NRC Handelsblad Profiel WAO
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


WAO
'HET ZIT FOUT TUSSEN DE OREN'
GESCHIEDENIS
POLITIEK
PLAN HOOGERVORST
PARTIJEN
SOCIALE PARTNERS
REÏNTEGRATIE
KEURING
STAP VOOR STAP
STRESS
INTERVIEWS
BIJ DE RECHTER
ORGANISATIES
UITKERINGEN
RAAD VAN BEROEP
VROUWEN
GRAFIEKEN

Een loos advies om maar eens lekker uit te rusten

De arbeidsdruk groeit. Ook de eisen die mensen aan zichzelf stellen nemen toe. Een op de drie arbeidsonge- schikten komt door psy- chische klachten in de WAO.

Rentsje de Gruyter
EEN GROOT AANTAL werknemers lijdt anno 1999 aan stress op de werkvloer. Het woord stress is afkomstig uit de bouwkunde, waar het aangeeft hoeveel druk op een gebouw kan worden uitgeoefend zonder dat het bezwijkt. Het ideale stressniveau ontstaat volgens de auteurs van de Teleac-cursus Omgaan met stress wanneer evenwicht bestaat tussen iemands draaglast (belasting) en draagkracht (belastbaarheid). Is deze balans bij voortduring verstoord, dan ontstaat stress.

In de geneeskunde hanteert men het begrip stress al sinds de jaren dertig. Toch zijn er specifieke redenen waarom mensen juist het afgelopen decennium zoveel stress op de werkvloer ervaren. Dit zeggen trainingsbureaus die gespecialiseerd zijn in de aanpak van werkstress, zoals Schouten Nelissen en AIC, maar ook arbodiensten en uitvoeringsinstellingen.

Volgens hen ligt de verklaring ten dele in externe, maatschappelijk bepaalde factoren. Sinds het eind van de jaren tachtig zou de druk zijn toegenomen die op de gemiddelde werknemer wordt uitgeoefend. Reorganisaties en fusies volgen elkaar in hoog tempo op en zorgen bij de werknemer voor onzekerheid en onduidelijkheid omtrent zijn takenpakket en zijn toekomst. BGD, een `mini-arbodienst' die de universiteit en het academisch ziekenhuis van Leiden bedient, constateert dat vooral in de non-profitsector de werknemer steeds meer resultaat moet boeken met minder middelen.

De precieze oorzaak van werkstress is ook afhankelijk van de grootte van het bedrijf waar iemand werkt, blijkt uit onderzoek van arbodienst AGG. Bij medewerkers van kleine ondernemingen is werkstress in het merendeel van de gevallen te herleiden tot een arbeidsconflict; bij werknemers van een groot bedrijf is het vaker het gevolg van veranderde arbeidsverhoudingen na een reorganisatie of een gewijzigde samenstelling van het management.

Ook persoonlijke factoren verklaren waarom het aantal mensen met werkstress de afgelopen jaren is toegenomen. Niet alleen de werkgever stelt hoge eisen, de werknemer doet dat ook, merken bedrijfs- en huisartsen. De meesten willen succesvol zijn in hun werk en dat verschijnsel is, zeggen zij, vrijwel onafhankelijk van iemands opleidingsniveau of carriereperspectief. Het personeel in de supermarkt of in de schoonmaakbranche wil evengoed laten zien dat het meetelt als de universitaire medewerker of de jurist bij een verzekeringsmaatschappij. Zelfs als de extra inzet niet kan worden beloond met een hogere functie.

Extra kwetsbaar zijn medewerkers in de zorgsector, waar het ziekteverzuim door werkstress zeer hoog ligt. Volgens uitvoeringsinstelling Cadans is dit niet uitsluitend te wijten aan externe factoren zoals onderbezetting, een magere betaling en een hoge werkdruk. Veel medewerkers hebben uit ideele overwegingen voor hun vak gekozen; daardoor leveren ze niet alleen een relatief hoge inzet, ze maken hun eigen welzijn ook ondergeschikt aan dat van hun patienten. Tegen de tijd dat ze stoppen met werken, zijn ze vaak al in het stadium van overspannenheid of burn out beland. Met als nadeel dat de weg naar herstel dan lang is.

Overigens geldt voor veel mensen met werkstress dat ze doorwerken tot ze gedwongen zijn te stoppen, bijvoorbeeld door verergerde fysieke klachten. Medewerkers van arbodiensten zoals AGG, een zelfstandige dochter van het Gak, merken dit dagelijks. In de Ontbijtshow en andere media mag openlijk over stress gepraat worden, dat betekent nog niet dat de doorsnee stresslijder openlijk uitkomt voor zijn klachten. Voor veel klanten geldt: toegeven dat je je werktaak niet aankan, staat gelijk aan zwakheid tonen.

