EO wil porno op Internet filteren
De Evangelische Omroep wil vanaf begin april een 'schoon' Internet gaan
aanbieden. De omroep is van plan zelf Internetprovider te worden, met
als handelsmerk een filter die porno, racisme en geweld moet uitbannen.
Omroep-kringloop
"Opa, wat is verzuiling?" "Dat is Hilversum, jongen." Het begon in 1924 met de protestants-christelijken en de NCRV. Al snel volgden de katholieken met de KRO, de socialisten met de VARA en de 'neutralen' met de AVRO. Iedere groep beschikte behalve over haar eigen politieke partij, school, krant, en speeltuinvereniging nu ook nog over haar eigen omroepvereniging.
Keurvorsten van Internet
'De nieuwe media zijn opgestaan en ze verzwelgen de oude'. Met deze
klaroenstoot begint in de Financial Times een beschouwing waarin
de overname van Time Warner door het Internetbedrijf America On Line
(AOL) wordt verwelkomd.
Internet drukt winst Telegraaf
Holdingmaatschappij de Telegraaf, uitgever van de gelijknamige
ochtendkrant, boekt dit jaar als gevolg van investeringen in
Internetdiensten een "belangrijk lager" resultaat dan in 1999.
Twijfels over rol AOL in Europa
Europese uitgevers en mediabedrijven zitten in de lift als gevolg van
het samengaan van America Online en Time Warner. Toch raakt de overname
het Europese medialandschap nauwelijks.
Een virtuele oefening in bescheidenheid
De fusie tussen America Online en Time Warner gaat gepaard met een
flinke impliciete afwaardering van het Internet-fonds. En dan komt AOL
nog goed weg. Navolgers zullen een nog grotere veer moeten laten.
UPC-dochter naar beurs
De verliesgevende kabelmaatschappij UPC maakt binnen enkele dagen bekend
dat Internetdochter Chello naar de beurs gaat. Dat Chello, dat snelle
Internetverbindingen via de kabel aanbiedt, had UPC al eerder laten
doorschemeren. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times wordt
een minderheidsbelang in Chello naar de beurs gebracht.
Hoge winst Yahoo
De resultaten van Internetzoekmachine Yahoo zijn vorig jaar flink
gestegen. Werd in 1998 nog een nettowinst gemeld van 14,7 miljoen
dollar, in 1999 was dat 142,8 miljoen dollar. In het vierde kwartaal
steeg de winst van 12,9 miljoen tot 57,6 miljoen dollar.
Nieuwe vorm van breedbeeld
Sinds drie jaar geleden de zender TV Plus werd opgeheven, een met geld
van de industrie en met hulp van de publieke omroep functionerende
breedbeeldzender, is Nederland geen breedbeeldzender meer rijk geweest.
Maar die is er nu dan weer: Canal+ is in Nederland, net als in de
andere landen waar dit Franse bedrijf in abonneetelevisie werkzaam is,
Canal+ 16:9 begonnen.
De Zilveren Camera 1999 is gisteren uitgereikt, de belangrijkste
Nederlandse prijs op het gebied van de fotojournalistiek. In NRC
Handelsblad stonden gisteren al foto's afgedrukt van de
'fotojournalist van het jaar' Marcel Molle en van enkele winnaars in
verschillende categorieën. Op de website van de zilveren camera
staan alle eerste, tweede en derde prijswinnaars én hun werk nog
eens overzichtelijk bijeen. (www.zilverencamera.nl)
|