M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Cultuurbarbaren en dieven
Het oude hackersadagium 'information wants to be free' ten spijt, groeit de behoefte bij kunstenaars, fotografen, journalisten en andere content workers om hun werk te beschermen tegen ongeoorloofd kopiëren en hergebruiken. De toegankelijkheid van het World Wide Web vormt tegelijkertijd de keerzijde. Iedereen die het bekijkt, bezit in feite een kopie. Steeds vaker worden digitale watermerken, onzichtbare kenmerken die vertellen wie de eigenaar is, ingezet tegen het kopiëren (stelen) van informatie op het Internet.
Verder zijn er tientallen fansites. De mensen die dergelijke pagina's op het web publiceren, denken te weten waarom het festival zo aanspreekt. Edwin van Gorp van de Nederlandse fanclub: ,,Het is een unieke formule waarbij een avond entertainment wordt geboden waar iedereen wel iets van zijn gading in kan vinden: muziek, spelelement, chauvinisme, (zelf)spot, verzamelwoede.''
Dat het festival tegenwoordig door vele kijkers en ook deelnemers als
kitsch en 'camp' wordt gezien, is niet iedere webpublicist bekend. Edwin
van Gorp: ,,De fans die ik ken zijn zeker niet zo!'' Chris Melville van
de fansite Euronet meent daarentegen: ,,It's something we need to steer
clear of. (..) I just like quality music.'' Een 'Euroclopedy' op
Internet met alle artiesten en liedjes moet dus serieus genomen worden.
Evenals de bestanden met songteksten en geluidsfragmenten, de verslagen
over het songfestival en de statistieken waaruit blijkt dat Nederland
hoogstwaarschijnlijk niet mag deelnemen in 1999.
Het medianieuws van 8 mei 1998. Het medianieuws van 7 mei 1998. Het medianieuws van 6 mei 1998.
|
NRC Webpagina's
9 MEI 1998
|
Bovenkant pagina |