U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Cultuurbarbaren en dieven
Het oude hackersadagium 'information wants to be free' ten spijt, groeit de behoefte bij kunstenaars, fotografen, journalisten en andere content workers om hun werk te beschermen tegen ongeoorloofd kopiëren en hergebruiken. De toegankelijkheid van het World Wide Web vormt tegelijkertijd de keerzijde. Iedereen die het bekijkt, bezit in feite een kopie. Steeds vaker worden digitale watermerken, onzichtbare kenmerken die vertellen wie de eigenaar is, ingezet tegen het kopiëren (stelen) van informatie op het Internet.



A2000 eist miljoenen van HMG
De Amsterdamse kabelmaatschappij A2000 eist 3,2 miljoen gulden van Holland Media Groep (HMG). Als er op 17 mei nog niet is betaald, stopt A2000 met het doorgeven van de HMG-zenders RTL4, RTL5 en Veronica in Amsterdam en omgeving.



Televisie met respect voor kinderen
En roetsj, daar gaat het gordijntje weer dicht. Is er eigenlijk wel een kind in Nederland dat nog nooit in de kast heeft gezeten? In Achterwerk in de kast wel te verstaan, het spraakmakende kinderprogramma waarmee veertien jaar geleden een nieuwe afdeling jeugdtelevisie bij de VPRO van start ging. Op Nederland 3 is elke dag om 18.00 uur een bijzonder blok kindertelevisie te zien. Wie nu - klein of groot - alsnog wat ontboezemingen aan het ernstig kijkende camera-oog wil toevertrouwen, kan terecht in het TV Toys Museum in Dieren.



Centrumdemocraten en de vijandige pers
De Centrumdemocraten verdwijnen uit de Kamer. Partijleider Janmaat wijt het verlies aan een vijandige pers en gemanipuleerde stemmachines. Hij trekt de bril van zijn neus en poetst de vette glazen schoon. Buigt zich over tafel en zegt: ,,U bent de schuldige. De pers heeft ons vier jaar lang doodgezwegen. Hoe kon de kiezer dan van ons bestaan weten ?''




'The show people love to hate' en 'een oorlog zonder dodelijke slachtoffers'. Het Eurovisie Songfestival begon in 1956 als experiment voor tv-uitzendingen op lange afstand. Anno 1998 wordt er op Internet druk mee gexperimenteerd. Zo werden dit jaar verschillende nationale voorrondes via het web uitgezonden en konden de Engelse kijkers tijdens de voorselectie via Internet stemmen op hun favoriet. Ook is er al enige tijd een officile site met onder meer een quiz.

Verder zijn er tientallen fansites. De mensen die dergelijke pagina's op het web publiceren, denken te weten waarom het festival zo aanspreekt. Edwin van Gorp van de Nederlandse fanclub: ,,Het is een unieke formule waarbij een avond entertainment wordt geboden waar iedereen wel iets van zijn gading in kan vinden: muziek, spelelement, chauvinisme, (zelf)spot, verzamelwoede.''

Dat het festival tegenwoordig door vele kijkers en ook deelnemers als kitsch en 'camp' wordt gezien, is niet iedere webpublicist bekend. Edwin van Gorp: ,,De fans die ik ken zijn zeker niet zo!'' Chris Melville van de fansite Euronet meent daarentegen: ,,It's something we need to steer clear of. (..) I just like quality music.'' Een 'Euroclopedy' op Internet met alle artiesten en liedjes moet dus serieus genomen worden. Evenals de bestanden met songteksten en geluidsfragmenten, de verslagen over het songfestival en de statistieken waaruit blijkt dat Nederland hoogstwaarschijnlijk niet mag deelnemen in 1999.
In de rubriek Dwarsverbanden meer over het songfestival. ( www.nrc.nl/W2/Lab/Dwarsverbanden)


Het medianieuws van 8 mei 1998.

Het medianieuws van 7 mei 1998.

Het medianieuws van 6 mei 1998.

NRC Webpagina's
9 MEI 1998



( a d v e r t e n t i e s)
Rabobank Internetbankieren

BMW - huisselectie showroom

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)