De betrokken partijen zoals uitvoeringsinstellingen, arbodiensten, organisatie-adviesbureaus en huisartsenpraktijken zijn het, zo blijkt bij rondvraag, redelijk eens over de wijze waarop stress succesvol kan worden aangepakt. Snelle interventie, praktische aanpassingen van de werktaak, bemiddeling bij eventuele conflicten en een training in specifieke cognitieve vaardigheden, leiden tot het beste resultaat. Alle partijen zeggen: als iemand die wegens stressklachten in de Ziektewet loopt, eenmaal weet waarom hij stress ervaart op de werkplek, is hij al halverwege de weg terug naar herstel. Over de gewenste aanpak van stress zijn de deskundigen het eens; de vraag is hoe deze kan worden gerealiseerd.

De afgelopen weken kwam in de media de vraag aan de orde waarom juist zoveel mensen met stressklachten in de WAO terechtkomen. Huis- en bedrijfsartsen is verweten, onder meer door psychologen die de patient in een later stadium behandelen, dat zij een belemmerende, vertragende rol spelen bij het herstel. Te vaak zouden ze patienten met stressgerelateerde klachten naar huis sturen met het advies `eens lekker uit te rusten'. Dit zou tot een verergering van de klachten leiden en tot langer ziekteverzuim; hierdoor neemt de kans toe dat iemand in de WAO belandt.

Hoe langer iemand niet op zijn werkplek zit, hoe moeilijker het voor hem wordt om terug te keren, constateren arbodiensten en uitvoeringsinstellingen. Een thuiszittende werknemer relativeert zijn problemen op de werkvloer niet, deze worden in zijn gedachten steeds groter en onoplosbaarder: `nooit wil ik meer naar die rotplek terug'. Een soortgelijk proces signaleren arbodiensten vaak bij de tegenpartij, de werkgever. Hij zou vaak opgelucht op een ziekmelding reageren: het acute probleem is `opgelost' en daarmee de noodzaak om een oplossing te bedenken voor het oorspronkelijke probleem: de werkstress. Is het losmakingsproces aan beide kanten eenmaal in gang gezet, dan wordt de kans op een succesvolle reintegratie vanzelfsprekend steeds kleiner, aldus bedrijfsarts Maasen, hoofd van de BGD.

De boodschap van alle betrokken partijen luidt: hoe eerder stress wordt aangepakt, des te kleiner is de kans dat iemand erdoor in de WAO terechtkomt. Bedrijfs- en huisartsen onderschrijven deze gedachte, maar onderstrepen dat het in veel gevallen niet mogelijk is in een vroeg stadium een behandelingsprogramma op te stellen. De patient ontkent meestal langdurig dat zijn klachten stressgerelateerd zijn. De patient met chronische rug- of maagklachten die blijft volhouden dat deze een zuiver fysieke oorzaak hebben, is een veelvoorkomend verschijnsel.

Pas nadat de patient een aantal maanden thuis heeft gezeten zonder dat zijn klachten verminderen, zou hij bereid zijn toe te geven dat hij last heeft van stress. Voordat dat gebeurt, zegt de huis- of bedrijfsarts weinig te kunnen doen. Want hoe kun je een patient op therapie sturen als deze ontkent dat stress hem parten speelt? Voor een succesvolle behandeling van stress is immers een vereiste dat iemand bereid is zijn eigen gedragspatronen te analyseren en deze waar nodig aan te passen. In de praktijk betekent dat keuzes maken en de verwachtingen op een lager pitje zetten. De werknemer zou hiertoe pas bereid zijn als hij ervan overtuigd is dat er geen andere oplossing zoals `lekker thuis uitrusten' meer is.

Een bureau als AIC, dat zich toelegt op de reintegratie van psychisch arbeidsongeschikte werknemers, ziet zijn clienten meestal voor het eerst als ze al driekwart jaar in de Ziektewet lopen. Het zegt doorgaans binnen enkele maanden resultaat te boeken, wat betekent dat de werknemer (gedeeltelijk) terug op de werkplek is. De werknemer die tijdig bij een gespecialiseerd bureau terechtkomt, valt nog net te `redden'. Maar degene die op eigen kracht de klachten moet overwinnen, loopt een goede kans dat hij van de Ziektewet de WAO inglijdt.

NRC Webpagina's
28 JANUARI 1999

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) 28 JANUARI 1999