Elke ramp een kleine nieuws-hype
De kijker eist tv-beelden van een ramp. De slachtoffers eisen media-
aandacht. En toch volgt onvermijdelijk de weerzin tegen rampnieuws.
In films wordt nog steeds stevig gerookt
In Amerikaanse films komen nog net zoveel rokers en namen van
sigarettenmerken voor als tien jaar geleden. In 1989 zag de Amerikaanse
sigarettenindustrie vrijwillig af van betaalde promotie van haar merken
in films.
In Spanje zwichten de media niet voor terreur
Eind februari vorig jaar kreeg de populaire radiojournalist Carlos
Herrera een doos Havana-sigaren toegestuurd. De bewaking had de sigaren
klaargelegd voor de scanner, toen Herrera zijn cadeautje zag en van de
band weg greep. Ze moesten nu ook weer niet overdrijven met hun
paranoia, zei hij.
Het cadeau van Greenspan
De technologiefondsen op het Damrak verwelkomden de Amerikaanse
renteverlagingen deze week als water in de woestijn. De koersen van de
techs en de telecoms stegen als nooit tevoren.
Uitverkoop op mobiele markt
Om niet onder hun schuldenberg te bezwijken moeten mobiele
telecombedrijven activa in de uitverkoop doen. Alleen de afgeslankte
bedrijven overleven.
Groningen toont film Ajax niet
De film Ajax, daar hoorden zij engelen zingen van regisseur Roel
van Dalen, die commotie veroorzaakte onder voetbalsupporters van andere
verenigingen dan Ajax, gaat uiteindelijk toch niet in het Groninger
Filmcentrum draaien. Dit heeft een woordvoerder gisteren gemeld.
Demonisch beeld hacker bijgesteld
De Amerikaanse computerhacker Kevin Mitnick kwam vorig jaar na vijf jaar
cel vrij. Hackerjournalist Eric Corley maakte een documentaire die
sommige beschuldigingen weerlegt.
Een beetje anoniem
De privacy op internet is doorgaans slecht gewaarborgd maar volledige
anonimiteit is niet wenselijk. De oplossing: een glijdende schaal met
toenemende anonimiteit.
Oplage kranten licht hoger
De oplage van De Telegraaf is in het derde kwartaal van afgelopen jaar
met 42.500 exemplaren gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal.
Dat heeft het Oplage-Instituut gisteren bekendgemaakt. De krantensector
laat over het geheel een stijging zien van 0,9 procent. Na De
Telegraaf, met een totale oplage van 846.000 veruit de grootste krant,
was Trouw met 3.811 exemplaren de grootste stijger. NRC Handelsblad zag
als enig landelijk dagblad de oplage dalen met 6.262 exemplaren. In de
tijdschriftensector zijn de sportbladen met 5 procent het meest
gestegen. De opiniebladen moesten een daling van 6 procent incasseren.
Uitstel fusie AOL-Time
De megafusie tussen het internetbedrijf America Online (AOL) en
mediaconcern Time Warner is nog steeds niet rond. Gisteren heeft de
Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC), een toezichthouder
op de telecomsector, aangekondigd dat het alsnog een onderzoek wil
instellen naar de
toegankelijkheid van de kabelbedrijven van het nieuwe concern voor de
concurrentie. Het onderzoek kan enige weken duren. De Amerikaanse
mededingingsautoriteiten hebben de fusie wel al goedgekeurd.
Magazine George verdwijnt
Het politieke magazine George sluit de deuren. Het laatste nummer, op 1
maart, zal gewijd worden aan de nagedachtenis van oprichter John F.
Kennedy jr. De 39 werknemers krijgen een afvloeiingspremie. Dat heeft
Jack Kliger,
bestuursvoorzitter van Hachette Filipacchi Magazines (HFM), gisteren
bekendgemaakt. De Franse uitgever kocht het noodlijdende George in
oktober 1999. Het magazine was in de slop geraakt nadat Kennedy, zoon
van de in 1963 vermoorde Amerikaanse president John F. Kennedy, in de
zomer van 1999 bij een vliegtuigongeval om het leven was gekomen.
Hoewel de oplage het afgelopen jaar met 25 procent steeg was er te
weinig respons van adverteerders, aldus Kliger. (AP)
Rembrandt reed op een racefiets en mannen die naar borsten kijken, leven
gezonder. Broodjeaap.nl is gespecialiseerd in dit soort rare,
grappige of huiveringwekkende verhalen. De anekdotes zijn onderverdeeld
in een aantal onderwerpen als 'beroemd', 'klassiekers' en 'crimineel'.
Van elk verhaal vertellen de makers of het al dan niet op waarheid
berust. Ook de 'moeder aller Broodje Aap-verhalen' staat op de site,
waarmee de term wordt verklaard. Naast een overzicht met links heeft de
site nog een forum waar mensen hun vreemde belevenissen in kwijt
kunnen.
(www.broodjeaap.nl)