U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

In films wordt nog steeds stevig gerookt

Door onze redactie wetenschappen
ROTTERDAM, 6 JAN. In Amerikaanse films komen nog net zoveel rokers en namen van sigarettenmerken voor als tien jaar geleden.

In 1989 zag de Amerikaanse sigarettenindustrie vrijwillig af van betaalde promotie van haar merken in films. Daarmee was een dreigende wettelijke regeling van de baan. Maar het leidde nauwelijks tot veranderingen. Het aantal keren dat een hoofdrolspeler een sigaret van een bekend merk opstak nam zelfs toe, van 1 procent tot 11 procent van het aantal films.

Dat schrijven onderzoekers van Dartmouth Medical School in Hanover (New Hampshire) in het Britse medische tijdschrift The Lancet dat vandaag verschijnt. Zij bekeken de 25 kaskrakers uit alle jaren van 1988 tot 1997. In 85 procent van die 250 films werd gerookt. In één op de drie films verschijnt een merknaam in beeld - in jongerenfilms even vaak als in films die voor volwassenen geschikt werden bevonden. Marlboro komt het vaakst in beeld, gevolgd door Winston, Lucky Strike en Camel. Dat zijn de vier grootste Amerikaanse sigarettenmerken.

Sigaretten in films dragen bij aan het merkimage. Amerikaanse films worden meestal wereldwijd gedistribueerd. Voorzover onderzocht is deze manier van reclamemaken dan ook zeer effectief. Promotie-acties van in films 'geplaatste' merken en producten worden tegenwoordig zorgvuldig gepland, schrijven de onderzoekers. Rond de film Tomorrow never dies hebben fabrikanten van bier, auto's, sterke drank, mobiele telefoons en credit cards reclamecampagnes georganiseerd die 98 miljoen dollar kostten. Sigarettenfabrikanten zeiden in 1989 af te zien van betaling om hun merken in films geplaatst te krijgen, maar de onderzoekers vermoeden dat er nog steeds geld wordt betaald voor roken in films.

NRC Webpagina's
6 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad