U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


(Foto NRC Handelsblad
Vincent Mentzel)























De lancering van Ilse Delange uit Almelo als countryster in Nashville

Al verkoopt 't beter:
geen navelring



Hans Bake, Lifestyle Magazine
Door Marcel Haenen
De voormalige schoenenverkoopster uit Almelo, Ilse Delange, werd deze maand door de vaderlandse muziekpers uitgeroepen tot wereldster. Ze maakte de best verkochte country-cd in Nederland aller tijden. Marcel Haenen begeleidde Ilse Delange een half jaar lang op haar muzikale veroveringstocht langs Twente, Den Bosch en Nashville.

"Ik ben wereldberoemd in mijn huizenblok", zegt Ilse Delange kort na het voorstellen en ze ploft in het te grote bankstel van non-smoking kamer 201. Ze is 21, onopgemaakt en draagt een blauwe trainingsbroek en een witte sweater met de letters Reebok. Voor de laatste keer vertelt ze deze regenachtige dinsdag de 23e juni in het Amsterdamse Sas-hotel geroutineerd maar bereidwillig haar eigen scheppingsverhaal.

Negen keer heeft ze vandaag journalisten van muziekbladen, tv-gidsen en weekbladen uitgelegd waar ze zo plotseling vandaan komt. Ja, hoe gaat zoiets. Je doet vanaf je tiende jaar mee aan talentenjachten. Je wint de Deventer Donderdagen met het playbacken van Ik stuur je een boeketje rode rozen en Paper Roses. Amerikaanse kennissen sturen je bandjes met country-muziek, je zingt, neemt gitaarlessen en dan zit er opeens een Amerikaanse platenbons in de zaal die helemaal weg van je is. En dan kan het heel snel gaan. Op een goede dag verspreidt een platenmaatschappij een persbericht waarin je lancering wordt aangekondigd.

Dat een 21-jarige Nederlandse vrouw -'een singer/songwriter uit Almelo'- er in is geslaagd een contract af te sluiten bij Warner Brothers in Amerika. Ze heeft vorig jaar in Nashville met Amerikaanse muzikanten de cd World of Hurtopgenomen. Er staat een talent op doorbreken. "Gedreven door een grenzeloze ambitie" was de boodschap die -aanvankelijk als primeur van het streekorgaan Tubantia- maar vervolgens de Nederlandse pers behekste.

NRC Webpagina's
23 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)