Klachten
Ouders die ontevreden zijn over hun instelling voor
kinderopvang kunnen nog niet terecht bij een landelijk meldpunt. De
helft van de ouders weet niet waar ze kunnen klagen en hoe dat precies
moet. Dit bleek uit onderzoek van Link, een organisatie die kinderopvang
regelt in opdracht van werkgevers. Instellingen zijn verplicht de
klachtenregeling onder aandacht van de ouders te brengen, maar dat
gebeurt lang niet altijd voldoende. In veel regio's is het ook nog niet
mogelijk naar een onafhankelijke klachtencommissie te stappen. Wat dan
rest is de klacht te deponeren bij de instelling voor kinderopvang zelf.
Eigen procedure
Sommige ouders doen dat liever niet uit angst dat hun kind de dupe wordt
van de kritiek op een leidster of de instelling. Niet alle instellingen
voor kinderopvang hebben bovendien een klachtenprocedure op schrift
gesteld. Zelfs als dat wel zo is, is een onafhankelijke beoordeling van
de klacht te prefereren.
Klachtencommissie
Klachtencommissies zijn echter niet in alle provincies ingesteld, al
stelt de Wet klachtrecht clienten zorgsector dat wel verplicht. Het
instellen van een onafhankelijke klachtencommissie is een taak van de
opvanginstellingen in de regio. Als er een commissie is, kan een ouder
er alleen een klacht indienen als de betreffende opvanginstelling
daarbij is aangesloten.
Landelijk meldpunt
Belangenorganisaties zijn al jaren bezig met de oprichting van een
landelijk meldpunt voor klachten over kinderopvang. Voorlopig is het
echter voor bijvoorbeeld een ouder in Amsterdam onmogelijk een
onafhankelijk oordeel over een klacht te krijgen. Er is in die regio
geen klachtencommissie. Als de opvang niet bevalt, zit er niets anders
op dan van instelling te wisselen, met alle wachttijdproblemen van dien.
Oudercommissie
Elke instelling voor kinderopvang hoort volgens de wet een
inspraakorgaan voor ouders te hebben. Deze oudercommissie fungeert
nadrukkelijk niet als klachtenbureau, maar speelt wel een actieve rol in
beleidsvorming. Ouders hebben zo invloed op het dagelijkse reilen en
zeilen op het centrum. Niet alle instellingen hebben echter een
volwaardige oudercommissie en daar waar dat wel zo is, fungeert die soms
slechts als organisator van speciale gelegenheden als het
Sinterklaasfeest en het kerstontbijt.
Aard van klachten
Nederlandse ouders zijn over het algemeen zeer tevreden over de
instellingen voor kinderopvang. In het tevredenheidsonderzoek van Link
gaven de ondervraagde ouders het kinderdagverblijf het gemiddelde
rapportcijfer 7,8. Gastouderopvang kreeg een 7,9 en buitenschoolse
opvang een 7,6. Klachten gaan meestal niet over veiligheid of aandacht
voor het kind, maar over de organisatorische kant van de opvang:
beperkte openingstijden, of lange wachtlijsten. BOinK is in de sector de
belangenorganisatie van ouders. Informatie over kwaliteitseisen,
klachtenprocedures of de oprichting van een medezeggenschapscommissie:
(030) 231 79 14.
|