Alternatieve plannen voor filebestrijding
Bedrijfsleven wil filevrije route richting België
Het bedrijfsleven heeft vandaag een 'doorstroomroute' gepresenteerd voor het westgen van het land, waarmee het te elfder ure hoopt te ontkomen aan het rekeningrijden. De route, die loopt van Amsterdam naar Antwerpen met uilopers naar Zaanstad en Almere, is vooral bedoeld voor het langeafstandsverkeer. Er zullen weinig op- en afritten zijn. Tegen betaling krijgen automobilisten de garantie dat ze hun bestemming zonder files kunnen bereiken. Voor het bedrijfsleven is dit van groot belang.
(28 maart 2000)
Plan: liever doorstromen dan rekeningrijden
Het bedrijfsleven voelt niets voor rekeningrijden. Daarom komt het nu met de 'doorstroomroute'.
(28 maart 2000)
Bedrijven met plan tegen files
Het bedrijfsleven en enkele grote vervoersoganisaties, waaronder ANWB, VNO/NCW en MKB Nederland, hebben een plan opgesteld om de files te bestrijden. Hierin verklaren ze zich onder meer bereid samen met de overheid geld te steken in nieuwe infrastructuur. Ook willen ze een heffing accepteren die is gekoppeld aan het aantal kilometers dat een auto aflegt.
(3 december 1999)
'Haal van de weg wat er vanaf kan'
Het bedrijfsleven heeft een ambitieus plan ontwikkeld om de files te bestrijden. Het hoopt hiiermee aan het rekeningrijden te ontkomen.
(3 december 1999)
Wegverkeer moet beter verdeeld
Er moet een scherpere scheiding komen in de Randstad tussen doorgaande en regionale verkeersstromen, waarbij zakelijk verkeer en goederenvervoer de hoogste prioriteit verdienen. Hiermee kan het fileprobleem in de Randstad deels worden ondervangen.
(31 augustus 1999)
Oplossing voor duurste snelweg
Een consortium van grote bedrijven gaat in ruil voor tolheffing meebetalen aan de aanleg van 'het duurste stukje snelweg van Nederland'. ,,Maar dit is geen kant-en-klare offerte."
(27 april 1999)