in Casablanca'', zegt ze, ,,e-mail is veel sneller en goedkoper dan gewone post.''Internet Village is een jong bedrijf, minder dan twee jaar oud, maar het loopt goed volgens Alex. ,,We maken een kleine winst. Maar het is natuurlijk een nieuw product, dat heeft tijd nodig om de markt te veroveren.'' De eigenaars werken samen met M-Web, een provider in Zuid-Afrika.

Een Afrikaanse internet-multinational is Africa On Line, met vestigingen in Zimbabwe, Kenia, Oeganda, Ghana, Swaziland, Tanzania en Ivoorkust. Africa On Line denkt hét antwoord te hebben op de afwezigheid van een fatsoenlijke technische infrastructuur in het armste van de werelddelen. Onder de naam e-touch brengt de firma geïntegreerde communicatiecentra naar de mensen toe. Winkels, postkantoren en andere instellingen op het platteland fungeren als locaties voor e-touch, een combinatie van onder andere e-mail, internet, fax, fotokopiëren en tekstverwerking.

,,Het concept is ideaal voor Afrika, waar 12 procent van de wereldbevolking woont, maar slechts 2 procent van de telefoonverbindingen zich bevindt'', zegt Abel Toronga, de e-touch manager voor Africa On Line Zimbabwe. Het bedrijf mikt op 24 miljoen klanten in de nabije toekomst, al lijkt dat tamelijk ambitieus gezien de 60.000 gebruikers die het nu heeft in vijf aangesloten landen.

Enige vertekening heeft verder plaats, kijkend naar het gebruik van het internet in Afrika, door de positie van Zuid-Afrika, dat in ontwikkeling torenhoog uitsteekt boven de rest van Afrika onder de Sahara. Terwijl in Zuid-Afrika e-mail en internet huishoudnamen zijn geworden, heeft men er in grote delen van het continent nog nooit van gehoord. Zelfs Soweto, het uitgestrekte township bij Johannesburg, heeft tegenwoordig zijn Digital Village.

www.internetvillage.co.zw
www.africaonline.co.zw

LOLKE VAN DER HEIDE

Singapore

Je krijgt ongeveer een kilo papier voor tachtig cent als je de belangrijkste krant in Singapore koopt. Het is de The Straits Times (opgericht in 1845) die met een oplage van 400.000 stuks voor 1,25 miljoen van de vier miljoen Singaporezen de belangrijkste nieuwsbron is. Voor hen die niets om nieuwsfoto's geven en niet zijn geïnteresseerd in advertenties voor vermageringskuren, borsten- en billencorrecties is de kilo op internet gezet. De site bevat de volledige tekst van de krant, met heel af en toe een foto. Alle rubrieken van de krant, bijvoorbeeld 'Money' voor het economische nieuws, 'Life!' voor mode en auto's en de kleine advertenties, staan ook allemaal heel overzichtelijk op het net. Maar dan in 'platte tekst'. Daardoor en ook door een minimum aan illustratieve elementen zijn de pagina's in korte tijd opgebouwd. Een pagina oproepen waar een foto op staat, kost aardig wat tijd. Het maakt The Straits Times op internet wel saai.

Singapore heeft al een behoorlijke snelheid bereikt op de digitale snelweg. Dat verbaast velen, want de verwachting was dat de regering van de overgereguleerde stadstaat zoiets ongebreidelds en oncontroleerbaars als internet alleen maar zou willen tegenhouden. Maar Singapore meent alleen een succesnummer te kunnen blijven als de staat al zijn troeven zet op een digitale toekomst en de nieuwe economie. Over een paar maanden beleeft Singapore de primeur van een 'geïntegreerde web- en papieren krant', een tabloid die van maandag tot en met zaterdag van papier zal zijn en zondag digitaal is.

Die krant is en blijft de spreekbuis van de regering. Wie wil weten waar premier Goh Chok Tong vandaag uithangt raadplege de website. Hetzelfde geldt op een wat subtielere wijze voor beleidsvoornemens. Om te bepalen of een plan kans van slagen heeft om bijvoorbeeld het verkoopverbod van kauwgom op te heffen, verschijnen opiniestukken in de krant. Met de reacties daarop doet de regering het hare. En vindt het landsbestuur het nodig te onderstrepen dat mensen elkaar niet horen te mishandelen, dan wordt de rechtszaak rond een tamelijk onschuldige vechtpartij dagen achtereen op de voorpagina gezet. Aziatische kranten zetten niet snel buitenlands nieuws op de voorpagina en de papieren The Straits Times is daar geen uitzondering op. Maar de digitale versie van de krant brengt regelmatig breaking news. En dat gaat hoogst zelden over Singapore. Het zijn meestal berichten van de persbureaus Reuters en Associated Press die een dag later ook in de papieren krant staan.

http://straitstimes.asia1.com.sg

ROBERT GIEBELS

NRC Webpagina's
29 juni 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad