U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Topman nieuw AEX-fonds Gucci heeft reserves bij Internet

'Een jurk van 4.000 dollar wil je voelen'


Het Italiaanse modehuis Gucci is vanaf maandag niet alleen te vinden in de P.C. Hooftstraat, maar ook in de AEX-index op de Amsterdamse beurs, de graadmeter van de 25 belangrijkste fondsen. Gesprek met topman Domenico De Sole.

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

AMSTERDAM, 19 FEBR. Gucci maakt tassen en schoenen in Toscane, horloges in Zwitserland en jurken in Italië. Maar juridisch is het bedrijf gevestigd in Nederland en de aandelen worden verhandeld in Amsterdam en New York. Vanaf maandag maakt Gucci, onder meer dankzij een koersstijging van 176 procent in 1999, deel uit van de AEX-index, de belangrijkste beursgraadmeter. Gucci behaalde in 1998 een omzet van ruim 1 miljard dollar (2,4 miljard gulden) en een nettowinst van bijna 200 miljoen dollar. De beurswaarde is ruim 20 miljard gulden. Een gesprek met bestuursvoorzitter Domenico De Sole (55) die zich vorig jaar succesvol verdedigde tegen een vijandige overnamepoging door het Franse mode- en champagnehuis LVMH.

Waarom kwam u bij de beursgang in 1995 in Amsterdam terecht en niet in Milaan?

"Onze eigenaar, de investeringsmaatschappij Investcorp, wilde in ieder geval naar de beurs in New York. Wij wilden ook een Europese notering. Maar voor Milaan konden we ons niet kwalificeren wegens onze cijfers over de drie voorafgaande jaren. Ze keken naar het verleden, niet naar de toekomst. Een wonderlijke beslissing, want het is niet aan de overheid om over 'beleggen' te oordelen. Bedrijven moeten de waarheid vertellen. En vervolgens ligt de beslissing om wel of niet in het bedrijf te investeren bij het individu."

Als gevolg van de overnamestrijd met LVMH heeft dat bedrijf nog steeds een belang van 20 procent in Gucci. Het hangt boven de markt. Gaat u het bijvoorbeeld zelf terugkopen en herplaatsten bij grote beleggers?

"Dat zouden onze Amerikaanse aandeelhouders niet waarderen. We mogen niet de ene aandeelhouder wel een bod doen en de andere niet. Ik weet niet wat LVMH wil met de aandelen. Het is een goede belegging geweest: ze hebben gekocht op gemiddeld 69 euro en de koers ligt nu rond de 100 euro."

Tijdens de strijd met LVMH heeft u voor zo'n 6 miljard gulden nieuwe aandelen verkocht aan het Franse concern PPR, dat nu een belang van 40 procent in Gucci heeft. Met de inkomsten heeft u onder meer Yves Saint Laurent (YSL) gekocht. Hoe gaat het daarmee?

"We kregen bergen felicitaties na de overname van Yves Saint Laurent. Tot mijn verbazing, want die verdienen we pas als we het merk weer hebben gerepareerd. Bedenk wel: we zijn managers, geen investeerders. Wij willen met YSL doen wat we met Gucci hebben gedaan, bijvoorbeeld door alle licenties die YSL had verstrekt aan anderen weer in eigen hand te nemen. We zijn het beste luxury bedrijf ter wereld, maar luxe draait om superieure kwaliteit, om design, om exclusiviteit. Dan moet je ook volledige controle hebben."

Komen er nog meer acquisities? Uw heeft eerder horloges genoemd, een sector waarin uw concurrenten de afgelopen maanden heel wat overgenomen hebben.

"Ja, dat was een foutje, horloges had ik beter niet kunnen noemen. Iedereen schijnt nu horloges te willen hebben. We hebben nog 2,5 miljard dollar in kas. We kijken naar merken; we weten waar we wel en waar we geen waarde kunnen toevoegen."

Mannesmann heeft Jaeger-LeCoultre te koop gezet.

"Dat is een mooi merk, maar ik geef nooit commentaar. Weet je, om welk merk het ook gaat, er is altijd wel een zakenbankier te vinden die zegt dat Gucci en LVMH tegen elkaar aan het opbieden zijn.

Gucci heeft geen eigen webwinkel. Laat luxe zich niet verenigen met Internet?

"We kijken natuurlijk naar e-commerce, maar de meningen zijn verdeeld. Een grote investeerder in Londen raadde me vorige week nog aan om niets te doen. 'Je vernietigt het merk', waarschuwde hij.

"Mensen vinden het leuk om naar winkels te gaan. We hebben in de VS ervaring met een eigen postorderbedrijf. Parfum of een horloge kan best via Internet. Maar een jurk van 3.000 of 4.000 dollar, die wil je passen, die wil je voelen."

NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)