NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Droge soep en zwaardere kost
DIRK LIMBURG
Scherp interviewen met zo nu en
dan een kwinkslag. Dat vormt volgens hemzelf de kern van zijn kwaliteit
als presentator. Felix Meurders (53) hoort bij de eerste generatie
popdeejay's, maar hij is niet de baas geworden van een tv-zender of
platenmaatschappij - gewoon in dienst van de VARA maakt hij programma's
voor radio en tv.
Sinds begin deze maand presenteert hij voor het elfde jaar het
consumentenmagazine Kassa! Hij vindt het een 'snel' programma.
"Het is goed vormgegeven, wordt in hoog tempo gepresenteerd en het gaat
over zaken waar iedereen in het dagelijks leven mee van doen heeft." Het
wordt 's zaterdags om 19.05 uur uitgezonden. "Op de vroege avond moet je
een magazine-formule gebruiken, dus verschillende onderwerpen met een
afwisselende aanpak. Met 26 minuten 'echte speeltijd' moet je je
doorgaans ook tot één aspect van een zaak beperken en dat
is niet altijd bevredigend. Als je een special maakt over
één onderwerp, moet het wel echt een heel breed publiek
aanspreken. Telefoontarieven of iets met vliegreizen."
Het programma test regelmatig gewone dingen als soep uit een pakje.
"Daar halen we de hoogste kijkdichtheid mee. Toch doen we het niet
iedere week, maar vooral als we een paar 'zware' onderwerpen hebben."
Kassa! trekt een miljoen kijkers. In de loop van de winter neemt
dat aantal nog eens met de helft toe. Dan is het het best bekeken
programma van Nederland
3 op de zaterdagavond. Felix Meurders vestigde begin jaren zeventig
zijn naam als diskjockey op Hilversum 3 met de Daverende Dertig
en de Nationale Hitparade. Hij denkt met genoegen terug aan
Zoekplaatje (plaatje raden via cryptogram) en de
Meurdersmethode. "Ik kon laten merken wat ik mooie muziek vond en in
die tijd bepaalde je dat gelukkig zelf." Tegenwoordig doen centrale
redacties dat. Niets voor Meurders, al deed hij er in 1968 bij Radio
Luxemburg nog wel aan mee. "Ik kreeg pas later door hoe ongelooflijk
commercieel het allemaal in elkaar zat, och je bent jong."
Hij doet ook al weer vele jaren televisie. Zo maakte hij in 1980
Voetbal 80 met onder andere de befaamde drs Vijfje, een typetje
van Maarten Spanjer, waar Jan Mulder teksten voor schreef. Op de radio
was hij sinds het begin betrokken bij In de Rooie Haan (1974),
een voorloper van Spijkers met Koppen waar hij nog steeds
wekelijks interviews voor doet. "De Rooie Haan was veel
politieker. In Spijkers gaat het vaker over 'het leven' en
cultuur. Ook heeft cabaret nu een veel grotere rol. De Rooie Haan
maakten we in een tot café omgebouwd zaaltje vol VARA-leden
die een dagje uit waren. Met Spijkers zitten we in een echt
café gevuld met fans. Er is veel meer interactie met de zaal. Je
vergeet vaak dat het radio is. Toen was het links tegen rechts,
tegenwoordig zit iedereen in het midden."
|
NRC Webpagina's
16 OKTOBER 1999
Eerder verschenen in deze rubriek:
De prijs van gratis internet
(25 september 1999)
Een supermarkt op de kabel
(11 september 1999)
Gevecht om de peuter
(14 augustus 1999)
'Investeerders maken elkaar gek op Internet'
(7 augustus 1999)
Voor veel kinderen in VS is Bijbel taboe op
Internet
(31 juli 1999)
Bedrijven ontdekken Internet-wizzkids
(24 juli 1999)
Do you need money?
(17 juli 1999)
'Let my pages go'
(3 juli 1999)
Een pijltje bij Breughel
(19 juni 1999)
Digitale speeltjes voor op het bureau
(12 juni 1999)
De heksenjacht op buitenbeentjes
(15 mei 1999)
Paranoïde
cybercowboys
(1 mei 1999)
Tsjernobylvirus treft maandag pc's
(24 april 1999)
Emotionele turbulentie
(10 april 1999)
Sexy Xena tart Hindoestanen
(03 april 1999)
Niet voor de pc alleen
(27 maart 1999)
Oscars exclusief op 't web live
(20 maart 1999)
Orde in de
(20 februari 1999)
Radio terwijl u surft
(13 februari 1999)
Internet voor de ultieme televisiefan
(6 februari 1999)
Eerder verschenen artikelen in
het archief.
|