|
FILERIJDEN AUTORAI BEURZEN RECLAME KOSTEN TECHNIEK AUTOWASSEN PORTRETTEN CIJFERS TIJDSCHRIFTEN INTERNET |
Moderne tractor scoort in de grote stad
Grote primeurs zijn er niet op de AutoRai. Toch komt een half miljoen autoliefhebbers zich er de komende tien dagen vergapen.
DE BEWONERS VAN de Rivierenbuurt en Buitenveldert in Amsterdam-Zuid kunnen zich schrap zetten. Tot 19 februari zijn de straten in de wijken rond de Rai deels afgezet en staan agenten voor de taak het verkeer in goede banen te leiden. Want het is weer zo ver: de AutoRai, het tweejaarlijkse feestje van de autobranche, lokt naar verwachting bijna een half miljoen verstokte automobilisten naar het beurscomplex. Ongeveer achthonderd nieuwe auto's worden in de elf hallen van de Rai tentoongesteld. Van de Astra tot de Zafira, van de Suzuki Alto van 15.899 gulden tot de Bentley Arnage van dik zeven ton, en van de Smart & Pure met een 45 pk driecilindermotor tot de Ferrari Barchetta met twaalf cilinders en 485 pk. Een overdaad aan nieuwe auto's. Maar wie zo nu en dan een blik werpt in een huis-aan-huiskrant en recent een bezoek heeft gebracht aan de plaatselijke autoboulevard, komt in Amsterdam nauwelijks voor verrassingen te staan. Een handvol Europese en een stel nationale primeurs, daar moet de AutoRai het mee doen. De enige echte wereldprimeur is van Nederlandse makelij: de Spyker C8 Laviolette. Maar met zijn verkoopprijs van 600.000 gulden zal deze in Zeewolde gemaakte sportwagen slechts voor een handvol liefhebbers weggelegd zijn. Ondanks het geringe aantal noviteiten neemt een eindeloze stoet van vooral mannen graag een snipperdag voor de AutoRai op. Ze vergapen zich aan de dure modellen, strelen motorkappen, nemen eens plaats achter het stuur van een gedroomde sportwagen en keren ten slotte met een plastic tas vol folders huiswaarts. Wat zijn de belangrijkste attracties van de AutoRai 2001? In vrijwel elke prijsklasse zijn er bijzondere nieuwe auto's te koop. Voor het eerst in Europa is in Amsterdam bijvoorbeeld de nieuwe Mercedes C Combi te zien. Citroën toont de C5, een 'reislimousine' die tot de komst van de nog grotere C6 zowel de opvolger is van de Xantia als van de XM. In de Ford-stand zal de StreetKa, de cabriolet op basis van de Ford Ka, ongetwijfeld de blikvanger zijn. Binnenkort neemt Ford de StreetKa in productie. Het paradepaardje van Peugeot is eveneens een cabriolet: de 206 CC. De kekke coupé (verkoopprijs 40.500 gulden) heeft een uit twee delen bestaande dakconstructie, die met één druk op de knop, zelfs rijdend, in 20 seconden in de kofferruimte verdwijnt. Wie bereid is aanzienlijk meer geld uit te geven voor het genoegen topless te rijden en zich niet geneert voor een gespierd model, kan de nieuwe sportwagen van Opel bekijken. De fabrikant van de Astra en de Vectra probeert met de Speedster duidelijk iets aan het Brave-Hendrikimago te doen. De tweezitter, vanaf maart te koop voor 90.000 gulden, is indrukwekkend snel: hij accelereert in 5,9 seconden naar 100 kilometer per uur. Diverse fabrikanten spelen in op de toegenomen vraag naar de zogenoemde Sports Utility Vehicles (SUV's). In drie jaar tijd verdrievoudigde de verkoop van de comfortabele terreinwagens. Niet dat er in Nederland plotseling meer off road wordt gereden. Nee, wie wil weten waar de plotselinge populariteit van de moderne tractoren zijn oorsprong vindt, moet op zaterdagmiddag maar eens in de Amsterdamse PC Hooftstraat rondkijken. Lexus, het luxemerk van Toyota, bedient de bovenkant van de terreinwagenmarkt met de RX 300 (vanaf 124 mille). De goedkoopste fourwheeldrive komt van de Russische Lada. In Amsterdam staat de Niva, een 80 pk sterke terreinwagen, die vanaf volgend jaar leverbaar is voor slechts 23.495 gulden. Ook Suzuki (Grand Vitara), Nissan (X-trail en Pathfinder) en Mazda (Tribute) presenteren nieuwe terreinwagens. De vraag naar ruime auto's blijkt ook uit de groeicijfers van de Multi Purpose Vehicles (MPV's). De verkoop van de multifunctionele ruimtewagens groeide vorig jaar met 30 procent naar een totaal van 8 procent. Marktleider Chrysler toont in de Rai de vierde generatie van de Voyager, Honda introduceert de Stream, waarmee eveneens zeven personen kunnen worden vervoerd, en Fiat borduurt met de kleine Doblò verder op het succes van de Citroën Berlingo en de Renault Kangoo. De beurs gunt de bezoeker ook een blik op de nabije toekomst. Toyota presenteert de Prius, de eerste in serieproductie gebouwde hybride-auto. Uitgerust met zowel een benzine- als een elektromotor verbruikt deze coupé zo'n 40 procent minder brandstof dan een vergelijkbare conventionele auto. Ford toont de Th!ink, een elektrisch aangedreven stadsauto met een actieradius van 85 kilometer. De in Noorwegen ontworpen auto wordt aangedreven door een driefasen wisselstroominductiemotor van 45 pk, die continu gekoeld wordt met water. Onder de voorruit zit het stopcontact waarmee de tweezitter weer kan worden bijgeladen. Informatie De AutoRai 2001 duurt van donderdag 8 tot en met zondag 18 februari. De tentoonstelling beslaat alle elf hallen van het Rai-complex in Amsterdam. Naast personenauto's en accessoires is er ook aandacht voor diverse andere autogerelateerde onderwerpen, zoals audio-apparatuur, stoelen en velgen. Tijdens de tentoonstellingsuren rijden er gratis pendelbussen van en naar de parkeerterreinen in de omgeving van het tentoonstellingsgebouw. De AutoRai is op werkdagen geopend van 11.00 tot 22.00 uur; op zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 25 gulden (volwassenen) en 12,50 gulden (kinderen). Toegangskaarten zijn ook te bestellen via www.autorai.nl en op kantoren van de ANWB.
|
NRC Webpagina's 8 februari 2001
|
Bovenkant pagina |
|