U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Profiel - auto'sProfiel - auto's NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


AUTO'S
FILERIJDEN
AUTORAI
BEURZEN
RECLAME
KOSTEN
TECHNIEK
AUTOWASSEN
PORTRETTEN
CIJFERS
TIJDSCHRIFTEN
INTERNET
Prijsklasse tot 35.000 gulden


Foto: ST. Kroon/RAy Christian

De favoriete auto's van Sabine Koning (27), actrice in de televisieserie Goede tijden, slechte tijden

1. Volkswagen Polo (vanaf 26.150 gulden)
2. Renault Clio (vanaf 23.495 gulden)
3. Peugeot 206 (vanaf 30.150 gulden)

"Ik had een Golf cabriolet. Maar in de binnenstad van Amsterdam is dat geen geschikte auto. Om de een of andere reden werden 's nachts steeds sigaretten uitgedrukt op het linnen dak. Bovendien regent het in ons land veel te veel voor een open auto. Ik lease nu een Volkswagen Polo, omdat ik steeds op en neer moet naar de televisiestudio in Aalsmeer. Een sympathieke, degelijke auto. Mij krijg je niet in een Smart, dat vind ik net een invalidenbakje. Inbrekers zijn ook blij met een Polo. Bij andere auto's in de straat worden vaak de ramen ingetikt omdat dieven anders niet snel hun slag kunnen slaan. Bij mij is al vaak ingebroken zonder dat zelfs maar het slot was geforceerd.

"Mijn allereerste auto was een volledig gesponsorde Daewoo. Dat heeft niet lang geduurd. In een roddelblad verscheen een leugenverhaal over een ongeluk dat ik zou hebben veroorzaakt. Toen de importeur vervolgens vroeg waar het schadeformulier bleef, heb ik de auto onmiddellijk ingeleverd. In dat soort gedoe had ik geen trek. Kom op, een auto is maar een materieel ding. Als het me financieel minder zou gaan, zou de auto als eerste de deur uitgaan.''

Prijsklasse 35.000-50.000 gulden

De favoriete auto's van fotograaf Theo Baart (43), medeauteur van het boek Snelweg/Highways in the Netherlands

1. Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI (49.990 gulden)
2. Renault Scénic RT 1.9 TDI (49.295 gulden)
3. Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (45.600 gulden)

"Voor een Alfa ben ik al te kaal, een Berlingo is een auto voor de slager en voor een Espace heb ik het geld niet. Een Hyundai Lantra station, daar reed ik tot voor kort in. Een sneue auto, bij een van mijn vrienden mocht ik hem zelfs niet voor de deur parkeren. Maar hier in de Bijlmermeer maak je al de blits met een tien jaar oude Honda Civic. Twee maanden geleden heb ik een nieuwe auto gekocht. Dat viel niet mee. Het aanbod in de showrooms lijkt sprekend op de Nederlandse politiek: weinig smoel en nauwelijks iets om opgewonden over te raken. Je kan in een Ad Melkert gaan rijden of in een Jaap de Hoop Scheffer en niemand ziet het verschil. Uiteindelijk twijfelde ik tussen een Scénic en een Xsara Picasso. Ik heb gekozen voor de Picasso, zeg maar het model Chirac: vermoedelijk enigszins onbetrouwbaar, maar wel elegant. De lengte van mijn statieven gaf de doorslag: in een Picasso pasten ze precies. Bovendien is het een comfortabele auto, veilig, niet te lawaaiig, met een lekker hoge zit. Ga overigens nooit een auto kopen samen met je vrouw. Ben ik met de dealer in gesprek over zulke onmisbare zaken als een stoel met armleuningen en een elektriciteitsaansluiting voor mijn koelbox met filmpjes, begint mijn vrouw over de beenruimte op de achterbank.''

Prijsklasse 50.000-75.000 gulden

De favoriete auto's van zwemmer Marcel Wouda (29)

1. Volkswagen Passat 1.9 TDI (66.150 gulden)
2. Audi A6 1.8 5V (75.400 gulden)
3. Mercedes C 180 Classic (73.000 gulden)

"Als sporter heb ik de afgelopen jaren gratis gereden. Elk half jaar kon ik bij NOC*NSF een nieuwe auto ophalen met op de zijkant de tekst 'Olympische sporters rijden Volkswagen'. Eerst kreeg ik meestal een Golfje, de laatste jaren gelukkig steeds een Passat. Ik ben 2,03 meter lang, een grote auto is voor mij noodzaak.

"Omdat ik ben gestopt met topsport moet ik mijn sponsorauto binnenkort inleveren. Op internet en met tijdschriften ben ik me aan het oriënteren wat ik zal kopen. Ik ben een pr-bedrijf begonnen, ik rij zeker 40.000 kilometer per jaar. Mijn nieuwe auto moet zakelijkheid uitstralen, een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben, veel ruimte bieden, zuinig zijn en het milieu zoveel mogelijk sparen. Een mooie jas is meegenomen. De PT Cruiser van Chrysler en de nieuwe Mini zijn leuk om te zien. En de Fiat Multipla is vast een praktische auto, maar in zo'n onorthodox model wil ik liever niet gezien worden. Mijn voorkeur gaat uit naar Duitse auto's, die zijn stijlvol en lekker waardevast. Volkswagen heeft me een mooi aanbod gedaan. Het wordt vast een nieuwe Passat liefst zo'n snelle diesel.''

Prijsklasse boven de 75.000 gulden

De favoriete auto's van dirigent en violist Jaap van Zweden (40)

1. Audi A8 6.0 Lang W12 quattro (337.000 gulden)
2. Ferrari 360 Modena F1 (394.000 gulden)
3. Porsche 911 GT3 (292.500 gulden)

"Ik heb drie auto's: een Audi A8 3 liter met dubbele turbo, een Porsche 996 cabriolet en een Mercedes 320 CDI combi. De Mercedes is van mijn vrouw Aaltje, de Porsche is voor de vrije weekeinden die ik nooit heb, en de Audi is voor mijn werk. In die limousine rij ik jaarlijks zo'n 80.000 kilometer. Meestal maak ik gebruik van een chauffeur. Daar ga ik altijd naast zitten. Op de achterbank word ik misselijk, heb ik geen lekker contact met de weg. Muziek in de auto? Ja, popmuziek, lekker ontspannend.

"De volgende auto wordt waarschijnlijk weer een A8. Ik denk dat ik die verlengde twaalfcilinder maar eens probeer. Vroeger heb ik ook Jaguar gereden. Maar de A8 bevalt me goed. Het is een gedistingeerde auto, niet protserig en met een fantastische wegligging. Mijn andere droomauto's zijn de Ferrari Modena, een brutale, bloedstollend mooie auto, en de GT3 van Porsche. Beide heel snelle auto's ja, maar van echt hard rijden hou ik niet, zeker niet in een cabriolet. Ik ben vooral geïnteresseerd in de acceleratiesnelheid van 0 tot honderd. In welke auto ik niet gezien zou willen worden? In een Opel, dat zijn zulke saaie auto's. Als het dan toch een middenklasser moet zijn, dan liever een Golf.''

Interviews: Arjen Ribbens

NRC Webpagina's
6 februari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad