Internet-censuur in Zuidoost Azië
De studenten van Indonesië hebben niet alleen Soeharto ten val gebracht. Zij hebben ook Internetgeschiedenis
geschreven. Hun zaktelefoons, computers en websites speelden een
belangrijke rol in de acties. Dat draagt bij aan de reputatie van
cyberspace als Nemesis van autoritaire regeringen. Die geven zich
echter niet zomaar gewonnen. Een beschouwing en een case-study.
Gevarenzone
,,TERUG IN DE multimediale steentijd''. Zo
reageerde de Süddeutsche Zeitung op de
uitspraak van een lagere rechtbank in München
in de geruchtmakende strafzaak tegen
oud-directeur Somm van het Duitse filiaal van
Internetaanbieder Compuserve. Hij werd
schuldig bevonden aan medeplichtigheid aan het
doorgeven van porno uit het buitenland aan
Duitse abonnees, al protesteerde hij dat de
provider niet meer is dan een simpel
doorgeefluik.
Ringo's krakende stoeltje
Als iets de mens onderscheidt van de dodo, is het wel de onlesbare dorst naar kennis. Wie niets wil weten, leeft niet. En
omgekeerd. Het is simpelweg waar dat alle beschaving voortkomt uit
nieuwsgierigheid. Nergens is dit zo aardig te zien als bij de honger
naar informatie die nu al 35 jaar wereldwijd woedt inzake de popgroep
The Beatles.
Internet-censuur in Zuidoost Azië
De studenten van Indonesië hebben niet alleen Soeharto ten val gebracht. Zij hebben ook Internetgeschiedenis
geschreven. Hun zaktelefoons, computers en websites speelden een
belangrijke rol in de acties. Dat draagt bij aan de reputatie van
cyberspace als Nemesis van autoritaire regeringen. Die geven zich
echter niet zomaar gewonnen. Een beschouwing en een case-study.
De mazen van het net in Singapore
Inwoners van Singapore die een website hebben met
informatie over politiek, religie of de rassenverhoudingen in het land
moeten een vergunning aanvragen bij de Singapore Broadcasting Authority.
Wie het zich kan permitteren neemt een abonnement bij een Indonesische
of Australische Internetprovider om ongecensureerd te surfen.
Kinderen en reclame
Duitse kinderen hebben bescherming nodig tegen de krachtige invloed van
op hen gerichte reclame, zo heeft de Duitse parlementscommissie voor
kinderen gisteren vastgesteld. De De commissie in de Bundestag deed een
beroep op de media en de advertentieindustrie om een code voor op
kinderen gerichte reclame op te stellen.
,,Who the fuck is James Joyce?'', vraagt een bezwete Engelsman na het
concert van Therapy? aan Lotje IJzermans. In een dagboek beschrijft ze
haar werk voor VPRO's muziekprogramma Loladamusica. De dagboeken
van medewerkers staan regelmatig op de website van de VPRO homepage in
de rubriek 'Kaft'. Ze geven een mooie inside look van de
programma's.
VPRO's Kaft is de cover van de omroep-homepage met 'de meest
interessante onderwerpen' van de uitgebreide site. Naast het dagboek
deze week op Kaft: Pinkpop, Junky XL op het Drum Rhythm Festival en de
opkomst van de Nederlandse techno-beat en Wis, een kwis. Items wisselen
per week.
Bij het aanklikken van de labels verschijnt er een tekstblok over het
onderwerp, maar nog geen verspringing naar de betreffende pagina. Een
goede manier om de weg op de uitgebreide VPRO-site
niet kwijt te raken. Kaft richt zich specifiek op het eigen omroepaanbod
in plaats van het media-overzicht.
Onder het motto 'Weten is scoren' kan de echte VPRO-fan dan ook bij Wis
('is een kwis!') zijn omroepkennis vergroten. Drie nieuwe vragen per
week, en er zijn - op zijn VPRO's - geen prijzen te winnen.
De al eerder geprezen omroep-site krijgt volgens een woordvoerder
ongeveer 400.000 bezoeken per maand. Bij Kaft, dat bestaat sinds het
begin van dit jaar, komt iedereen sowieso via de homepage terecht. De
reacties op Kaft zijn overwegend positief, ,,maar soms vinden bezoekers
de inhoud te cryptisch'', aldus de woordvoerder.
(www.vpro.nl)
|