U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Cola, pizza en computercode
Een kledingcode is er niet, al zijn spijkerbroek, bloes en gympen er bijna tot norm verheven. Sommige werknemers verschijnen zelfs in korte broek. Microsofts hoofdkwartier in Redmont bij Seattle oogt als een moderne universiteitscampus. Personeelsleden prijzen de informele sfeer en snappen weinig van de aanvallen op hun bedrijf.

'We hadden veel geluk in een chaotische omgeving'
Ik wilde niet langer in een zoo werken", zegt Marlin Eller. Hij neemt plaats achter de piano en schikt de bladmuziek. Even later klinkt Maple Leaf Ragg van Scott Joplin en stuitert Ellers dochtertje op een skippybal door de huiskamer. Zo vanachter de piano oogt Eller niet als een computerdeskundige, toch is hij een van de grondleggers van Windows, het besturingsprogramma van Microsoft dat wereldwijd 90 procent van alle computers draaiende houdt.

'Een jurk van 4.000 dollar wil je voelen'
Het Italiaanse modehuis Gucci is vanaf maandag niet alleen te vinden in de P.C. Hooftstraat, maar ook in de AEX-index op de Amsterdamse beurs, de graadmeter van de 25 belangrijkste fondsen. Gesprek met topman Domenico De Sole.

Internetfondsen verdringen opties
Particuliere beleggers houden van stijgende markten. Op Internet wordt surfend het laatste nieuws gezocht over startende IT-bedrijven. 'We zien hier kooporders voorbijgaan van bedrijven waar we nooit van gehoord hebben.'

Totaal immoreel
Anderhalf jaar lang worstelde Wim de Bie - na de artistieke scheiding met Van Kooten - met de formule van zijn tv-uitzendingen. Hij speelde de Ombudsman voor toekomstzaken en de loopse presentatrice van het programma Nachtcrème. Het was leuk, maar niet zo leuk als het was.

TPG in e-commerce
Post- en koeriersbedrijf TNT Post Groep (TPG) heeft TPG enkele honderden miljoenen dollars geïnvesteerd in een electronisch systeem dat haar eigen logistieke netwerk verbindt met dat van haar klanten om de verkoop via internet te vergemakkelijken. TPG springt hiermee in op de groeiende e-commerce activiteiten tussen bedrijven. Het postbedrijf probeert het systeem eerst uit bij enkele klanten in de autoindustrie, bij technologische en farmaceutische bedrijven. In de tweede helft van dit jaar komt @TNT op de markt.

KPN en Cisco in internet
Telecombedrijf KPN en het Amerikaanse Cisco Systems gaan samenwerken op het gebied van internet. Het duo wil internetdiensten ontwikkelen, leveren en beheren. In het kader van de samenwerking heeft KPN 30 miljoen gulden geïnvesteerd in een netwerk op basis van Cisco- apparatuur. Zo'n 90 procent van al het internetverkeer in de wereld gaat via apparaten van het Amerikaanse Cisco Systems.

Versatel neemt belang in Hot-Orange
Het beursgenoteerde telecombedrijf Versatel heeft een minderheidsbelang genomen in het nieuwe Internetwarenhuis Hot-Orange.com. Versatel, eigenaar van de Internetaanbieder Zon, wil met de aankoop zijn positie in de elektronische handel versterken. Via de portaalsite van Zon zal het publiek worden gewezen op het bestaan van Hot-Orange.

Bertelsmann uit AOL
Het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann staat volgens de Süddeutsche Zeitung op het punt om zijn aandelen in AOL Europe te verkopen aan America Online Inc. De krant meldt vandaag dat Bertelsmann in maart uit AOL Europe - een joint venture met America Online - wil stappen om zich te kunnen concentreren op e-commerce. Dienstverlening op internet zou Bertelsmann minder belangrijk zijn gaan vinden. Een woordvoerder van Bertelsmann ontkent dat AOL geen onderdeel meer zou zijn van Bertelmanns internetstrategie. Maar zakenbankiers rond Bertelmann zeggen dat de onderhandelingen over de verkoop bijna rond zijn. De vraag is of het hele pakket wordt verkocht of een deel.


Van de rubriek @, op maandag op de productenpagina van deze krant, verschijnt op de website van NRC Handelsblad iedere vrijdag een speciale webaflevering. Redacteur Marie-José Klaver bericht daarin over ontwikkelingen op Internet. De jongste aflevering van @ gaat over de fusie tussen het online advertentiebedrijf Double Click en marketingbureau Abacus Direct. De koppeling van de databases van beide bedrijven vormt volgens sommigen een grote bedreiging voor de privacy. Samen beschikken de twee over uiterst gedetailleerde informatie over veel surfers. (www.nrc.nl/At)

NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 2000



( a d v e r t e n t i e )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)