U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Elke ramp een kleine nieuws-hype
De kijker eist tv-beelden van een ramp. De slachtoffers eisen media- aandacht. En toch volgt onvermijdelijk de weerzin tegen rampnieuws.

In films wordt nog steeds stevig gerookt
In Amerikaanse films komen nog net zoveel rokers en namen van sigarettenmerken voor als tien jaar geleden. In 1989 zag de Amerikaanse sigarettenindustrie vrijwillig af van betaalde promotie van haar merken in films.

In Spanje zwichten de media niet voor terreur
Eind februari vorig jaar kreeg de populaire radiojournalist Carlos Herrera een doos Havana-sigaren toegestuurd. De bewaking had de sigaren klaargelegd voor de scanner, toen Herrera zijn cadeautje zag en van de band weg greep. Ze moesten nu ook weer niet overdrijven met hun paranoia, zei hij.

Het cadeau van Greenspan
De technologiefondsen op het Damrak verwelkomden de Amerikaanse renteverlagingen deze week als water in de woestijn. De koersen van de techs en de telecoms stegen als nooit tevoren.

Uitverkoop op mobiele markt
Om niet onder hun schuldenberg te bezwijken moeten mobiele telecombedrijven activa in de uitverkoop doen. Alleen de afgeslankte bedrijven overleven.

Groningen toont film Ajax niet
De film Ajax, daar hoorden zij engelen zingen van regisseur Roel van Dalen, die commotie veroorzaakte onder voetbalsupporters van andere verenigingen dan Ajax, gaat uiteindelijk toch niet in het Groninger Filmcentrum draaien. Dit heeft een woordvoerder gisteren gemeld.

Demonisch beeld hacker bijgesteld
De Amerikaanse computerhacker Kevin Mitnick kwam vorig jaar na vijf jaar cel vrij. Hackerjournalist Eric Corley maakte een documentaire die sommige beschuldigingen weerlegt.

Een beetje anoniem
De privacy op internet is doorgaans slecht gewaarborgd maar volledige anonimiteit is niet wenselijk. De oplossing: een glijdende schaal met toenemende anonimiteit.

Oplage kranten licht hoger
De oplage van De Telegraaf is in het derde kwartaal van afgelopen jaar met 42.500 exemplaren gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal. Dat heeft het Oplage-Instituut gisteren bekendgemaakt. De krantensector laat over het geheel een stijging zien van 0,9 procent. Na De Telegraaf, met een totale oplage van 846.000 veruit de grootste krant, was Trouw met 3.811 exemplaren de grootste stijger. NRC Handelsblad zag als enig landelijk dagblad de oplage dalen met 6.262 exemplaren. In de tijdschriftensector zijn de sportbladen met 5 procent het meest gestegen. De opiniebladen moesten een daling van 6 procent incasseren.

Uitstel fusie AOL-Time
De megafusie tussen het internetbedrijf America Online (AOL) en mediaconcern Time Warner is nog steeds niet rond. Gisteren heeft de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC), een toezichthouder op de telecomsector, aangekondigd dat het alsnog een onderzoek wil instellen naar de toegankelijkheid van de kabelbedrijven van het nieuwe concern voor de concurrentie. Het onderzoek kan enige weken duren. De Amerikaanse mededingingsautoriteiten hebben de fusie wel al goedgekeurd.

Magazine George verdwijnt
Het politieke magazine George sluit de deuren. Het laatste nummer, op 1 maart, zal gewijd worden aan de nagedachtenis van oprichter John F. Kennedy jr. De 39 werknemers krijgen een afvloeiingspremie. Dat heeft Jack Kliger, bestuursvoorzitter van Hachette Filipacchi Magazines (HFM), gisteren bekendgemaakt. De Franse uitgever kocht het noodlijdende George in oktober 1999. Het magazine was in de slop geraakt nadat Kennedy, zoon van de in 1963 vermoorde Amerikaanse president John F. Kennedy, in de zomer van 1999 bij een vliegtuigongeval om het leven was gekomen. Hoewel de oplage het afgelopen jaar met 25 procent steeg was er te weinig respons van adverteerders, aldus Kliger. (AP)


Rembrandt reed op een racefiets en mannen die naar borsten kijken, leven gezonder. Broodjeaap.nl is gespecialiseerd in dit soort rare, grappige of huiveringwekkende verhalen. De anekdotes zijn onderverdeeld in een aantal onderwerpen als 'beroemd', 'klassiekers' en 'crimineel'. Van elk verhaal vertellen de makers of het al dan niet op waarheid berust. Ook de 'moeder aller Broodje Aap-verhalen' staat op de site, waarmee de term wordt verklaard. Naast een overzicht met links heeft de site nog een forum waar mensen hun vreemde belevenissen in kwijt kunnen.
(www.broodjeaap.nl)

NRC Webpagina's
6 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad