|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
In films wordt nog steeds stevig gerookt
Door onze redactie wetenschappen
Dat schrijven onderzoekers van Dartmouth Medical School in Hanover (New Hampshire) in het Britse medische tijdschrift The Lancet dat vandaag verschijnt. Zij bekeken de 25 kaskrakers uit alle jaren van 1988 tot 1997. In 85 procent van die 250 films werd gerookt. In één op de drie films verschijnt een merknaam in beeld - in jongerenfilms even vaak als in films die voor volwassenen geschikt werden bevonden. Marlboro komt het vaakst in beeld, gevolgd door Winston, Lucky Strike en Camel. Dat zijn de vier grootste Amerikaanse sigarettenmerken. Sigaretten in films dragen bij aan het merkimage. Amerikaanse films worden meestal wereldwijd gedistribueerd. Voorzover onderzocht is deze manier van reclamemaken dan ook zeer effectief. Promotie-acties van in films 'geplaatste' merken en producten worden tegenwoordig zorgvuldig gepland, schrijven de onderzoekers. Rond de film Tomorrow never dies hebben fabrikanten van bier, auto's, sterke drank, mobiele telefoons en credit cards reclamecampagnes georganiseerd die 98 miljoen dollar kostten. Sigarettenfabrikanten zeiden in 1989 af te zien van betaling om hun merken in films geplaatst te krijgen, maar de onderzoekers vermoeden dat er nog steeds geld wordt betaald voor roken in films.
|
NRC Webpagina's 6 JANUARI 2001
|
Bovenkant pagina |
|