Regen teistert noorden
LEEUWARDEN - In Coevorden dreigt het Stieltjeskanaal te overstromen
als gevolg van de langdurige regen. Landerijen liggen al grotendeels
onder water. (Foto Sake Elzinga)
NAVO ziet af van acties Joegoslavië
De NAVO heeft gisteren besloten niet over te gaan tot luchtaanvallen tegen
Joegoslavië. Om de militaire druk te handhaven houdt de NAVO wel haar
luchtvloot klaar voor eventuele actie.
Hoofdredactie:
mr. F.E. Jensma
(hoofdredacteur),
J. van der Vaart,
dr. W. Oosterbaan
Martinius
en L. Starink
Internetredactie:
T.J. Rooduijn en
drs. M.J. Klaver
Vragen, reacties of opmerkingen? Stuur ze naar web@nrc.nl
Kwartaalwinst Akzo licht gedaald
Het Nederlands-Zweedse chemieconcern Akzo Nobel heeft in het derde kwartaal
van dit jaar een nettowinst behaald van 430 miljoen gulden. Dat is een lichte
daling ten opzichte van dezelfde periode in 1997, toen het nettoresultaat 455
miljoen gulden bedroeg.
Keuze voor EK-finale in De Kuip miljoenenkwestie
Arena of De Kuip? Het bestuur van de Stichting Euro 2000 had gisterochtend
weinig tijd nodig om te beslissen in welk stadion op 2 juli 2000 de finale van
het Europees kampioenschap voetbal wordt gespeeld. Met grote meerderheid van
stemmen werd gekozen voor de Rotterdamse Kuip.
H O O F D R E D A C T I O N E E L C O M M E N T A A R
Politiek cijferen
Het beeld dat de Algemene Rekenkamer heeft gekozen om de vier jaar geleden
door het kabinet geleverde cijferreeksen over de groei van Schiphol te typeren
is treffend: ,,Men koos voor zonneschijn als toekomstbeeld, sloot de ogen voor
de druppels die al vielen en ging zonder paraplu op stap.'' Willens en wetens
hebben de meest betrokken ministers de ogen gesloten voor de werkelijke
ontwikkelingen die zich voordeden. Terwijl het aantal vliegtuigen dat Schiphol
aandeed steeds spectaculairder groeide (geheel in lijn overigens met de
mondiale trend), probeerden de ministers deze toename tegenover de Tweede
Kamer te bagatelliseren door het referentiepunt in de tijd aanzienlijk naar
achteren te schuiven. Zo vermeldde het kabinetsstandpunt over de Planologische
Kernbeslissing niet de jaarlijkse groei van het aantal vliegtuigbewegingen in
de jaren 1990-1994 (gemiddeld 7,9 procent), maar de groei over de periode
1980-1994 (gemiddeld 4,7 procent). Mede op basis van deze gegevens kreeg
Schiphol toestemming om te groeien tot 44 miljoen passagiers in 2015.